Suverän nyhet för cyklister!

Saxat från http://www.Waymaker.se

Cykel till och på tåget ­kan bli självklar del av resan.
(Waymaker) 2005-09-24 07:00

Snart kan det bli möjligt att ta cykeln både till tåget och på tåget.
Banverket lämnar nu förslag till åtgärder för att underlätta kombiresor
med cykel och tåg. Det behöver varken bli komplicerat eller dyrt.

I våra nordiska grannländer liksom i flertalet av Europas länder är det
en självklarhet att enkelt kunna ta med cykeln till och på tåget. Det
kan bli möjligt även i Sverige, visar Banverket i sin redovisning av ett
regeringsuppdrag.

Banverkets utredning visar att det finns vilja och möjlighet att ordna
bra cykelparkeringar vid stationerna och att i viss utsträckning tillåta
cyklar på tåg. Det krävs inte några orimligt stora ombyggnader av
stationer, perronger eller fordon för att öka möjligheterna att ta
cykeln på tåget. Viktigast för att något nu ska hända är att de olika
aktörernas ansvar blir tydligt. Banverket kommer att arbeta för att
systemen för information och biljett­bokning utvecklas så att
resenärerna kan boka biljetter för cykeln samtidigt som man bokar
tågbiljetten.

Att ta med cykeln på tåget anses intressant vid främst fritidsresor,
medan arbetspendlare i första hand efterfrågar säkra och bekväma
cykelparkeringar vid stationerna, så att man kan ta cykeln till tåget.
Utländska erfarenheter pekar också på att förbättrad cykelparkering
leder till ökat tågresande.

Inom landet kan resecentret i Lund tjäna som förebild för hur en bra
cykelparkering kan utformas vid stationen, skriver Banverket. Där ligger
parkeringen nära perrongerna, är trygg och säker och ingår i en
arkitektoniskt och estetiskt väl utformad miljö. På vissa orter kan det
enligt utredningen vara intressant att satsa på så kallade
cykelstationer med bevakad cykelparkering, cykeluthyrning och
reparationsservice vid resecentret.

Banverket bedömer att ett ökat kombinerande av cykel och tåg kan ge en
rad positiva effekter, till exempel förbättrad tillgänglighet och ökad
hållbarhet i transportsystemet, nya möjligheter för turistnäringen samt
ökad konkurrens­kraft för järnvägen. Som bonus kan det bidra till en
förbättrad folkhälsa.

Allmänheten, kommuner och organisationer har deltagit i utredningen. I
stort sett råder enighet om rekommendationerna för fortsatt arbete, så
att det i framtiden ska bli lättare att kombinera resor med cykel och
tåg.

Kontakta:

Anki Ingelström
Samhällsplanerare Banverket
070 - 618 54 94
Anki Ingelström finns under lördagen tillgänglig för intervju i
Stockholm kl. 9- 17

Karin Björkman
Samhällsplanerare Banverket
070 - 294 66 87

Helena Tilander
Pressinformatör
070 - 724 55 72

Utredningen "Cykeluppdraget" finns som pdf-fil att fritt ladda ned vid
detta press­meddelande under Media på Banverkets webbplats:
http://www.banverket.se
 
Eett lovvärt initiativ...

...är det. Låt oss hoppas att det verkligen blir både billigt och smidigt för oss cyklister att ta med vår kära cykel på tåget - i hela Sverige! När staten har huvudansvaret för utredningen, finns ju risken att eventuella cykeltransporter på tågen blir både dyra och krångliga istället...

/Niklas
 
Re: Ett lovvärt initiativ...

niking; sa:
...är det. Låt oss hoppas att det verkligen blir både billigt och smidigt för oss cyklister att ta med vår kära cykel på tåget - i hela Sverige! När staten har huvudansvaret för utredningen, finns ju risken att eventuella cykeltransporter på tågen blir både dyra och krångliga istället...
Det skulle inte förvåna mig om det blir alldeles för dyrt för att innebära någon stor förbättring. Det är ju trots allt Sverige vi pratar om... :-/
Undrar just hur medvetna relevanta personer är om att det ofta kostar exakt 0 spänn i andra länder att ta med cykeln på tåget?
 
Cykel på tåg

Tyvärr tror jag risken är stor för att det blir ganska dyra transporter,det var ju en av anledningarna till att man slutade med cykeltransporter på tåg en annan var platsbrist i tågen. Var ska man placera cyklarna? tror knappast att man ansluter en godsvagn till tågsettet.

// Bo
 
Öresundstågen

Man behöver inte ens gå utanför Sveriges gränser för att finna tåg med väl fungerande alternativ för cykel på tågen.
Öresundstågen (Kalmar-Malmö-Köpenhamn) har vagnar enligt Europeisk modell där man rullar in sin egen hoj.
Smidigt för alla parter.

Jag var på SJ om Öresundstågens vagnar, men de slog ifrån sig och påstod att "det experimentet inte fallit väl ut". Jag vet inte hur många gånger jag omformulerade frågan om hur och varför det inte funkat, men jag fick inget svar om vad som "inte fallit väl ut".
 
¤Corax¤; sa:
Saxat från http://www.Waymaker.se

Det krävs inte några orimligt stora ombyggnader av
stationer, perronger eller fordon för att öka möjligheterna att ta
cykeln på tåget.

Krävs det några ombyggnader alls? Dom gånger jag tog cykeln på tåget i Europa kunde det vara lite besvärligt att lyfta upp cykeln i godsvagnen ibland, men det fans alltid nån som hjälpte till, ofta den trevliga konduktören (finns det såna i Sverige?). Men i Sverige skall det säkert byggas ramper, bildas kö, slås in i plast, adressmärkas osv.

Men ändå värt att hålla tummarna!

...Johan...
 
Godsvagn?

När Tågkompaniet trafikerade "Norrlandslinjen" hade man inte råd och inte tid med godsvagn i tågsättet, Nu när Connex trafikerar samma linje har man knappt råd med ordentliga personvagnar. Som halvtaskigt alternativ går det att skicka cyklar med Bussgods till dom flesta ställen i "Svedala" till relativt humana priser, tyvärr blir det en ganska skumpig resa om man jämför med tåget och sedan är ju nackdelen att cykeln kanske inte kommer fram samma dag som "Cyklisten".
Hoppas nu inte den här utredningen går samma väg som dom flesta statliga utredningar nämligen in i ett gammalt dammigt arkivskåp som ingen någonsin öppnar......
 
Det var ju roligt att se att det rör på sig i denna fråga. Tror att Sverige är det enda landet i Europa, med järnväg där det är omöjligt att ta med sig cykel på tåg. Då det finns en stor svaghet för ordning och reda på allt och allting här, så kan man väl titta på hur tyskarna (samma egenskap?)suveränt har löst cykel+tåg. Även i Österrike. Något som förhoppningsvis borde övertyga skeptiska byråkrater här.

Om man läser tyska cykeltidningar så verkar långfärdscykling även vara på stark frammarsch där något som jag tror deras smidiga lösningar med cykel+tåg delvis har bidragit till.


Vår senaste erfarenhet i Tyskland var förra året från Munchens flygplats med tåg ner till Salzburg, hem åkte vi tåg från södra Österrike till Munchen. Bara rulla på de olika tågen med cykel, fan! det är ju så här det skulle vara hemma.
 
Re: Cykel på tåg

frosty; sa:
Var ska man placera cyklarna? tror knappast att man ansluter en godsvagn till tågsettet.

// Bo

De kan ställas i det resgodsutrymme som finns i mitt i nästan varje loktåg, i den B4-vagn (eller senare varianter) som också inrymmer tjänstekupén (det är därför en sådan vagn helst ska med i varje tåg). Utrymmet används knappt i dag. Har, tack vare vänliga tågmästare (om någon läser detta, tack!) som varit praktiska och positiva i stället för byråkratiska, kunnat ta med en cykel ett par gånger där (även om man inte ska lita på att det går). Vore i och för sig bättre (säkert också för personal som undrar hur det ska göra) om man bara fick det för huvudkontoret ...

Man skulle kunna tänka sig två alternativ:

1. Boka plats i förväg, betala 70 kr. Ombordpersonal låser upp när det behövs.

2. Lasta cykeln i mån av plats själv, utrymmet inte låst, allt på egen risk. Gärna 0 kr i taxa då. Förslagsvis en regel om att man måste vara på plattformen 5 min innan avgång e.d, så att inte cykellastning riskerar avgångstiden.

Något som kunde göras idag var i alla fall att tillåta cykel mellan ändstationerna (ex. Uppsala - Stockholm, Stockholm - Göteborg) och till stationer med lång uppehållstid. Tror dock att stationstiden borde räcka även i vanliga fall.
 
Ett tips till er som inte orkar vänta

Hejsan

Först och främst...till Janne Corax. Kul att dina spektakulära och fantastiska äventyr aldrig verkar göra dig högmodig eller kaxig. Bildandet av en sån här tråd är ju bara ett ytterligare ett bevis.

Fick ett tips av en snäll konduktör för länge sedan som jag sedan tillämpat utan truppel i 8 år.

Plocka bort hjul och sadel. Lägg hjulen i en sopsäck, sadeln i ryggsäcken/cykelväskan. Trä ytterligare två sopsäckar från vart håll på det som är kvar av cykeln. Jag brukar ta en spännrem och sätta den genom säcken i trampan och vira runt nåt varv runt säcköppningarna så det blir lite snyggt. Är det tåg jag känner mig trygg med struntar jag ibland i säcken över styret, men då syns ju att det är en cykel.
Bär ombord ditt handbagage!
Sopsäckarna bör vara av den lite större och kraftigare modellen än de gängse man köper. Fördelen är att de bara är att lägga ovanpå varandra och rulla ihop. De varken väger eller tar någon särskild plats.
Procecuren tar inte mer än 10min per perrong med en cykel med utanpåliggande växlar. Oftast inte mer än vad det tar att vänta på busssen.
Fungerar även på X2000, i vagnen längst norrut på sträckan Sthlm-Malmö finns ett perfekt utrymme.

Men var ödmjuk. Bär aldrig in något oljigt/snömoddigt etc i tåget. Var där i tid och spana in en bra vagn innan folk har hunnit ställa sina väskor där.

Men självklart borde det ju vara så att det bara är att rulla ombord sin älskling utan omsvep.

Jag har föreslagit för SNFgruppen som sätter Bra Miljöval på tågen att de tåg som tar ombord cyklar får räkna till sig ett shablonmässigt antal helt koldioxidfria kilometrar (de som folk kommer cykla istälelt för att ta buss eller bil till/från tåget).
CO2/km är en parameter som vägs in när märket Bra miljöval ska sättas på ett tåg.

Mvh
Jan Wester
 

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg