Suverän nyhet för cyklister!

avslutat medlem xxxyyyzzz

Gäst
Re: Ett tips till er som inte orkar vänta

Jan Wester; sa:
...
Plocka bort hjul och sadel. Lägg hjulen i en sopsäck, sadeln i ryggsäcken/cykelväskan. Trä ytterligare två sopsäckar från vart håll på det som är kvar av cykeln. Jag brukar ta en spännrem och sätta den genom säcken i trampan och vira runt nåt varv runt säcköppningarna så det blir lite snyggt. Är det tåg jag känner mig trygg med struntar jag ibland i säcken över styret, men då syns ju att det är en cykel.
Bär ombord ditt handbagage!
...

Mvh
Jan Wester

precis så har även jag gjort de gånger jag tagit med mej cykeln på tåget. Det funkar men det är ju inte direkt smidigt. Speciellt inte på fulla tåg där utrymmen för bagage redan är fulla..

Det vore väldigt om man kunde ta med sej cykeln på tåget lika smidigt som man idag kan på SL's pendeltåg! Bara att rulla in jonnen och placera den i cykelstället!

mvh/jensa

Re: Re: Cykel på tåg

perosen; sa:
frosty; sa:
Var ska man placera cyklarna? tror knappast att man ansluter en godsvagn till tågsettet.

// Bo

De kan ställas i det resgodsutrymme som finns i mitt i nästan varje loktåg, i den B4-vagn (eller senare varianter) som också inrymmer tjänstekupén (det är därför en sådan vagn helst ska med i varje tåg). Utrymmet används knappt i dag. Har, tack vare vänliga tågmästare (om någon läser detta, tack!) som varit praktiska och positiva i stället för byråkratiska, kunnat ta med en cykel ett par gånger där (även om man inte ska lita på att det går). Vore i och för sig bättre (säkert också för personal som undrar hur det ska göra) om man bara fick det för huvudkontoret ...

Man skulle kunna tänka sig två alternativ:

1. Boka plats i förväg, betala 70 kr. Ombordpersonal låser upp när det behövs.

2. Lasta cykeln i mån av plats själv, utrymmet inte låst, allt på egen risk. Gärna 0 kr i taxa då. Förslagsvis en regel om att man måste vara på plattformen 5 min innan avgång e.d, så att inte cykellastning riskerar avgångstiden.

Något som kunde göras idag var i alla fall att tillåta cykel mellan ändstationerna (ex. Uppsala - Stockholm, Stockholm - Göteborg) och till stationer med lång uppehållstid. Tror dock att stationstiden borde räcka även i vanliga fall.

Jo det stämmer glömde bort det lilla utrymmet, vet inte hur det är på norrlandstågen idag om den vagnen finns med annars är det ju en ypperlig ide.

// Bosse

Cykel på tåg!

Får hoppas att det nu blir långtgående reformer av dessa absurda regler. Bäst vore om man införde ett system där man själv får hantera på och avlastning som i Danmark. En halv vagn där man kan ställa in och låsa cykeln (och andra skrymmande saker?). Blev nämligen av med en MTB vid ett byte i Göteborg för mer än femton år sedan. Vid ett annat tillfälle slog personalen sönder framklingan mitt framför ögonen på mig när de skulle lasta av cykeln! Vid inget av tillfällena fick jag någon ersättning av SJ...

Ser man detta i ett större perspektiv kan man från myndigheternas sida inte räknas som trovärdig i arbetet att minska bilismen om man inte gör något för att öka tillgänligheten i det kollektiva transportsystemet. Tex. genom att tillåta cyklar ombord och rensa upp i biljettsystemet! Det absurda är att de privata aktörerna har förstått detta medans SJ som ägs av oss allihop har fullt av olika regler och restriktioner! Har skickat flera mail i denna fråga till både SJ, Banverket och Cykelfrämjandet utan svar.

"Sent skall syndaren vakna!" ;)

[Ändrat av theDude 2005-10-06 kl 19:17]

Re: Re: Ett tips till er som inte orkar vänta

texas_jens; sa:
Det vore väldigt om man kunde ta med sej cykeln på tåget lika smidigt som man idag kan på SL's pendeltåg! Bara att rulla in jonnen och placera den i cykelstället!

mvh/jensa

------

Vilket cykelställ?

Dessutom så är det ju alltid någon mindre vetande som kommenterar och gnäller över att man minsann inte får ha cykel på tåget. Så alledes underbart vet jag inte om det är äns på SL, även om jag håller med om att de har ett bra system.

Mikael

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg