Saxat från http://www.Waymaker.se
Cykel till och på tåget kan bli självklar del av resan.
(Waymaker) 2005-09-24 07:00
Snart kan det bli möjligt att ta cykeln både till tåget och på tåget.
Banverket lämnar nu förslag till åtgärder för att underlätta kombiresor
med cykel och tåg. Det behöver varken bli komplicerat eller dyrt.
I våra nordiska grannländer liksom i flertalet av Europas länder är det
en självklarhet att enkelt kunna ta med cykeln till och på tåget. Det
kan bli möjligt även i Sverige, visar Banverket i sin redovisning av ett
regeringsuppdrag.
Banverkets utredning visar att det finns vilja och möjlighet att ordna
bra cykelparkeringar vid stationerna och att i viss utsträckning tillåta
cyklar på tåg. Det krävs inte några orimligt stora ombyggnader av
stationer, perronger eller fordon för att öka möjligheterna att ta
cykeln på tåget. Viktigast för att något nu ska hända är att de olika
aktörernas ansvar blir tydligt. Banverket kommer att arbeta för att
systemen för information och biljettbokning utvecklas så att
resenärerna kan boka biljetter för cykeln samtidigt som man bokar
tågbiljetten.
Att ta med cykeln på tåget anses intressant vid främst fritidsresor,
medan arbetspendlare i första hand efterfrågar säkra och bekväma
cykelparkeringar vid stationerna, så att man kan ta cykeln till tåget.
Utländska erfarenheter pekar också på att förbättrad cykelparkering
leder till ökat tågresande.
Inom landet kan resecentret i Lund tjäna som förebild för hur en bra
cykelparkering kan utformas vid stationen, skriver Banverket. Där ligger
parkeringen nära perrongerna, är trygg och säker och ingår i en
arkitektoniskt och estetiskt väl utformad miljö. På vissa orter kan det
enligt utredningen vara intressant att satsa på så kallade
cykelstationer med bevakad cykelparkering, cykeluthyrning och
reparationsservice vid resecentret.
Banverket bedömer att ett ökat kombinerande av cykel och tåg kan ge en
rad positiva effekter, till exempel förbättrad tillgänglighet och ökad
hållbarhet i transportsystemet, nya möjligheter för turistnäringen samt
ökad konkurrenskraft för järnvägen. Som bonus kan det bidra till en
förbättrad folkhälsa.
Allmänheten, kommuner och organisationer har deltagit i utredningen. I
stort sett råder enighet om rekommendationerna för fortsatt arbete, så
att det i framtiden ska bli lättare att kombinera resor med cykel och
tåg.
Kontakta:
Anki Ingelström
Samhällsplanerare Banverket
070 - 618 54 94
Anki Ingelström finns under lördagen tillgänglig för intervju i
Stockholm kl. 9- 17
Karin Björkman
Samhällsplanerare Banverket
070 - 294 66 87
Helena Tilander
Pressinformatör
070 - 724 55 72
Utredningen "Cykeluppdraget" finns som pdf-fil att fritt ladda ned vid
detta pressmeddelande under Media på Banverkets webbplats:
http://www.banverket.se
Cykel till och på tåget kan bli självklar del av resan.
(Waymaker) 2005-09-24 07:00
Snart kan det bli möjligt att ta cykeln både till tåget och på tåget.
Banverket lämnar nu förslag till åtgärder för att underlätta kombiresor
med cykel och tåg. Det behöver varken bli komplicerat eller dyrt.
I våra nordiska grannländer liksom i flertalet av Europas länder är det
en självklarhet att enkelt kunna ta med cykeln till och på tåget. Det
kan bli möjligt även i Sverige, visar Banverket i sin redovisning av ett
regeringsuppdrag.
Banverkets utredning visar att det finns vilja och möjlighet att ordna
bra cykelparkeringar vid stationerna och att i viss utsträckning tillåta
cyklar på tåg. Det krävs inte några orimligt stora ombyggnader av
stationer, perronger eller fordon för att öka möjligheterna att ta
cykeln på tåget. Viktigast för att något nu ska hända är att de olika
aktörernas ansvar blir tydligt. Banverket kommer att arbeta för att
systemen för information och biljettbokning utvecklas så att
resenärerna kan boka biljetter för cykeln samtidigt som man bokar
tågbiljetten.
Att ta med cykeln på tåget anses intressant vid främst fritidsresor,
medan arbetspendlare i första hand efterfrågar säkra och bekväma
cykelparkeringar vid stationerna, så att man kan ta cykeln till tåget.
Utländska erfarenheter pekar också på att förbättrad cykelparkering
leder till ökat tågresande.
Inom landet kan resecentret i Lund tjäna som förebild för hur en bra
cykelparkering kan utformas vid stationen, skriver Banverket. Där ligger
parkeringen nära perrongerna, är trygg och säker och ingår i en
arkitektoniskt och estetiskt väl utformad miljö. På vissa orter kan det
enligt utredningen vara intressant att satsa på så kallade
cykelstationer med bevakad cykelparkering, cykeluthyrning och
reparationsservice vid resecentret.
Banverket bedömer att ett ökat kombinerande av cykel och tåg kan ge en
rad positiva effekter, till exempel förbättrad tillgänglighet och ökad
hållbarhet i transportsystemet, nya möjligheter för turistnäringen samt
ökad konkurrenskraft för järnvägen. Som bonus kan det bidra till en
förbättrad folkhälsa.
Allmänheten, kommuner och organisationer har deltagit i utredningen. I
stort sett råder enighet om rekommendationerna för fortsatt arbete, så
att det i framtiden ska bli lättare att kombinera resor med cykel och
tåg.
Kontakta:
Anki Ingelström
Samhällsplanerare Banverket
070 - 618 54 94
Anki Ingelström finns under lördagen tillgänglig för intervju i
Stockholm kl. 9- 17
Karin Björkman
Samhällsplanerare Banverket
070 - 294 66 87
Helena Tilander
Pressinformatör
070 - 724 55 72
Utredningen "Cykeluppdraget" finns som pdf-fil att fritt ladda ned vid
detta pressmeddelande under Media på Banverkets webbplats:
http://www.banverket.se