Suunto strul

Köpte för ett antal år sedan en suunto Observer...denna gick felfritt i ca 1år. Sedan fastnade MODE-knappen i intryckt läge...skickade in klockan och fick en ny tillbaka. Denna har fram i fjol fungerat bra. Men då jag var i Frankrike och körde alpinism på upp mot 3500m så blev det strul. Fick imma på glaset. Inte bra. Men trodde det var en engånsföreteelse, tills jag var nere i alperna i sommar igen och besteg Mt blanc. Då blev det riktigt illa (se bild nedan) Visst, klockan har varit med i duschen någon gång, men det förväntas den ju klara!!! Alla gånger som batteriet behövts bytas så har det gjorts av en återförsäljare.
Antar att det bör vara att lämna in den till suunto igen???

Tacksam för svar.

P.s Den tvååriga garantitiden har gått ut =(

Bilagor

• P1020148.jpg
    P1020148.jpg
    46.7 KB · Visningar: 885
Byttes packningen samtidigt med batteriet? Packningar håller inte för evigt och tar lätt skada då man öppnar boetten, att det är en återförsäljare som utför batteribytet betyder inte att den vet vad man gör.
Det är dock vanligt att en klocka börjar "imma" efter ett batteribyte, högre luftfuktighet än vid monteringen, vintertid är bra tid för batteribyte (torrare luft).
Skicka in klockan eller se till att byta packningen och att den hamnar rätt.

Min Polar trycktestades när de bytte batteri så man är säker att den är tät. Har fått imma en gång i en Luminox som jag haft i 8 år nu. DÅ hade det gått flera år sedan jag köpt den. Jag simmar, duschar och bastar med den så jag vill gärna trycktesta vid batteribyte.

Det står i instruktionerna att både oringen och själva batterilocket ska bytas vid varje tillfälle som locket öppnats (vid batteribyte). Tydligt men samtidigt rätt klent för en klocka som är byggd för action (eller borde vara snarare).

Jag har en likadan och tycker den lämnar mer att önska; tex att termometern borde vara kompenserad för hudnära placering samt att höjdmätaren (barometer) borde vara kompenserad för temperatur, speciellt när det finns en termometer i klockan...

... eller att höjdmätaren på dammodellen (Lumi) borde vara placerad så att man inte cloggar igen den med svett när man har den på armen, med följd att höjdangivelserna svajar som om man åkte berg-och-dalbana...

Tänkte köpa en Suunto får nått år sen, men hittade bara dåliga saker om dom så jag köpte ingen.

Verkar vara riktigt skräp.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kolkritan Suunto support Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg