Lumi utgången, begränsad garanti/reservdelstillgång
Jag har en Suunto Lumi, dvs dammodellen av Suunto Core.
Höjdmätaren när man har den på armen funkar dåligt pga placeringen av givaren i kombination med svettig hud. Jag har efter 3 reklamationer gett upp att få denna funktion, om jag inte bär klockan lös, så, OK. Snopet men ändå, klockan är snygg som armbandsur tycker jag så jag har den ju kvar.
(Sen kan jag ju tycka att det är sämre med en nedräkningstimer i dagar än i timmar/minuter/sekunder än i dagar, men i manualen står det ju att man kan använda funktionen om man väntar på någon händelse, t ex en baby... jag skulle hellre kunna köra intervallträning eller koka ägg med en friluftsklocka, men det är ju jag det...)
Nu har armband nr 2 snäppat av på mindre än ett år. På Lumi så är det bara en liten metallbit med invändig gäng som är ingjutet i plastarmbandet, och sen drar man i en skruv från baksidan av klockan. Detta är såklart en avsedd finess för oss som köpt en tjejklocka, att armband ska vara lätt bytbara, eller byte till en "halsbandshängare" eller ett gummifodral med möjlighet att fästa snöre eller karbin. Men det håller ju inte! Grr!
Min första reklamation gjorde jag för att det inte gick att byta armband, när man skruvat ur skruven så "blundade" hålet på klockan och armbanden pga dålig tolerans.
Totalt: 4 reklamationer godkända.
Nu är Lumi utgången ur Suuntos sortiment, garantin gäller inte om klockan är äldre än 2 år, och det är nästan omöjligt att hitta deras egna ersättningsarmband, som visserligen kommer att vara lika smäckiga, men enda alternativet om man vill kunna använda den som armbandsur i framtiden.
Suck.
(Till Suuntos försvar kan nämnas att de generöst erbjuder alla Lumi som är yngre än 2 år att bytas mot en Core "All Black" eller Observer, men det är ju inga damklockor om det nu var det man önskade när man köpte sin Lumi. Finns för närvarande inga dam-alternativ, helt enkelt, och en Core blir rätt stor på handleden för somliga av oss.)