Är det så omöjligt att tänka att planeringen för det oväntade är att ha med sig en cigarettändare och en kniv eller en miniryggsäck med någon liter eller något kilo tändmaterial?
Kanske någon människa finner det överflödigt att bära med sig 20 vedklabbar a cirka 20 liter och 5-6 kg för de 9999 dagar på dagstur när allt går bra, för att vara väl förberedd på dag 10000?
Man får väga risk mot nytta, jag har t.ex alltid en Leatherman-kniv och en tändare i fickan, det uppväger mer än väl min risk att gå vilse, jag går nog ca 200 turer per år på mellan en timma och en dagstur, har med karta och kompass på någon promille av turerna och hittills har jag i mitt liv gått vilse och varit tvungen att slå läger oplanerat noll gånger.
Nyttan att varje gång bära med mig torr ved, tält, sovsäck mm är helt enkelt så försvinnande liten att det blir rent löjligt att ha med sig en flerdagspackning på varje tur.
Om du är så upptagen av förberedelser borde du känna till detta.
Är t.ex du alltid förberedd? Har du med 10 kg förbandsmaterial varje gång du är ute, det kan ske en terrorattack eller ett flygplan kan störta i närheten av dig? Du är väl beredd? Eller går du enstaka gånger utanför ditt hus utan jätteryggsäcken med "i värsta fall"-grejer?