Ett för pannan innebär ju att det blir ganska stor skillnad på styrkan beroende på om man kokar 4 eller 8 koppar...
Jag brukar inte ta ett mått extra för pannan när jag mäter, men jag har ett mått som normalt räcker till två koppar, och sen tar jag med eller utan råge, och olika stor råge, beroende på vad det är för kaffesort. Köpte senast en platta Gevalia, och det är lite starkare - eller egentligen kanske också en aning mer rostat än mitt vanligaste kaffe, som är vanligt Coop Mellanrost kok.
Den starkare smak som en mörkare rostning innebär är ju förstås inte samma sak som starkare kaffe, men lite sådan effekt kanske man ändå kan säga att det innebär.
Jag kokar numera oftast så att jag mäter upp vatten i en vattenkokare, heller över ett par dl i kaffepannan, lägger på kaffe. Vattenvärmaren går under tiden och plattan har jag slagit på innan jag hällt vatten i pannan. På så vis brukar kaffet i pannan vara på gränsen till att koka och "vända" kaffet, när vattenvärmaren är klar. Jag häller då över vattnet från vattenvärmaren, som i praktiken rör om kaffet lite grann, och kaffet kokar omedelbart efter att jag slagit över vattnet. Detta är ett snabbt sätt att koka kaffe även när man gör 1,5 liter eller så. Själva den tid som kaffet kokar kanske blir kort också, i och med att kaffet "vänder" lite lättare.
Funkar bra, men det är mest en fråga om att spara tid, och slippa passa kaffet. Kaffet blir dock bäst om det får sjunka sen, och temperaturen kanske får sjunka till 80 grader innan jag tycker att det är drickfärdigt. Jag dricker kaffet betydligt varmare än vad de flesta som brukar dricka bryggkaffe gör. Det innebär att man måste dricka med viss teknik för att inte bränna sig. jag suger in kaffe med en hel del luft... Kaffet har väl sedan en ideal temperatur som ligger nånstans mitt emellan när jag börjar dricka det och när jag druckit klart.