Surt kokkaffe

Jag körde frystorkat kaffe i nåt år av bekvämlighets- och packskäl men det är inte gott. Funkar som substitut men inte mer. Jag har druckit mycket snabbkaffe i mina dagar men lovar att jag i 11 fall av 10 kan säga vad som är pulverkaffe eller brygg alt. kokkaffe. Tjejen min tar hellre te än snabbare trots att hon är kaffedrickare. Helt OK om man har bråttom men inte på tur.

Hej Niklas, du brukar ju ha sunda åsikter men när det gäller kaffe börjar jag undra ;)

Jag är själv storförbrukare av kaffe och nöjer mig inte med svagt blask, det ska vara starkt, smakrikt och friskt, det får du aldrig med varesig brygg eller kok mer än 12 timmar efter du öppnat påsen.
Jag tillbringade några månader i Monaco i början av nittiotalet och bodde på ett hotell som hade ett gudomligt gott kaffe. Varje frukost var något att längta efter och kaffet var svart utan att vara tjockt men med en härlig crema. Efter flera besök dristade jag mig till att fråga fransösen hur de gjorde med kaffet varpå hon lättade på dörren till köket och lät mig se hur hennes kollega blandade snabbkaffe i kannor. Efter det dricker jag inget annat än snabbkaffe, varken hemma eller på fjället. Tricket är att lägga kaffet i botten och slå på hett vatten, inte tvärtom. Då får man den goa creman som är hälften av hela njutningen. I micro tar man först kaffe, sen kallt vatten och in i ugnen - inte röra i kaffet efteråt.
Det är dyrt med snabbkaffe men det är det värt - att det sen är ruggigt praktiskt gör inte saken sämre.

Ha det bra alla sumpkokare :)

Det jag upplever med frystorkat (vanligt billigt) är att det saknar textur (eller hur man nu ska uttrycka sig). Det är bara smaksatt vatten liksom. Svärmor hade dock en maskin på sitt konditori som körde frystorkat av bättre sort och det smakade helt ok, men inte som vanligt.
Nu har hon en riktig kaffemaskin, och det är ruggigt gott med en dubbel espresso när man får chansen =)

Jag är ingen bakåtsträvare som enbart kokar mitt kaffe. Hemma har jag en King of Coffee och kör Zoegas Mezzo eller Blue Java. Jag föredrar brygg då det är gott och enkelt.
Ibland kör jag även min moccabryggare. Det kaffet blir riktigt gott om man köper dyrt espressokaffe, men ganska tråkigt med billigt.

I skogen är det dock kok som gäller. Gärna över öppen eld. Kaffepausen är så pass mycket mer än bara kaffe. Det är en ritual som ska ta sin tid, och jag upplever frystorkat som en stressfaktor - Koka upp, blanda och drick ur!
När man kokar sitt kaffe så ska det passas och göras med omsorg. Sen har man tid att filosofera medan det sjunker, etc. =)

Kan du rekommendera något någorlunda rimligt prissatt och bra frystorkat?

Kan förstå grejen med att koka kaffe i skogen men om det är riktigt gott kaffe du är ute efter (bortsett från maskinpressat då) så är det nog "dyrt" snabbkaffe som gäller. Jag har strandat ihop med Gevalia Ebony, det passar mitt vattenkransvatten och blir bra i fjällen, det blir inte bra på andra ställen men då dricker jag för nyttan, inte smaken. För bra crema, se mitt svar till Niklas.

Kan förstå grejen med att koka kaffe i skogen men om det är riktigt gott kaffe du är ute efter (bortsett från maskinpressat då) så är det nog "dyrt" snabbkaffe som gäller. Jag har strandat ihop med Gevalia Ebony, det passar mitt vattenkransvatten och blir bra i fjällen, det blir inte bra på andra ställen men då dricker jag för nyttan, inte smaken. För bra crema, se mitt svar till Niklas.

Hade för mig att Ebony var bryggkaffe, men jag måste ha tänkt på något annat =)

Då ska jag ta en tur till Ica i morgon. Är det så gott som du säger blir jag mer än nöjd =)

Tricket är att lägga kaffet i botten och slå på hett vatten, inte tvärtom. Då får man den goa creman som är hälften av hela njutningen.

Jag håller med! Absolut ett OK kaffe på detta sätt, mycket pulver i botten av muggen, sen på med vattnet.
För min del också en mörkrost, just den som nämnts är ett bra val, Gevalia Ebony i snabbkaffe-varianten (japp, Ebony finns både som snabb- och vanligt kaffe):
http://www.gevalia.se/gevalia2/page?siteid=gevalia2-prd&locale=sesv1&PagecRef=665

Då har jag prövat Ett par koppar Gevalia Ebony Instant.

Hästlängder bättre än vanligt Nescafé, och jag skulle klassa det som ett gott och godkänt kaffe helt enkelt. Jag vet inte om det är min hjärna som luras, men tyvärr tycker jag att den där tråkiga pulverkaffekänslan finns kvar ändå, om än i mycket mindre omfattning.
Vanligt kaffe (brygg, kok, perkulator, etc.) är alltid litet grumligt av partiklar och har dessutom en olje/fett-film. Jag tycker att detta tillför litet textur, vilket jag gillar.

Jag får hur som helst tacka för tipset. Det finns stunder där pulverkaffe har klara fördelar, och nu kan jag även få med smaken i dessa stunder =)

Jag såg för övrigt ett kaffe som hette Gevalia Millicano. Ett pulverkaffe där man blandat ner en del finmalet vanligt kaffe. Någon som provat detta?

Tack alla för bra svar.
Även fast jag inte än har lyckats skapa det där perfekta kaffet så går det frammåt, mycket tack vare era tipps.

Skulle väl inte kalla mig någon sorts finsmakare när det gäller kaffet ute i naturen, det viktiga är den där lilla stunden där man tar tid på sig att koka kaffet och sen njuter av det. Sen gäller det bara att det är starkt, är det för starkt går det att spä.

Så här kokar Mors Kochanski sitt kaffe http://youtu.be/QX91Nj0uItI

Hmm... håller inte riktigt med om att bara det är starkt så är det bra. Det bästa är ju om det blir lagom = inte så svårt när man kokat någon panna och fått in snitsen med mängderna. För svagt går inte att dricka men för starkt är inte heller alls gott. Har nog aldrig spätt ut kaffe utan druckit det för starkt och laddat mindre nästa gång.

Äntligen!

Nu har jag äntligen lyckats med det perfekta kokkaffet. Problemet har till stor del varit att kaffekannan varit för liten. Temeraturökningen har således gått väldigt fort från sjuda till koka. När hinnan väl brister har det i princip redan varit för sent att ta bort kaffekannan. Hinnan har helt enkelt varit för stark i förhållande till uppvärmningstiden.

Lösningen i denna kanna har blivit att röra ihop kaffet och vattnet när vattnet fortfarande är kallt. Den hinna som skapas då i jämförelse med den som blir när man lägger kaffet på toppen av vattnet har varit mycket svagare och således brustit mycket tidigare (när vattnet sjuder och inte kokar)

Nu har jag fått ett supergott kaffe.

Good for you. Har nästan kvar ett halvkilo kokkaffe sen fjäll och fiske nyss så jag kör just nu kokkaffe i min presskanna. Lite sugen att köpa hem en riktig kaffepetter faktiskt. Kör annars till 98% presskanna som ger väldigt gott kaffe. Har också moccabryggare, grymt gott kaffe, och en elbryggare som samlar damm.

Kanske inte rätt tråd, men jag skulle vilja lämna en uppdatering angående snabbkaffet.

Jag har nu provat Gevalia Millicano, ett snabbkaffe "förädlat med fint malda hela bönor".

Gevalia Millicano smakar riktigt kaffe. Det har den där texturen från de små kaffepartiklarna, vilket "vanligt" snabbkaffe saknar. I botten av den tomma kaffekoppen ser man klart och tydligt en mycket fin "sump".
Jag såg redan när jag slog i vattnet att "detta kommer smaka!". På bilden synes Millicano till vänster, och Ebony instant till höger. Millicano ser helt klart "mustigare" ut.
Rostningen/bönblandningen på Ebony är dock snäppet bättre, men helhetsupplevelsen på Millicano vinner stort.

Dock får man nog räkna med sämre hållbarhet (jämfört med vanligt snabbkaffe) på ett öppnat paket Millicano, då det just innehåller malet kaffe

Det här var precis det jag alltid har sökt efter - Ett snabbkaffe som verkligen smakar kaffe! Jag tackar återigen Anders för att han fick mig att åter pröva snabbkaffesortimentet!

Jag råder er som är tveksamma till snabbkaffe att pröva detta.

Bilagor

• kaffe.jpg
    kaffe.jpg
    54.9 KB · Visningar: 1,257
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Easy Kokkaffe efter Blå Mocca Friluftsmat 9
FruNalleman Mörkrostat kokkaffe? Friluftsmat 17
Brauer Kokkaffe för nybörjare Friluftsmat 24
bredviken Hur får man sitt kokkaffe godast? Friluftsmat 137

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg