Jag körde frystorkat kaffe i nåt år av bekvämlighets- och packskäl men det är inte gott. Funkar som substitut men inte mer. Jag har druckit mycket snabbkaffe i mina dagar men lovar att jag i 11 fall av 10 kan säga vad som är pulverkaffe eller brygg alt. kokkaffe. Tjejen min tar hellre te än snabbare trots att hon är kaffedrickare. Helt OK om man har bråttom men inte på tur.
Hej Niklas, du brukar ju ha sunda åsikter men när det gäller kaffe börjar jag undra
Jag är själv storförbrukare av kaffe och nöjer mig inte med svagt blask, det ska vara starkt, smakrikt och friskt, det får du aldrig med varesig brygg eller kok mer än 12 timmar efter du öppnat påsen.
Jag tillbringade några månader i Monaco i början av nittiotalet och bodde på ett hotell som hade ett gudomligt gott kaffe. Varje frukost var något att längta efter och kaffet var svart utan att vara tjockt men med en härlig crema. Efter flera besök dristade jag mig till att fråga fransösen hur de gjorde med kaffet varpå hon lättade på dörren till köket och lät mig se hur hennes kollega blandade snabbkaffe i kannor. Efter det dricker jag inget annat än snabbkaffe, varken hemma eller på fjället. Tricket är att lägga kaffet i botten och slå på hett vatten, inte tvärtom. Då får man den goa creman som är hälften av hela njutningen. I micro tar man först kaffe, sen kallt vatten och in i ugnen - inte röra i kaffet efteråt.
Det är dyrt med snabbkaffe men det är det värt - att det sen är ruggigt praktiskt gör inte saken sämre.
Ha det bra alla sumpkokare