Surt kokkaffe

Menar du beläggningen som blir i en välanvänd odiskad panna?
Den tror jag inte att man kan fuska fram =) Den kommer med tiden och består av ett fettlager samt ett kaffe/fettlager i "taket" på pannan. Min teori är att den isolerar kaffet från att ta metallsmak, vilket som sagt kan hända i vissa pannor.

Jag håller med de två andra också. Det ska vara mycket kaffe (hellre än för lite).

Nu ska jag inte svara för fafner, men jag tror jag och han gör på samma sätt.
Om du har lagt i kaffe "på hög/pyramid" utan att röra om kommer pyramiden att sakta sjunka ner och så småningom bilda en skorpa när vattnet närmar sig kokpunkten. Skorpan kommer att lyftas när vattnet kokar och sen spricker den och vänder sig.
Själva målet är att hela skorpan ska vända på sig, för då sjunker den (sumpen) till botten. Problemet är bara att kaffet kokar över om man försöker vända hela skorpan på en gång. Lösningen är att låta en del av den vända på sig, och sedan tar man bort pannan och låter det svalna under ett fåtal sekunder. Sen för man tillbaka pannan och låter ytterligare en del av skorpan vända, etc. 2-3 gånger brukar fixa biffen. Bitar som vägrar vända på sig får man bort genom att skvalpa litet lätt.

Imorgon är det söndag. Gå ut i närmaste skog. Gör upp en fin liten eld. Koka kaffe på elden.
Avkoppling i en liten ask =)

Var är gilla-knappen? ;)

Tips: om du fått ett perfekt kokkaffe flera gånger, kokat av någon annan - varför inte fråga den eller de personerna i stället? Utslaget torde bli mer träffsäkert .
F.ö. Vem orkar hålla på med kokkaffe i fält...? Om du gör samma grundliga utredning med frystorkat kaffe, dvs. sort, rostning, vattenkvalitet, kaffemängd så kan jag garantera att du hittar en kombination som både smakar överjordiskt och dessutom är hanterbart i fält, inte så mycket nostalgi kanske men den kan du lämna hemma i köket.

Lycka till!

F.ö. Vem orkar hålla på med kokkaffe i fält...? Om du gör samma grundliga utredning med frystorkat kaffe, dvs. sort, rostning, vattenkvalitet, kaffemängd så kan jag garantera att du hittar en kombination som både smakar överjordiskt och dessutom är hanterbart i fält, inte så mycket nostalgi kanske men den kan du lämna hemma i köket.

Lycka till!
Kan du fixa frystorkat kaffe som smakar precis som riktigt kokkaffe står jag först i kön =)
Att koka kaffe är mer än att bara få i sig kaffe. Det är en avkopplande stund som får ta sin tid.

Det är inte heller speciellt tungt att bära på.
Nescafé: 2g/kopp
Vanligt kaffe: typ 6g/kopp
Fyra personer klarar sig en vecka på ett paket kaffe.

Sen vet jag inte om det är så pass mycket jobbigare.
Att göra frystorkat kaffe:
*Koka upp vatten.
*Rör ner kaffepulvret.

Att göra riktigt kaffe:
*Lägg kaffe i vatten.
*Koka upp.

Det finns dock en fördel med pulverkaffe. Det blir alltid en del spill när man kokar vanligt kaffe, vilket det inte blir mer pulverkaffe. Fördel pulverkaffe är också att kaffepannan/grytan/kastrullen aldrig behöver diskas. Har man med sig ett helt trangia med tillhörande kaffepanna har det mindre betydelse, men kör man lätt och bara har med sig ett ETA Express e.d. blir det krångligare.

Jag har provkokat hemma enligt måttet 7 gr/kopp á 1,5 dl men i busken kör jag på pyramidtaktiken eller måttar några mått i kupad hand. Testa någon panna hemma tills du får till det.

Jag brukar koka upp vattnet först och sen på med kaffet, över eld igen tills det nästan kokar över och ta den av elden. Sen häller jag upp och tillbaka tre kåsor kaffe och låter sen sumpen sjunka. Blir alltid bra. En jaktkompis kör med kaffet i från början i kallt vatten och det blir också bra. Bara det blir hyfsat starkt så tycker jag alltid att det är bra. Good luck!

Du glömde väl inte att tillsätta en nypa salt? Ett annat vanligt fel, som påverkar smaken, är ju att glömma att använda en bit klarskinn.

här på utsidan hittar man inga sanningar, bara upplevelser och det är väl så det ska vara.. jag håller med/inte med i vissa.. min upplevelse av kokkaffe är att man alltid har rena verktyg, ren mugg, ren kaffekärring, jag tycker att det sura kommer från otvättade utrustning.. sedan ska man ha nymalt kaffe, ingen gammal öppnad påse från fan vet när, kaffe är färskvara och tappar sin smak om det får stå malet i mer än 7-10 dagar.. kaffet får som man säger här aldrig koka, när kaffet sjuder så når det en temperatur på 96 grader och då ska kaffet bort från värmekällan, jag personligen sjuder upp kaffet 3 ggr för att få ner sumpen riktigt(inte riktigt vetenskaplingt utan jag gör det av gammal vana).. ett tips, mörkrostat är mindre känsligt för vattenvariationer.. till sist, brygg bara det du ska ha i koppen, brygg nytt om du vill ha mer.. kaffe med sump smakar skunk om det får stå..

(gå in på kaffetillverkarnas hemsidor och läs deras rekommendationer, deras åsikter är mindre godtyckliga än våra.. läs speciellt om hygien, vatten temp och kaffets livslängd)

Nu ska jag inte svara för fafner, men jag tror jag och han gör på samma sätt.
Om du har lagt i kaffe "på hög/pyramid" utan att röra om kommer pyramiden att sakta sjunka ner och så småningom bilda en skorpa när vattnet närmar sig kokpunkten. Skorpan kommer att lyftas när vattnet kokar och sen spricker den och vänder sig.
Själva målet är att hela skorpan ska vända på sig, för då sjunker den (sumpen) till botten. Problemet är bara att kaffet kokar över om man försöker vända hela skorpan på en gång. Lösningen är att låta en del av den vända på sig, och sedan tar man bort pannan och låter det svalna under ett fåtal sekunder. Sen för man tillbaka pannan och låter ytterligare en del av skorpan vända, etc. 2-3 gånger brukar fixa biffen. Bitar som vägrar vända på sig får man bort genom att skvalpa litet lätt.

Kunde inte ha svarat bättre själv;-)

Håller helt med!

Kan du fixa frystorkat kaffe som smakar precis som riktigt kokkaffe står jag först i kön =)
Definitivt!
Problemet med frystorkat kaffe är folks förutfattade mening och därför slutar man prova när första försöket blir dåligt.
All kaffesmak är en kombination av kaffesort, vattenkvalitet och eget tycke. Prova några varianter så garanterar jag att du träffar rätt. Vill du ha starkt kaffe med mycket smak så finns bara två alternativ, frystorkat eller riktigt kaffe gjort i maskin. Fråga en fransman eller italienare vad de tycker så tror jag du inser att kokkaffe bara är en nostalgisk tripp - men om det är det man vill ha så är det ju gott nog. Bara att ösa på.. eller hur det nu va ni ville göra :) Själv ägnar jag min tid åt att njuta naturen, gärna ackompajerad av en kopp mustigt, aromrikt Gevalia Ebony, det passar min munhåla.

Jag kokar alltid mitt kaffe, äger ingen kaffebryggare. Undantagsvis gör jag pressokaffe dock.

Jag konstaterar att det förekommer mycket skrock och kvasivetenskap om det okomplicerade i att koka kaffe. Jag kan dock hålla med om att resultatet kan variera, men det som kanske troligast gör att du får olika resultat är hur starkt kaffe du gör. Svagt kaffe går inte att dricka, men för starkt kaffe är ju inte heller så gott. Olika kaffesorter ger olika starkt kaffe; Gevalia är t ex starkare än Löfbergs Lila. Jag anpassar mig en liten aning för det när jag kokar kaffe.

Koka kaffet ordentligt så att det sjunker, det blir inte förstört så himla lätt. Om du å andra sidan är för försiktig så blir kaffet bra ändå, men det sjunker betydligt långsammare. Då kan du ju klarna det genom att hälla upp i en kopp och slå tillbaka. Gör det två gånger så får du också koppen ren från sump.
Jag tycker att kaffet ska vara mellanrostat och det brukar som regel inte finnas så mycket annat att välja på om du inte maler själv, eller går till en butik där man mal på plats. Antar dock att det bara är en smaksak eftersom det nu finns de som dricker mörkrostat frivilligt.

Jag körde frystorkat kaffe i nåt år av bekvämlighets- och packskäl men det är inte gott. Funkar som substitut men inte mer. Jag har druckit mycket snabbkaffe i mina dagar men lovar att jag i 11 fall av 10 kan säga vad som är pulverkaffe eller brygg alt. kokkaffe. Tjejen min tar hellre te än snabbare trots att hon är kaffedrickare. Helt OK om man har bråttom men inte på tur.

Hemma kör jag allt mitt kaffe i en sådan här, funderar på att börja släpa med mig den ut också:
images

Blir alltid starkt gott kaffe!

Definitivt!
Problemet med frystorkat kaffe är folks förutfattade mening och därför slutar man prova när första försöket blir dåligt.
All kaffesmak är en kombination av kaffesort, vattenkvalitet och eget tycke. Prova några varianter så garanterar jag att du träffar rätt. Vill du ha starkt kaffe med mycket smak så finns bara två alternativ, frystorkat eller riktigt kaffe gjort i maskin. Fråga en fransman eller italienare vad de tycker så tror jag du inser att kokkaffe bara är en nostalgisk tripp - men om det är det man vill ha så är det ju gott nog. Bara att ösa på.. eller hur det nu va ni ville göra :) Själv ägnar jag min tid åt att njuta naturen, gärna ackompajerad av en kopp mustigt, aromrikt Gevalia Ebony, det passar min munhåla.

Det jag upplever med frystorkat (vanligt billigt) är att det saknar textur (eller hur man nu ska uttrycka sig). Det är bara smaksatt vatten liksom. Svärmor hade dock en maskin på sitt konditori som körde frystorkat av bättre sort och det smakade helt ok, men inte som vanligt.
Nu har hon en riktig kaffemaskin, och det är ruggigt gott med en dubbel espresso när man får chansen =)

Jag är ingen bakåtsträvare som enbart kokar mitt kaffe. Hemma har jag en King of Coffee och kör Zoegas Mezzo eller Blue Java. Jag föredrar brygg då det är gott och enkelt.
Ibland kör jag även min moccabryggare. Det kaffet blir riktigt gott om man köper dyrt espressokaffe, men ganska tråkigt med billigt.

I skogen är det dock kok som gäller. Gärna över öppen eld. Kaffepausen är så pass mycket mer än bara kaffe. Det är en ritual som ska ta sin tid, och jag upplever frystorkat som en stressfaktor - Koka upp, blanda och drick ur!
När man kokar sitt kaffe så ska det passas och göras med omsorg. Sen har man tid att filosofera medan det sjunker, etc. =)

Kan du rekommendera något någorlunda rimligt prissatt och bra frystorkat?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Easy Kokkaffe efter Blå Mocca Friluftsmat 9
FruNalleman Mörkrostat kokkaffe? Friluftsmat 17
Brauer Kokkaffe för nybörjare Friluftsmat 24
bredviken Hur får man sitt kokkaffe godast? Friluftsmat 137

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg