Menar du beläggningen som blir i en välanvänd odiskad panna?
Den tror jag inte att man kan fuska fram =) Den kommer med tiden och består av ett fettlager samt ett kaffe/fettlager i "taket" på pannan. Min teori är att den isolerar kaffet från att ta metallsmak, vilket som sagt kan hända i vissa pannor.
Jag håller med de två andra också. Det ska vara mycket kaffe (hellre än för lite).
Nu ska jag inte svara för fafner, men jag tror jag och han gör på samma sätt.
Om du har lagt i kaffe "på hög/pyramid" utan att röra om kommer pyramiden att sakta sjunka ner och så småningom bilda en skorpa när vattnet närmar sig kokpunkten. Skorpan kommer att lyftas när vattnet kokar och sen spricker den och vänder sig.
Själva målet är att hela skorpan ska vända på sig, för då sjunker den (sumpen) till botten. Problemet är bara att kaffet kokar över om man försöker vända hela skorpan på en gång. Lösningen är att låta en del av den vända på sig, och sedan tar man bort pannan och låter det svalna under ett fåtal sekunder. Sen för man tillbaka pannan och låter ytterligare en del av skorpan vända, etc. 2-3 gånger brukar fixa biffen. Bitar som vägrar vända på sig får man bort genom att skvalpa litet lätt.
Imorgon är det söndag. Gå ut i närmaste skog. Gör upp en fin liten eld. Koka kaffe på elden.
Avkoppling i en liten ask =)
Var är gilla-knappen?