ja vad skall man ha en skida till...
Hej!
Kan ju inte låta bli att lägga mig i nu när det pratas surfski. Äntligen ;-)
Part i målet men en surfski funkar i alla väder och vindar. Det är jäkligt mycket roligare än en havskajak (tycker jag, men det tycker kanske inte du/ni...). Och det är också både betydligt snabbare och roligare än en 520 cm motionskajak. Varför är det roligare? Som någon nämnde man sitter fritt, känner sig säkrare även om jag själv är bättre på att rolla än att ta mig upp i en skida. På slätvatten är det häftigt att kunna ge järnet och när det är lite småstalpigt vatten kan du efter lite träning finna skööööna svall att surfa på. Och när det är jäkligt dåligt väder, uhaa då är det såklart skitkul (men det är det förstås med alla kajaker). Svall kan man hitta att surfa på även när det är vindstilla om du tex bor där större båtar skapar svall.
Olika skis har olika förmåga att fastan i småsvall, det är en jäkla skillnad på dem. De märken jag representerar/säljer har både skis med mycket rocker och lite rocker (det där med anpassade för svenska förhållande måste väl vi få slippa bland surfskifolket, det finns såklart inte något sådant inte ens bland havskajaker).
Du skall köpa en ski som passar din stil och till det du skall använda den till. Skall du mest köra plattvatten köp en ski med rakare köl skall du busa mest titta på de med mer rocker. Easy as that. Skall du göra både och, hmmm alla kommer att ge dig en skön upplevelse... så du kan inte köpa fel. Jo förresten, köp inte för rankt hellre för stabilt, kommer att bli lätt att sälja sen när du växt ur den så du kan byta upp dig.
Nybörjare som jag (6 månader som skipaddlare) och du om jag förstod det rätt egentligen är så kan du kanske finna något intressant i min blogg.
http://aterrakayak.wordpress.com/.
Och nu till ditt vågproblem, att du inte kan ligga i 45 grader beror på din fart, du paddlar helt enkelt för söligt hehe, nej kanske inte, här kommer lösningen: ligg längre ner i vågen, du ligger för långt upp helt enkelt och då får du inte upp farten och kan inte heller bestämma över kajaken utan vågen trycker på aktern. Inte testat 18X och inte säkert att det funkar, den är kanske helt surfovänlig. Men såklart går aaaallt lättare om man har en surfski.
tjing/
Leif Davidsson
PS Roder nämde Erik B, skis kommer oftast med mindre roder som standard, det är svårt att som nybörjare hantera stora roder. Så de duktiga killarna går oftast upp i storlek.