Håller med Siven. Kan man hantera en racingkajak och har tillgång till plattvatten så är det en känsla när man trycker på som inte Surfskin kan förmedla. Skulle vara kul om någon kunde bygga en "sit on top" anpassad för mindre vågor. 5,5-6m lång. max 35 cm i vattenlinjen, hög prismatisk koefficient och ergonomi som en motionskajak. Fast det klart, marknaden är begänsad! Nordic Kayaks Fusion är ett steg i den riktningen men jag är inte så förtjust i Björn Thomassons idéer om att öka stabiliteten genom att sänka sitsen, den är redan för låg i de flesta skidor och som stel gammal avdankad racingpaddlare måste jag sitta på tjocka dynor för att komma upp.
Jag skulle dock aldrig kunna begänsa mig till en kajak, precis som jag har en MTB och en Racer så har jag också en skida som komplement till racinglådan. Känslan av att kunna sitta avslappnad och paddla på öppet hav och hålla samma marchfart som i racinglådan är härlig. Jag har inte vält annat än vid klungkörning på över 15 år men i racinglådan börjar hjärnspökena krypa fram när avståndet från land ökar.
Jag skulle vilja passa på att marknadsföra Epics V10L, lågvolymmodellen. Jag tror att den är ett bättre alternativ fän V10:an för alla under 185-190 cm och 100 kg. Sitsen är framflyttad så vattenlinjen blir bättre och det blir mindre utrymme som kan vattenfyllas. Dessutom är däcket sänkt vilket ger mindre vindfång. Fenns Mako Elite tycker jag också har ett riktigt bra skrov men jag tycker att kvaliten på Fenns detaljer är undermålig. Även om priset är lägre på Fenn tror jag vikt och styvhet nästan är jämförbara mellan Epics performace material (lite blandat men mest glasfiber) och Fenns kolfiberversion. Fenns övriga modeller skulle jag rata direkt. Epics V12a tror jag är det coolaste alternativet för normalstora personer med racingbakgrund men den är inte direkt gratis.
Zedtechs modeller ser schyssta ut en jag har inte prövat dem, samma sak med Red 7 (som också finns i kork) och Think. Detta är väl i princip alla fabrikat som säljs direkt i Sverige tror jag.