Surfski

re Fenn

Det är inga detaljer som stör särskilt mycket om det bara är en person som använder skidan och om man dessutom är lite händig. Det viktigaste är trots allt att man sitter bra och att skidan går bra i sjön. Men om man ändå skall punga ut med en hiskelig massa pengar känns det onödigt att:
Man måste ha insexnyckel för att justera pedalerna efter att ha flyttat dem. Att man måste bygga om dragremmen för att få den justerbar eller passa personer med mindre fötter än storlek 55. Att gelcoaten sällan har samma tjocklek över allt, ibland ser man fiberstrukturen och på andra ställen är den onödigt tjock. Att roderluckan är limmad och man måste använda skruvmejsel för att öppna. Att man måste bygga om roderinfästningen för att roderbladet inte skall ligga en cm under skrovet, alternativt sätta på en "weed deflector"

Som sagt jag tycker att Fenns Elite är en riktigt bra båt men jag stör mig på de små dåliga detaljerna.

Sydafrikanskbyggda kajaker har aldrig varit av det extremt välbyggda slaget Epic bygger fortfarande sina skidor för sydafrikanska marknaden i sydafrika efterssom marknaden där är så annorlunda mot resten av världen (direktförsäljninig med låga priser och inhemska material ). idag har ribban höjts en hel del ute i världen. Visst funkar de SA byggda skisen och gör jobbet. Problemet uppstår dock när man importerar dessa skis till europa för då är de plötsligt dyra i förhållande till vad man får efterssom importörerna få betala i stort sett samma priser som konsumenter i SA.

hur det står sig i kvalitet-pris skall jag inte uttala mig om efterssom jag nog är aningen för partisk i den frågan det får någon annan göra men vad som skiljer de olika ZT skina åt är inte så svårt Dominator skall konkurrera med V10-v12 och Fenn elite snabb i stor sjö på öppet hav med vinden i ryggen. Xl är stabilare och skall konkurrera med V10 Sport och Fenn XT mm. Nya pythonskin är mer en multisportskida mer allround mindre och smidigare med mer K1 känsla.

Zedtech vs Annat

Jag hade en surfski Epic V10 i lätt material mellan 2002-2005, men ledsnade men sedan kom jag över en Zedtech Dominator och är sjukt nöjd med min!

Superfinish och nice att få i den färg man vill samt så kan man få ett lätt material till samma pris som du betalar för en i vanlig basic-glas av annat fabrikat.

Jag upplever att Zedtechen är rapp och går lätt i både med och motsjö, kanske speciellt i motsjö...när man som jag använder min skida till allt och inte bara downwind är det ett stort plus!

Jag/Den finns i Stockholm om nån är taggad på att testa alt kolla på den!

Mejla isfeller om du vill ha bilder på den,

martin.nordstrand@se.redbull.com

Prisnivån i Sydafrika är lägre än i Sverige. http://www.paddlers.co.za/pages/kayaks-surfski.html

Sverige är ett förhållandevis dyrt land att paddla i.

Om man inte väljer Ryan Air kanske det går att ta en surfski som handbagage ;-)

Kompisarna hade ett segelställ (stor, fock, genua o 2 x spinn) till J/24 som handbagage på Aeroflot till VM i Japan på 1980-talet...

Kanske går att få grupprabatt även av svenska åf om man tillsammans köper en container av ett fabrikat. Värt en egen tråd om några har intresse!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
Johan_olsson Hastighet surfski Paddling allmänt 4
Lico Provpaddla Surfski? Paddling allmänt 2
P-E Njord vs Surfski? Paddling allmänt 0
buzztr Hyra surfski i Malmö Paddling allmänt 1
Tomas J Kläder för surfski? Paddling allmänt 3
Blade06 KISS - Surfski Meet - Apelviken 13-15/6 Paddling allmänt 0
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
Blade06 Surfski-Filmfestival 14 december Paddling allmänt 0
Blade06 KISS SURFSKI MEET Apelviken 13-16/6 2014 Paddling allmänt 0
Blade06 Surfski-dag - sönd 15 sept - Göteborg Paddling allmänt 3
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
Cell Kläder mm, surfski Paddling allmänt 6
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
heah Kajak / surfski för små vågor/ insjövågor? Paddling allmänt 35
Kal-P-Dal Stabil surfski Paddling allmänt 7
Arneri Surfski SM tuffar till sig Paddling allmänt 9
wildenstam Surfski i Sverige Paddling allmänt 4
Siven surfski från point Paddling allmänt 17
Siven Surfski i Sverige Paddling allmänt 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg