(...) Den är knappast bekväm med 15kg, men jag har svårt att tro att någon ramlös rygga är det.
Jag är benägen att hålla med. Vad är anledningen till att du vill ha en ramlös säck, om du skall bära så pass tungt? Viktskillnaden är försumbar jämfört med komfortvinsten.
Haglöfssäcken finns det en tråd om
här.
Själv bär jag sällan så tungt och nöjer mig ofta med en minimalistisk 400 grams /30 liters Mountain Hardwear Scrambler ULT (då får både liggunderlaget och tältet sitta utanpå).
Men då handlar det om mer alpina utflykter, där ramlöshet kan vara till fördel. På längre och "plattare" turer" tycker jag ändå det är skönast med spalt mot ryggen och någon sorts inbyggd lastöverföring. Var mycket nöjd med en Osprey Exos av den äldre upplagan, men när andra familjemedlemmar lastade den kring och strax över 15 kg, började den bristfälliga lastöverföringen till höftbältet märkas.
Med snarlik vikt, design och finesser (många fickor, ventilerad rygg m mm) känns däremot min
Mammut Creon betydligt bättre i det avseendet, även när den lastas tyngre. Jag har den mindre 32/45-litersversionen (och klarar en tiodagars tälttur med den), men den finns också i en 45-litersvariant, som med flytande lock m m kan expanderas till ca 50 l.
Hittills min bästa och skönaste ryggsäck alla kategorier.
Håller med om att ryggsäckar bör testas IRL, men tyvärr verkar Mammut svårfunnen i Sverige. Råkar du bo i Öresundsregionen, så kolla på Spejdersport i Köpenhamn.
Att den har ställbar rygglängd minskar ju risken för misstag, stagen går också att forma en del. Vågar du chansa, så ligger nog
trekking.com närmast till.