Super PET-flaska

Så länge vattnet hela tiden är i kontakt med plasten så kan den inte bli varmare än 100 grader. På samma sätt kan man koka vatten i en pappbägare, den blir svart på ytan men brinner inte upp.

Utmärkta dryckbehållare

Jag brukar ibland ha PET-flaskor som en sorts lättviksdryckesbehållare. Antingen fyller jag dem hemma med vatten, saft, juice eller vad jag vill dricka, eller så köper jag den med dryck redan påfylld. Sådana saluförs lite varstans.

En annan sak jag inte testat, men fått tips om, är att ha dem som ankare till kajaken. Fyll flaskan med sand och knyt ett snöre om halsen (på flaskan) så bör den vara tillräckligt tung för att fungera som ankare under en fikapaus.

Kalle

I Sommarvärmen...

... kan man fylla en 1½ liter flaska med vatten och frysa in. Ta sedan med till stranden. Fungerar både som kylklamp i kylväskan och som kall dricka när isen börjar smälta.

Drick inte för mycket bara, kallt vatten i för stora mängder kan man bli dålig i magen av.

/Ola

Re: Utmärkta dryckbehållare

Kalle E; sa:
Jag brukar ibland ha PET-flaskor som en sorts lättviksdryckesbehållare. Antingen fyller jag dem hemma med vatten, saft, juice eller vad jag vill dricka, eller så köper jag den med dryck redan påfylld. Sådana saluförs lite varstans.

Va? Kan man ha dryck i dom också? Genialt!

;-)

Re: Re: Utmärkta dryckbehållare

GustavOh; sa:
Kalle E; sa:

Va? Kan man ha dryck i dom också? Genialt!

;-)
Nej det går inte, man blir så lätt konstig av den egenpåfyllda drycken i petflaskan. Man pratar så sluddrigt efter ett par deciliter:)

Skidstavar...

Bröt av en stav uppe vid Silkentjakke, gjorde två nya av sådana där oranga markeringsstavar, med två toppar av petflaskor som trugor och spännremmar som handledsremmar.. Säkrade med eltejp. Gick fint att skida 2 mil tillbaka till parkeringen med dem.

Bränslepumpssubstitut!

Minns när jag var tio år och var ute med familjen på biltur. Bränslepumpen i våran sketna Merca havererade och då fick vi komma med något innovativt. Genom att borra hål i korken på en petflaska och fylla den med bensin och sedan lägga den högre än själva motorn kunde bensinen själv rinna ner genom bensinslangen. På så sätt kunde vi koppla bort bensinpumpen. Detta var givetvis livsfarligt om det skulle läcka från flaskan men vi ville ju komma hem å det gjorde vi!

Har även erfarenhet av att koka vatten i petflaska och det går utmärkt! Då jag gjorde det var flaskan helt fylld och utan kork! Då vi satte ner den i elden krympte flaskan och vattnet rann ut i elden! Tror att man bara ska koka ca 1 liter åt gången!

Jag har också funderat kring om man kan låta korken sitta på då man värmer vattnet! Kommer då trycket i flaskan att motverka krympningen utan att flaskan spricker? Klart är iaf att vattnet kommer att koka långt över 100 grader eftersom trycket blir högt i flasken med korken på. Då riskerar ju flaksan att smälta! Är det någon som vet något om detta?

Mvh
Anders Henriksson

Tyngder

Jag brukar bl.a. använda PET-flaskor till att tynga ner presseningen över segelbåtens täckställning.
Fyller dom med vatten men sand går ju också bra.

Hantlar går de också att ha till men den ringa vikten ger nog inga större bikkar.

När jag var liten brukade jag använda sönderskurna sirapsflaskor till att hålla ihop längdskidor.
En större PET torde ju kunna passa på bredare skidor.

/Per

Re: Bränslepumpssubstitut!

andrevs; sa:
Då vi satte ner den i elden krympte flaskan och vattnet rann ut i elden! Tror att man bara ska koka ca 1 liter åt gången!

Jag tänkte diska ur min kära Mer-flaska av den gamla modellen med smal öppning och lite tjockare plast (bra vattenflaska, lite lägre än de flesta och går in under kranar). Jag kokade upp vatten och hällde i, varpå flaskan krympte! Det blev en ny Nalgene istället...

Kokning

Det kanske inte är någon hit och koka vatten i en Pet flaska men det går. Fyll flaskan med vatten till ca 10 cm från toppen. Sätt inte på någon kork. Placera flaskan i glöden lite på snedden så att inte vattnet rinner ut. Flaskan kommer att krympa ganska mycket. Vänta tills det börjar koka. Som mjärde fungerar den också bra. Har man inte bröd går det bra med mask eller vatteninsekter.

mvh
mattias:)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg