SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT?

Hej! Jag har kollat på det bergans super light dome 2 tält och undrar om det är värt pengarna? Jag har tänkt vandra på sommaren i fjällen (gärna fungera att gå sträckor av t.ex. kungsleden) Jag hittar väldigt lite reviews om tältet och undrar om någon har testat på eller vet något om det? :)

 
Undrar lite samma, väldigt lite information. Just nu kostar det 4300 på xxl. Jag har iaf beställt ett och kan återkomma med ett första intryck om några dagar om du vill, oklart när första natten spenderas i det...

Jag kommer använda det som enmanstält och ser höjden i innertältet (115cm) som ett stort plus.

Bergans verkar iaf villiga att laga deras tält om dom skulle gå sönder, det känns ju bra iaf.

/David
 
Hej! Gammal tråd, men chansar. Har du hunnit prova det David? Köpte också på xxl weekend deal och inväntar det nu, men är osäker på om jag ska välja den eller MSR hubba hubba (ska upp och fjällvandra). Är det någon annan på forumet som har erfarenhet av de två tälten? :) Tack på förhand!
 
Hej Tove! Ja, har hunnit testa det några nätter. Inga extrema väder på något sätt utan mer finvandring med sol och inslag av lite regn. Har iaf en initial uppfattning om tältet som är i stort positiv.

+utrymme, använder det som ensamtält och har all plats jag behöver åt alla håll. Höjden är grym så det är mkt värt för mig på 185cm och väggarna blir spända och i stort vertikala.

+vikt/packstorlek. Kanske inte ett UL tält men 1,6kg för den plats man får ser jag som mkt bra. Packar man stängerna för sig så tar dukarna inte stor plats.

+möjlighet att sätta upp bara innertältet och sova under "bar" himmel.

+färgen, kanske trivialt men gillar inte färgglada tält.

+(och ett stort sådant) är Bergans kundtjänst. Tyckte mina DAC tältpinnar var lite svåra att få isär/ihop ibland (dom blir väldigt långa). Och efter ett mejl där jag frågade om detta så damp det ner ett nytt sett pinnar efter nån vecka helt utan krångel. Så sitter på två set nu vilket inte är fel.

Minusen är mindre viktiga i sammanhanget men:

-hade önskat 20D yttertält, 15 känns tunt. Man får räkna med att använda ett footprint vilket jag inte vet om eller var det säljs. Jag har gjort ett eget som också gör att jag kan sätta upp yttertältet först och sen första innertältet i skydd.

-är man två kan det vara najs med två ingångar. Med ytterduken på så får man en miniabsid på "baksidan" där dom kunde satt en liten dragkedja i innertältet så man kunde komma åt den delen för förvaring.

-fler dragskor i innertältet, dom dragkedjor som finns är väääldigt långa och det hade varit bra att kunna dra från mitten och åt varsitt håll om du förstår vad jag menar...

I mångt och mycket så gillar jag tältet. Det är ändå ett lättviktstält så man får vara beredd på att ta väl hand om det. Men samma sak gäller för hubba hubba misstänker jag. Det är välsytt och rymligt med några stora plus och några lite mindre minus. Måste du inte ha två ingångar så kanske berganstältet med tanke på priset just nu trumfar hubba hubba?

Nu är jag ingen tältexpert och vet inte ditt kunskapsläge MEN i ditt fall hade jag nog tittat mer på tunneltält, blir det hårt väder på kalfjället skulle jag lita mer på ett sådant.

Men får du med dig ditt bergans upp på fjället så är jag väldigt nyfiken på hur det presterar!

Hoppas jag kunnat hjälpa dig lite i ditt val...

Go' tur!
 
Tack för snabbt svar! Dina minus är precis vad som gör mig lite fundersam, 15 D känns väldigt tunt och antar att det kanske inte har så lång livstid och undrar hur det tål hård vind. Å andra sidan kan man sätta upp bara innertältet när det är mycket sol, och på så vis skydda duken från uv-strålningen. Två absider är något jag utgick från, innan jag såg detta tält som såg fint ut. Mitt förra tält är ett tunneltält på strax över tre kilo som tjänat mig gott, men vill gärna kunna ha packningen längs med långsidan istället för kortsidan, så man slipper ålandet som blir i tunneltält. Och något som jag kan bära på själv ibland.

Det låter som ett fint tält allt som allt. Och bra att höra att kundtjänsten är bra! De marknadsför det som ett tält för fjällen och "alpine hikes", så förhoppningsvis klarar det det hehe. Om det blir det kan jag uppdatera efter turen, ska upp och gå en bit av Kungsleden om några veckor.

Är nyfiken på ditt footprint, oavsett vilket det blir tänkte jag göra ett själv :) Satte du dit öljetter på det för att få ner stängerna?

Tusen tack igen för svar!
 
Ja, det är ju tyvärr så att lätt och hållbart kan vara svårt att kombinera... undrar om man skulle kunna köpa yttertältet löst om man skulle vilja?

Härligt att gå Kungsleden! -ska försöka få till det själv någon gång.

Finns ju tält med sidoingång typ absiko lite 1 också, har ett sånt som jag gillar. Såklart inte samma yta/rymd inne men känns mer tåligt för väder och vind.

Jag hade ett gammalt (tungt) footprint som jag satte öljetter och sån där bungy-tråd i som fäster runt tältpinnarna. Funkar helt ok. Tanken är väl att göra ett i tyvek för viktens skull, får se när det blir av..

/David
 

Bilagor

  • 20210708_123046.jpg
    20210708_123046.jpg
    1.2 MB · Visningar: 309
  • 20210708_123518.jpg
    20210708_123518.jpg
    4 MB · Visningar: 402
Hur har det gått, har någon utav er testat tältet till fjälls? :) Sugen på att köpa det för ensamvandringar för mig och min lilla vovve. Har varit lite inne på Terra Nova Laser Comp 2 men älskar generellt självstagande kupoltält, så om detta tål kalfjäll är jag såld (300g extra vikt hit och dit får det vara värt)
 
Hej Jenny. Inte jag, för mig blev det några nätter i skogarna kring Göteborg sen såldes det när jag köpte ett begagnat Hilleberg Unna för ett tag sen.

Kvalitetsmässigt kändes berganstältet bra men som avhandlas ovan så känns det ganska fragilt. Ok att mitt unna väger halvkilot mer men då jag mer och mer insett att jag gärna bär lite mer och litar på min utrustning vid eventuellt busväder så är vikten värt det. Sen kan man ju diskutera prisskillnaden men man behöver ju inte köra på Hilleberg...

XXL sålde väl det för 3800 nyss och säljer expedition varianten för 5 nu, kraftigare men man måste ju ändå sätta upp innerdelen först vilket jag ser som ett minus på ett tält tänkt att användas här i Norden, vädret är ju allt som oftast inte på vår sida.

Kanske inte mkt till hjälp men nu vet du hur jag tänker.

/David
 
När mitt kom fram hade det sömnadsfel, så jag reklamerade det och köpte ett annat. Plus på både xxl och bergans kundtjänst som gjorde sitt bästa för att få fram ett nytt tält, men det hann inte riktigt. Jag upplevde det som mycket trevligt, och tyckte det var tråkigt att det inte fick följa med. Högt i tak så man kan sitta i hela tältet, vilket kanske gör det mer ostabilt i vinden. Annars kändes det konstruerat på ett sätt som var förtroendeingivande, med korslagda stänger, även om man nog måste vara försiktig med att inte riva ytterduken mot marken för mycket. Hade tagit med det på en tur i fjällen längs en led med stugor, så man kan få skydd om något går på tok, men inte i oledad terräng. Jag fick tag på mitt på xxl-rean, så för det priset var det lätt värt.
 
Har HB unna och ska man ha lättare så välg niak jag kollar nu på tält under 1 kg men då blir det ju bara nödbivack som Bergans sl tunnel 1p och ev mat utv om ej minikök och skulle ej anv det på samma ställen som HB.
Ska kolla med tarp och stång i mitten men borde vara mkt ivägen.
Om man vill ha kupoltält eller kupol&/tunnel hybrid på ca 1.5-1.7kg blir det 15D och tunnt och fladrigt och 2000 VP
Jag väljer då hällre lägre tält i 15D som då blir mer hållbart och tystare men litet.
Kläder sparade jag på i sommras på 16 d tur ca 1 kg men fick tvätta varje fin dag spec fleec luktar illa av svett ylle klarar 2-3 gr fler dagar innan samma lukt men minskar i isoleringsförmåga med saltkristaller i tyget.
Går ev även att skippa vindjacka med skaljacka som regnjacka och då ca -1.5 kg och unna kan vara med.
Även liggunderlag går ju att skippa och ha ett tunnt Al skydd el bygg foam och spara några 100 gr om man väljer mjuka tältplatser.
Slutsatsen för mig är att tältet är det sista man ska spara vikt på då man måste ha någonstan att värma sig om man sparar på kläder och ev mat jfr hemma nu när det varit kallt och uppvärmningen varit av i flera veckor då krävdes det mer mat och ska man då vara ute i tex 2v kan det lätt bli flera kg mat extra för att kompensera dragiga mesh tält och tänkta viktbesparingen har ist blivit vikt ökning.
Hade ett Robens goldcrest 1p på prov förra sommaren det var lågt och varmt men skulle behållt det nu slutsållt ,mkt
stark tunn väv med solit inner tält totalt ca 1150 gr
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arkenstone Tips på fjällnära boende (light) Fjällvandring 6
Noahspappa Abisko Kebne light? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg