Försöker sålla bland 3-manna-tält till fjällturer.

När vissa tält känns som att det är en plats för en person mindre än vad det står så är Hilleberg just vad dem säger.

Hmm sanning med modifikation enligt min ödmjuka åsikt.

Kaitum är ändå 25cm bredare på mitten än hillebergs övriga 3-manna tält men vi har blivit dyngsura dom gånger vi sovit tre grabbar i det. Problemet som uppstår är att om inte marken är helt plan (hur ofta är den det i fjällen?) så är det omöjligt att ligga skavfötters eftersom ingen vill ha huvudet nedåt. Då får inte ens vi, tre 80kgs grabbar med ganska normal axelbredd plats på våra liggunderlag utan att de yttre personerna ligger och stöter innertältet mot den yttre duken. Det har varje gång slutat med stora vattenpölar i tältet, men då har det antingen regnat eller varit riktigt risigt kondensväder.

Så ja, antingen i fint väder eller på perfekt plan mark där man kan ligga skavfötters håller jag med, annars får jag ödmjukt varna för att det kan bli problem :) Jag tycker trådstartaren är helt rätt ute med tremanna för två pers, det är en jättebekväm lösning, precis lagom i mitt tycke.

Alla tälten som TS föreslagit klarar gott av sommarturer i fjällen, eller kanske man ska säga barmarksturer, inga problem att ha dem på vår eller höst heller.
Jag kan också föreslå detta tältet.
http://www.xxl.se/vildmark/talt/talt/helsport-fjellheimen-superlight-3-camp-talt/p/1083013_1_style
Det är i min smak för litet för tre, men gott om plats för två, STOR absid och omkring 1,5 kg lättare än de andra föreslagna.
Nackdelen är väl att jag inte skulle vilja slå upp det på den mest vindutsatta platsen under en storm.
Det skulle jag iofs inte göra med de andra heller, det är inte så lätt att sova med fladdrande duk och böjda tältstänger även om man är 100 % säker på att de håller.
Helsport Rondane superlight 3 är bättre i vind, lite lägre och smalare i fotändan och 2 hekto lättare, men jag vet inte var man får tag på det i Sverige.

Helsport är fina så det är absolut ett märke att ta med i beräkningen.

Sedan bör man ju alltid förtydliga att den lättare vikten kommer till priset av tunnare material i golv och ytterduk, samt ofta tunnare stänger osv. Förutom att det tål vind lite sämre så kan man inte heller förvänta sig samma livslängd på ett sådant tält. Både UV-strålning och nötning mot omgivningen kommer äta upp dessa material snabbare.

Så väljer man ett lätt tält så ska man vara medveten om dom kompromisser man gör, jag känner att det är viktigt att förtydliga det eftersom det är så många lättvikts-frälsta som rekommenderar hej vilt efter premissen "lättast är alltid bäst!" utan att riktigt redogöra för konsekvenserna :) Inget ont riktat mot ditt inlägg dock!

Det beror lite på hur man är som person också, vissa är mer pedantiska och kan säkert ha ett lättviktstält i 15-20 år medan jag på rak arm kan tänka mig en och annan vän som är på andra sidan skalan och skulle gå igenom lättviktsutrustning i ganska rask takt.

Helsport är fina så det är absolut ett märke att ta med i beräkningen.

Sedan bör man ju alltid förtydliga att den lättare vikten kommer till priset av tunnare material i golv och ytterduk, samt ofta tunnare stänger osv. Förutom att det tål vind lite sämre så kan man inte heller förvänta sig samma livslängd på ett sådant tält. Både UV-strålning och nötning mot omgivningen kommer äta upp dessa material snabbare.

Så väljer man ett lätt tält så ska man vara medveten om dom kompromisser man gör, jag känner att det är viktigt att förtydliga det eftersom det är så många lättvikts-frälsta som rekommenderar hej vilt efter premissen "lättast är alltid bäst!" utan att riktigt redogöra för konsekvenserna :) Inget ont riktat mot ditt inlägg dock!

Det beror lite på hur man är som person också, vissa är mer pedantiska och kan säkert ha ett lättviktstält i 15-20 år medan jag på rak arm kan tänka mig en och annan vän som är på andra sidan skalan och skulle gå igenom lättviktsutrustning i ganska rask takt.

Det är helt sant med att man får vara lite försiktig med lätta prylar, mitt Helsport fjellheimen superlight 4 visar inga tecken på slitage, dock endast 10 nätter med det ännu.
Mitt Terra Nova Solar Photon 2, som jag och hunden brukar använda när vi är ute har vi använt snart 30 nätter och det var köpt begagnat och använt mellan 30-40 nätter enligt förra ägaren, den har en liten stickskada från innan jag köpte den, inget nytt efter jag köpte den, så det är ju inget som behöver förnyas varje säsong direkt, men jag kommer helt säkert ha nya tält om 10 eller 20 år.
Hittills har jag dock aldrig ångrat dessa lätta alternativ.

Precis, sedan är det ju så att någon liten slitskada här och där är ganska lätt att laga, även i fält om det skulle behövas. Helsport verkade enligt norska forum haft lite problem med stångbrott tidigare men nu har de ju gått över till DAC stänger precis som Hilleberg kört länge med med framgång. Visserligen marginellt tunnare, 8.5mm istället för 9mm som Hillebergs Red Label modeller men jag skulle nog inte vara alltför orolig.

Och precis som du först poängterade, konsten att tälta på smarta platser är värd enormt mycket för komforten, definitivt mer än tältet du sover i, om man talar om så pass bra alternativ som diskuteras i tråden.

En annan fördel med tältet du länkade till är att det funkar som lyxigt solotält om det skulle falla en in att gå på tur själv. Jag fick köpa ett tält till i och med mitt kaitums vikt och packvolym.

Har ett compact light som jag är mycket nöjd med, tältat i stormiga fjäll och blöta skärgårdar utan roblems. Ska prova det på vintertur i vinter tänkte jag. Lycka till!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg