Sulitjelma runt

Om du inte vill gå hela Tarradalen som är fin men mycket blött och myggig kan du gena till Nordkalottenleden från Nlunjesstugan. Man går över bron bakom stugan och sedan längst Gårssaåjåhkå upp på platå. Då går man parallellt med Tarradalen men uppe på kalfjället. Anslutning till Nordkalottenleden vid Kurakjaure mindskydd. Superfin tur. Passa på och gå upp på Staika för utsikten.
Turen mellan Njunjes och Kurakjavre kan man avklara med en övernattning
Bra tips att ta bron över. Vandrar man i september slipper man kanske myggen.

Jag har sneglat på detta område och Staika...lockande.

Om du inte vill gå hela Tarradalen som är fin men mycket blött och myggig kan du gena till Nordkalottenleden från Nlunjesstugan. Man går över bron bakom stugan och sedan längst Gårssaåjåhkå upp på platå. Då går man parallellt med Tarradalen men uppe på kalfjället. Anslutning till Nordkalottenleden vid Kurakjaure mindskydd. Superfin tur. Passa på och gå upp på Staika för utsikten.
Tack för tipset, låter bra, jag har gått Tarradalen tidigare men då åt andra hållet så behöver inte se den igen. ser på kartan att det är bara att följa strax under kammen, passerade du även renvaktarstugan? Eller gick du högre upp?
mvh Helen

Perfekt! Hur är terrängen efter bron upp på fjället? På kartan finns en stig inritad men den går ju mot SO.

Bra tips att ta bron över. Vandrar man i september slipper man kanske myggen.

Jag har sneglat på detta område och Staika...lockande.

Perfekt! Hur är terrängen efter bron upp på fjället? På kartan finns en stig inritad men den går ju mot SO.
Det är mjukt och fint växtlighet. Man får hålla sig lite mer åt vänster om bäcken och ta höjd och sikta på höjden Räkkasbakte. Det finns en mindre stig och röse när man kommer upp på platån. Bäcken har ganska djup ravin ju högre man kommer så det gäller runda den innan man går nordväst mot Staika. Det är en slät och fin platå, fin snäll underlag. Lite mer stenigt vid nedstigning mot vindskyddet. Det är mycket lätt navigerad och inga större hinder.

Tack för tipset, låter bra, jag har gått Tarradalen tidigare men då åt andra hållet så behöver inte se den igen. ser på kartan att det är bara att följa strax under kammen, passerade du även renvaktarstugan? Eller gick du högre upp?
mvh Helen
Vet inte riktigt vad du menar med kammen. När du tittar på kartan så ligger platån på ca 980 m. Du får ta dig till sjö 987 och där ungefär fortsätta nordväst och sikta mot Staikas östra slutning.

Hej
Kanske är lite för sent att skriva på denna tråd. Men jag undrar hur vaden är runt sulitelma och framförallt vadet mellan sorjushytta och sårjasjaure där bron har gått sönder. Tack

Jag vadade där 30/7 2007. Jokken breder sig nära sjön och vattnet är inte djupt där, jag använde mina vadartofflar och drog upp byxben lite, vattnet nådde inte till knän. Lite kallt var vattnet förstås, stenarna var inte jättestora, så inga djuphålor vad jag minns. I år lär det inte finnas så mycket snö kvar på fjällen och vattennivån torde vara låg.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg