Stulen kajak på Blocket?

jo men det är jag med på helt och hållet. att man blir av med varan om det visade sig vara stöldgods, det är ju hela poängen med lagändringen. dock tror jag inte att det är fullt lika lätt att köparen döms för häleri och jag tycker inte heller att det ska vara så lätt, för det skulle hämma handeln med begagnade varor som snarare behöver draghjälp åt andra hållet, inte minst jordklotet tjänar på om begagnat hadeln får växa sig starkare.

btw vad är "pfd"?

Jag tycker nog också lagändringen är rätt. Enligt praxis i delar av vårt övriga rättssystem skulle man kunna tycka att den tidigare lagen var rätt, men onekligen utgör den nya lagen ett någorlunda effektivt och ytterligare incitament för folk att verkligen praktisera god tro. Ur den bestulnes synvinkel är ju också den nya lagen rätt, eftersom denne inte heller gjort nåt fel, och kunde drabbas med tidigare lag.
Att man inte åker dit för häleri känns dock helt rätt, eftersom man det inte är kategoriskt förbjudet ett köpa begagnade grejer, så måste ju ansvaret stanna vid att köparen gör rimliga kontroller osv.

PFD = Personal Floatation Device, flytväst m a o men oftast med mer finesser.

PFD är inte samma sak som flytväst, det är tvärtom istället för flytväst. En flytväst skall hålla dig flytande, och med ansiktet ovanför vattenytan. En PFD skall hjälpa dig håla dig uppe vid ytan.

Den största skillnaden är att en flytväst skall hålla dig kapabel att andas om du är medvetslös, mdan en PFD kräver att du är vid medvetande och aktiv om du inte skall drunkna.

--- Mats ---

Intressant, men att termerna blandats ihop av många är känt. Frågan är hur mycket termen är ändrad kontra hopblandad. Man skall komma ihåg att Wikipedia inte är officiellt korrekturläst, utan underhålls av dig och mig och andra. Givet oändlig tid, och fullständig insikt och objektivitet hos alla, kommer den med tiden att vara korrekt. Det finns idag många exempel på motsatsen.

Går man till officiella sidor, som röda korset, mina första träffar i en sökning på internet, får man upp exempel på det jag skrev: http://www.croixrouge.ca/article.asp?id=15198&tid=024 men också exempel på en glidande övergång http://www.redcross.ca/article.asp?id=1039&tid=024. Life jacket är inte samma sak som pfd, trots wikipedian, att det inte är likvärdiga termer kvarstår efter att ha läst ett antal officiella förklaringar. PFDer kan ha väsentligt sämre lyftkraft än life jacket och ändå vara PFD. En tillräckligt bra PFD kan ha så hög klassning att de motsvarar en life jackets krav på lyftkraft (men inte upprätning och vändning). Amerkanska coast guard har indelat PFDer i klasser.

--- Mats ---

...Amerkanska coast guard har indelat PFDer i klasser.

--- Mats ---

Den amerikanska klassningen av olika pfd innefattar såväl flytvästar för vattensport, livbojar, räddningsvästar (vars uppgift är att vända dig rätt, vilket inte alla flytvästar gör), flytoveraller mm. Pfd är alltså enligt amerikanska kustbevakningen ett samlingsbegrepp för alla produkter som håller dig flytande om du hamnar i vattnet.

Uppenbart är att språkbruket varierar och att ingen instans har makten att definiera språket.

(Srivet pga paddelabstinens)

Fortsatt OT:
Det är väl så enkelt så att det inte finns nån sanning. Förkortningen står ju för ord som är minst sagt universella, och hänvisar ju knappast till nån DIN-norm. Så oavsett om källan är Wikipedia, en eller annan skribent på utsidan, så finns det anledning att inte lägga en särskilt specifik betydelse i begreppet.

Jag antar att flytväst på svenska kan vara ett vitt begrepp, och har för mig att man ibland talar om räddningsväst. För mig så är en sån säker väst som nämns av Mats ovan, en sån där "Måsen" med stor krage och flytkraft som är fördelad och stor nog att vända kroppen rätt, samt hålla ansiktet över ytan. Finns kanske nån norm för det - men om nån säljer en pfd på Blocket, så finns nog anledning att fråga både så att man inte köper stöldgods och vad det egentligen är för produkt.

Själv paddlar jag som regel alltid med flytväst, men det är i själva verket vilken flytapparat som helst. En gång jag minns då jag helt enkelt glömde västen, trots ren vinterpaddling, tröstade jag mig med att torrjackan sannolikt skulle hålla mig hyfsat flytande...

ED: ser att även Anders reder ut begreppet räddningsväst.

Fortsatt OT:
Det är väl så enkelt så att det inte finns nån sanning. Förkortningen står ju för ord som är minst sagt universella, och hänvisar ju knappast till nån DIN-norm. Så oavsett om källan är Wikipedia, en eller annan skribent på utsidan, så finns det anledning att inte lägga en särskilt specifik betydelse i begreppet.

Jag antar att flytväst på svenska kan vara ett vitt begrepp, och har för mig att man ibland talar om räddningsväst. För mig så är en sån säker väst som nämns av Mats ovan, en sån där "Måsen" med stor krage och flytkraft som är fördelad och stor nog att vända kroppen rätt, samt hålla ansiktet över ytan. Finns kanske nån norm för det - men om nån säljer en pfd på Blocket, så finns nog anledning att fråga både så att man inte köper stöldgods och vad det egentligen är för produkt.

Själv paddlar jag som regel alltid med flytväst, men det är i själva verket vilken flytapparat som helst. En gång jag minns då jag helt enkelt glömde västen, trots ren vinterpaddling, tröstade jag mig med att torrjackan sannolikt skulle hålla mig hyfsat flytande...

ED: ser att även Anders reder ut begreppet räddningsväst.

Jo, slutsatsen blir att begreppet minst betyder olika i olika länder. Vilket inte gör det enklare för en svensk som i nedan fall inte ens använder begrepp från svenska språket, och då dessutom har ett par olika svenska begrepp att reda ut. Vi får nog börja med att enas om vad en kanot är, det är i allafall ett svenskt ord :)

--- Mats ---

Låter som en bättre idé, och där tror jag det finns en definition faktiskt. Sen är det väl en annan sak vem som bestämt det, och vem som ska känna sig berörd... :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Idalo Kajak stulen! Paddling allmänt 1
pery Uppsalapaddlare: Flytbrygga stulen!!! Paddling allmänt 3
m. Stulen Iceflow! Paddling allmänt 0
Memme Stulen havskajak Paddling allmänt 1
ryden Lisa 6581 stulen! Paddling allmänt 5
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg