jo men det är jag med på helt och hållet. att man blir av med varan om det visade sig vara stöldgods, det är ju hela poängen med lagändringen. dock tror jag inte att det är fullt lika lätt att köparen döms för häleri och jag tycker inte heller att det ska vara så lätt, för det skulle hämma handeln med begagnade varor som snarare behöver draghjälp åt andra hållet, inte minst jordklotet tjänar på om begagnat hadeln får växa sig starkare.
btw vad är "pfd"?
Jag tycker nog också lagändringen är rätt. Enligt praxis i delar av vårt övriga rättssystem skulle man kunna tycka att den tidigare lagen var rätt, men onekligen utgör den nya lagen ett någorlunda effektivt och ytterligare incitament för folk att verkligen praktisera god tro. Ur den bestulnes synvinkel är ju också den nya lagen rätt, eftersom denne inte heller gjort nåt fel, och kunde drabbas med tidigare lag.
Att man inte åker dit för häleri känns dock helt rätt, eftersom man det inte är kategoriskt förbjudet ett köpa begagnade grejer, så måste ju ansvaret stanna vid att köparen gör rimliga kontroller osv.