Stryktålig telefon

Tänker köpa en en mobiltelefon. Vill helst ha en som är stryktålig, ska vara lätt att hantera, tåla lite vattenstänk och bra pris.
Ett plus om det går att googla och maila på den också ( svensk meny). Behöver inte vara en avancerad sak men bra om den håller om man tappar den eller nåt.

Någon av er skogsmullar här på utsidan som har några tips?
 
Det kan låta konstigt men det är lättare att göra en mobil med touchscreen vattentät än en med knappar, i och med färre rörliga delar samtidigt som pekskärmen i sig är ju vattentät..

Jag har haft min Motorola Defy i ett drygt år och är rätt nöjd! Kostar inte en förmögenhet och funkar riktigt bra, kom visst i ny version med snabbare processor nylight, som Defy+. :) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=984874

Finns ett litet test här http://www.mobil.se/tester/stort-test-av-taliga-telefoner-1.498314.html och här http://www.mobil.se/stort-test-av-taliga-telefoner-del-2-1.498315.html

På katshing har dom en egen kategori för tåliga mobiler :) http://www.katshing.se/mobiler/taliga_mobiler

Edit: Och i ärlighetens namn så funkar inte touchscreenen klockrent när den är blöt, kan registrera mystiska tryckningar ibland, funkar bra att torka av och ev slå av och på skärmlåset så löser det sig :)
Edit2: Jag har jobbat som svetsare och min Defy klarade sig rätt bra i fickan till högtalaren blev full av järnfilspån, högtalaren byttes dock kostnadsfritt på garanti, känns som att garantin för en tålig mobil täcker bättre.
 
Tänker köpa en en mobiltelefon. Vill helst ha en som är stryktålig, ska vara lätt att hantera, tåla lite vattenstänk och bra pris.
Ett plus om det går att googla och maila på den också ( svensk meny). Behöver inte vara en avancerad sak men bra om den håller om man tappar den eller nåt.

Någon av er skogsmullar här på utsidan som har några tips?

Med de kraven, vilken som helst?
Min erfarenhet är att telefonerna tål mer än man tror. Mina senaste två huvudtelefoner har varit "moderna" från HTC med Android. Den första av dom höll nästan två år hårt liv med bara ett besök på service för en garantireparation. Det är nog personligt rekord på hållbarhet, eller nära i alla fall.
Räknar jag med att telefonen ska vara i fuktig miljö så stoppar jag den i en plastpåse, om jag kommer ihåg det. I övrigt är jag ganska oförsiktig med den egentligen. Heron dubblade som flasköppnare också, det gör dock inte den Desire S jag har nu. (Bara som referens för hur jag hanterar mina telefoner :))
 
Med de kraven, vilken som helst?
Min erfarenhet är att telefonerna tål mer än man tror. Mina senaste två huvudtelefoner har varit "moderna" från HTC med Android. Den första av dom höll nästan två år hårt liv med bara ett besök på service för en garantireparation. Det är nog personligt rekord på hållbarhet, eller nära i alla fall.
Räknar jag med att telefonen ska vara i fuktig miljö så stoppar jag den i en plastpåse, om jag kommer ihåg det. I övrigt är jag ganska oförsiktig med den egentligen. Heron dubblade som flasköppnare också, det gör dock inte den Desire S jag har nu. (Bara som referens för hur jag hanterar mina telefoner :))

Heron? HTC menar du? En som klarar att öppna flaskor vore ju inte helt fel. Angående fukten så är det mest för att jag har småbarn hemma så alla möjliga saker hamnar i toaletten för jämnan. Sen är det alltid bra på sjön också.
 
Med de kraven, vilken som helst?

Antar att du är medveten om hur kort livslängden är på dom flesta mobiler och att den ofta begränsas av fuktskador :D

Jag kan bara uttrycka hur skönt jag tycker det är att slippa ha mobilen i nån jävla plastpåse eller klumpigt fodral :)
Blir den smutsig så sköljer jag av den! ;)
Hur skönt som helst att inte behöva oroa sig :)
 
Om du googlar på "mobiltelefon ip54" så får du en hel del träffar. Du kan även googla på "mobiltelefon ipXX" där XX är lämpligt valt tal enligt nedanstående länk. IP57 kan till exempel vara intressant att söka på om du vill kunna bada med telefonen...

http://en.wikipedia.org/wiki/IP_Code
 
Med de kraven, vilken som helst?
Min erfarenhet är att telefonerna tål mer än man tror. Mina senaste två huvudtelefoner har varit "moderna" från HTC med Android. Den första av dom höll nästan två år hårt liv med bara ett besök på service för en garantireparation. Det är nog personligt rekord på hållbarhet, eller nära i alla fall.
Räknar jag med att telefonen ska vara i fuktig miljö så stoppar jag den i en plastpåse, om jag kommer ihåg det. I övrigt är jag ganska oförsiktig med den egentligen. Heron dubblade som flasköppnare också, det gör dock inte den Desire S jag har nu. (Bara som referens för hur jag hanterar mina telefoner :))

Mina erfarenheter är att de flesta av dages mobiler är rena skiten. Ta iphone till exempel, garantin gäller ju inte om det är mindre än -5 ute, det säger väl allt. Man hinner ju inte ens hinna skrapa rutorna på bilen om den inte klarar det. Har en billig tel nu som jag köpte på statoil, finns på NetonNet också för 99 kr men som sagt vill ha en ny som klarar lite stryk.
 
Motorola Defy+

Tänker köpa en en mobiltelefon. Vill helst ha en som är stryktålig, ska vara lätt att hantera, tåla lite vattenstänk och bra pris.
Ett plus om det går att googla och maila på den också ( svensk meny). Behöver inte vara en avancerad sak men bra om den håller om man tappar den eller nåt.

Någon av er skogsmullar här på utsidan som har några tips?

Motorola Defy+ (med plus) Länk till prisjakten.

Med Motorola Defy+ kan du också skaffa digitala kartor och använda som ett komplement till papperskartor. Det går att byta batteri dvs köpa extra batteri till mobilen vid behov.
 
Ja, ska luren tåla att bada så har väl både Motorola och Sony vattentäta androidlurar?

Och ja, jag är medveten om hur kort livslängden är i snitt. Innan mina två HTC-lurar avverkade jag SE 702 som ju skulle tåla lite mer. Jag tror jag lämnade in de 3 olika enheterna sammanlagt 6 gånger på 1,5 år innan jag tröttnade och köpte Heron.

Sony gränssnitt för Android gillar jag inte alls, men Motorolan kan absolut stå på listan över tänkbara telefoner när det är dags att byta nästa gång.
 
Samsung Xcover 271 - IP67-certifierad, etc.

Mvh troswe
Då försöker jag igen då jag i annan tråd om tåliga mobiltelefoner inte fått något svar.

Jag har en ca 2 år gammal Samsung B2100 http://www.samsung.com/se/consumer/mobil/mobil/mobilephones/GT-B2100SRAMOB

som ska tåla en plurrning, men displayen är helt svart när det är fint väder (solsken) så nu har jag bestämt mig för att köpa en annan mobiltelefon.

Jag kollade på efterföljaren Samsung GT-B2710 som även verkar heta Xcover271 http://www.samsung.com/se/consumer/mobil/mobil/mobilephones/GT-B2710SSAXEE-spec
men den verkar ha samma typ av display (TFT).

Så hur är displayen på Samsung GT-B2710 / Xcover271 ,när det är solsken ute?

/Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Ensamövningar och att lita på telefon Allmänt om friluftsliv 18

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg