Har också använt
Woolpowers knähöga linerstrumpor - de är hyfsat hållbara tack vare 40% syntet, men det är nästan i högsta laget för att inte ullens fördelar ska gå förlorade.
Som lager 2-strumpor använder jag lite vad som helst av tjock ullfrotté, bara de har ordentligt nedstickade tåsömmar, inte glider ner och består av minst 70% ull. Jag undviker också alla varianter av "skidstrumpor" o. d. med olika tjocklek på olika ställen och jobbiga resårränder över foten - jag får garanterat skav av sådan förr eller senare.
Darn Tough verkar ha vettiga modeller och skryter med lång hållbarhet för sina strumpor, men jag har ingen egen erfarenhet.
Man får alltså välja mellan hållbarhet och "ullkänsla", och jag väljer helst det senare. 20-30% syntet känns som en OK kompromiss för strumpor, 40% som gränsvärde. För annat än strumpor väljer jag 100% merinoull och accepterar att behöva fånga upp små släppta maskor ibland. Det lenaste tunna underställ jag haft är Aclima Lightwool, men nu har jag råkat springa på Devolds tunnaste på second hand, och de är minst lika mjuka mot huden.
Du behöver inte köpa något som det står "frilufts" på. Min dotter har köpt jättefina merinounderställ och -strumpor på Lindex. Mam får bara känna på dem IRL att de inte är stickiga, och läpparna är bästa kroppsdelen att göra det med (folk ser misstänksamma ut när jag ser ut att pussa ullstrumpor i affären
). De får ju inte heller ha jobbiga sömmar, särskilt strumpor måste ha nedstickad tåsöm för att inte ge skav. Jag kör alltid med knähöga strumpor, och därför kollar jag även att de sitter uppe ordentligt utan att hasa ner.