Har du ett hjul med några år på nacken är det kanske värt att köpa hela hjulet snarare än att bara byta nav och ekrar vilket är ganska svårt. Själva dynamon kvittar nästan så se bara till att hitta ett hjul som klarar långfärdscykling. Hittar du ett bra hjul med navdynamo kommer själva dynamon i det vara av bra kvalité. Själv tror jag att jag har ett deore XT då det var lite ont om val till skivbroms. Det är kanske lite overkill och billigare funkar nog.
Dynamo som man lägger an mot hjulet är inget att satsa på, då skulle jag köpa vanliga batterier istället.
Eftersom du mer eller mindre kommer följa enskilda vägar väldigt långt är kommer du sannolikt inte cykla med displayen igång. Så du kanske klarar dig på batteripack. Det blir en ganska dyr historia om det bara är för detta syfte du skiftar till navdynamo. Finns även navigationsappar som ger dig instruktioner via röst, det lär spara mycket batteri i jämförelse med om du kör med display igång.
Du bör oaktat ha översiktskartor i papper som backup. En kompass är ovärderlig, håller man norröver blir det inte tokfel, och det är många långa sträckor jag cyklat med bara kompass och någorlunda koll på vilka orter som ligger åt rätt håll.
Dynamo som man lägger an mot hjulet är inget att satsa på, då skulle jag köpa vanliga batterier istället.
Eftersom du mer eller mindre kommer följa enskilda vägar väldigt långt är kommer du sannolikt inte cykla med displayen igång. Så du kanske klarar dig på batteripack. Det blir en ganska dyr historia om det bara är för detta syfte du skiftar till navdynamo. Finns även navigationsappar som ger dig instruktioner via röst, det lär spara mycket batteri i jämförelse med om du kör med display igång.
Du bör oaktat ha översiktskartor i papper som backup. En kompass är ovärderlig, håller man norröver blir det inte tokfel, och det är många långa sträckor jag cyklat med bara kompass och någorlunda koll på vilka orter som ligger åt rätt håll.