Jag jämförde faktiskt i somras en ca 10år gammal panel med en som är drygt 2 år samma area på dem och den gamla gav knappt 50% av vad de nya gjorde och då stod de sida vid sida och jag mätte med multimeter så tekniken på dessa paneler har utvecklats väldigt fort.
Det är därför så många (tror jag iaf) har negativ uppfattning om solpaneler då man har testat någon gång för ganska länge sedan och då var de inte så värst effektiva men de moderna är klart bättre så kan vara värt att testa igen.
Så är bara ute efter att de rekommendationer och erfarenheter som ges i såna här trådar baseras på moderna paneler och inte på gammal skåpmat eller gamla seglivade myter som saknar verklighetsanknytning för såna finns det gott om ;-(
Då jag sedan 70 talet använt elmotorer på mina båtar vid fiske så är det viktigt med bra underhållsladdning för att få bra livslängd på batterierna och när de första panelerna kom så testade jag och visst de laddade men sakta och bara i solljus, sedan för ca 10 år sedan så började det röra på sig på området och sedan dess har prestandan mer är fördubblats på samma yta på panelerna och de moderna laddar även om det är halvmulet tom bara dagsljus om än mindre men det laddar iaf så idag sköter jag all underhållsladdning i båtarna med solpaneler året runt.
OCH nej jag har inte hela hustaket fullt med paneler utan 1 panel per båt som står i båten och det räcker gott och väl ;-)