ström på fjället

extended range

innebär att basstationerna bara upprättar förbindelse med GSM telefoner som befinner sig inom ett visst avstånd från basstationen för att inte systemet ska behöva hantera signaler som kommer in med för stor fördröjning (och för att minska risken att flera basstationer engageras. Räckvidden är högre tex för basstationer som riktas ut mot havsbandet, seglare och vilsekomna skridskoåkare till fromma. Möjligen finns extended range även i fjällen, jag vet ej. Men däremot är värt att veta att det analoga NMT450-systemet som dessutom sänder med högre effekt klarar kommunikatiojn över mkt högre avstånd. Handtelefonerna, bl a från Benefon och Nokia, så vitt jag minns sänder med 2 W (vilket motsvarar max effekten på GSM) men räcker längre.

Vore jag anhörig skulle jag ge sjutton i små käcka SMS men istället vara angelägen att den ensamma vandraren, som kanske inte har så stor fjällvana, kan höra av sig om det verkligen gäller. Det är bara att hoppas att täckning råder då, insh allah.

Men som Frazze sa, det finns ingen mobiltäckning, ens från 450 i större delen av fjällvärlden. Kanske finns e-birpnödsändare (via satellit, som på livrärrningsflottar), fast det vet jag inte om man får använda på land. Och dom är bara envägs.

Nån liten solskensladdare och några fräscha batterier i ryggsäcken vore väl alla tiders i alla fall.

Det går nog bra, det brukar det ju göra.

Hejonas

Det finns (om jag inte minns fel) olika former av extended range. GSM jobbar ju med tidsluckor för varje "kanal". Är en telefon för långt bort hinner dess svar inte komma tillbaka inom aktuell tidslucka.

Om man halverar antalet "kanaler" blir tidsluckorna dubbelt så stora och telefonen kan vara dubbelt så långt bort.

Det finns säkert de som istället tillämpar en förskjutning av tidsluckorna, då får man det fenomen då nämner (att om man är för nära kommer man att inkräkta på föregående tidslucka).

Sen är det såklart också så att signalstyrkan påverkar. Står massor med mer intressant i den tråden jag länkade till.

Satellit-telefon har ju bättre täckning, men det är svindyrt att ringa med.

Re: extended range

jonasolof; sa:
innebär att basstationerna bara upprättar förbindelse med GSM telefoner som befinner sig inom ett visst avstånd från basstationen

Lite grundläggande GSM:

För att ha ett samtal uppkopplat med GSM (och skicka SMS för den delen) finns ett maxavstånd på ca 35km. Det innebär att om du är 36km från basstation och har full täckning kommer det EJ gå ringa. Anledningen till detta är att på varje samtalskanal kan finns upp till 7-8 samtal som alla sänder 1/8 av tiden. Om man kommer för långt bort från basstationen kommer det ta för lång tid för signalen att gå t/r och man kommer in i någon annans tidslucka.

För att råda bot på detta har man utvecklat EXTENDED RANGE (ER) vilket fördubblar maxavståndet till det dubbla ca 70km men samtidigt halverar kapaciteten. Det är bara ett mycket litet antal basstationer som är anpassade till ER. Det är alltså ingen automatisk funktion som finns i alla basstationer om nån kommer för långt bort. Jag vet att det finns vissa basstationer nära havet som har denna teknik men jag vet inte hur det ser ut i fjällvärlden.

Vad gäller GSM-täckningen i fjällvärlden så finns det idag bara en och det är Telia. Jag känner inte till hur pass bra dom täcker de olika områderna förutom nikkalukta - kebnekaise där det finns täckning hela vägen (det finns basstationer i både nikkalukta och vid fjällstationen kebnekaise) Hur långt dessa master täcker beror på vilket håll men går och på vilken höjd. Om man t.ex. ska klättra upp på kebnekaise så försvinner täckningen ganska fort trots att avståndet till masten bara är kanske 2-3 km. Sedan får man täckningen igen först runt toppen. På toppen får man även in signal från Comviq och Vodafone men jag hade ingen möjlighet att testa ringa med dessa nät men jag tror inte det skulle fungera (för långt avstånd till närmaste basstation).

Rejält off-topic!

Nu har den här tråden halkat rejält off-topic, men det är ju lite charmen med forum typ det här! :)

Är det så att man vill känna sig trygg i fjällen genom att kunna använda sin GSM-telefon rekommenderar jag att man söker sig till Norska fjällen! Täckning i princip överallt! (I allafall där jag har varit!)

Norrmännen har dieseldrivna basstationer på fjälltopparna dit det inte är ekonomiskt försvarbart att dra kraftkabel! Jag skulle vilja se den svenska myndighet som skulle ge tillstånd till nåt sånt! Den ofrånkomliga stormen i media som skulle följa ett sånt beslut vore intressant att följa! ;-)

/RedTop

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
DTM Låt inte din handdator vara utan ström för länge Navigering 10
etrexlegend koppla ihop etrex-ipaq-ström, hur göra ? Navigering 6
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 26
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg