ström på fjället

Kan man verkligen stoppa zink-luftbatterier? Jag tror inte det. Möjligen kan man det med zink-luft-bränsleceller (som det där företaget också tillverkade) men jag tror att batteriet är gjorde för att förbrukas när de väl öppnats.

Jag har zink-luft i mina hörapparater men de cellerna är ju i minsta laget:) De väger 0,8 g styck, mäter 8x5 mm ungefär, 1.4 V 245 mAh. Det innebär ju att sätter jag dem i en "matris" på 3x3 celler (blir 24x24 mm, 5 mm tjock) får jag 1,4 V 2210 mAh. 6 såna på varandra ger 8,4 V 2210 mAh och det får då plats i en tom filmburk utan problem. Finns på Clas O, 47 spänn för 6-pack.

Fast problemet med en sån pack är ju att det sitter en klisterlapp på varje batteri som måste sitta kvar tills det ska aktiveras.....

Det ska finnas zink-luft-batterier i R14 och R20-storlek tror jag också (jag såg i alla fall såna på TV för en massa år sen:)

electric fuel

... verkar ju bra, men en månads hållbarhet är inte nog för min del. Men eftersom jag inte behöver bära ut min packning själv så kan jag skicka upp clas ohlsons nödladdare + en hel hög med batterier att driva den på, så kommer jag att klara mig!

Tack för alla tips och råd, fortsätt gärna, kanske kommer vi på nåt bättre! Men förklara gärna på "vanlig svenska" jag är inte så insatt i detta ämne... Helt enkelt: jag vill ha ström till mobilen i tre månader. Vilka apparater kan ge mig det? Hur funkar de? Vad kostar de?
mvh/Emma

Vill du ha ström konmtinuerligt i tre månader ellre bara då och då när du väljer att koppla på mobilen för att kolla och sända SMS?

Skulle jag vistas i fjällen under tre månader skulle jag fundera på att låna/hyra/köpa en NMT450 handhållen mobil. De har mkt större täckning i fjällen (fast jag vet inte om man kan skicka SMS på dem).

Jonas

jonasolof; sa:
Vill du ha ström konmtinuerligt i tre månader ellre bara då och då när du väljer att koppla på mobilen för att kolla och sända SMS?

Skulle jag vistas i fjällen under tre månader skulle jag fundera på att låna/hyra/köpa en NMT450 handhållen mobil. De har mkt större täckning i fjällen (fast jag vet inte om man kan skicka SMS på dem).

Jonas

Nej, då och då räcker! Och jag klarar mig med telias täckning, får väl knalla iväg nånstans, men det kan det vara värt för att kolla av med omvärlden någon gång ibland.

silvas laddare

Jag har en silva solcellsladare och den är OK att ladda vanliga R6batterier med. Att ladda telefonen direkt är ag lite skeptisk till. Det går att ansluta en mobil direkt via en cig(bil)-kabel men jag fick det att funka dåligt. För det första ska det vara väldigt soligt för att den sk a orka ge ström i 12Vläget. Sen misstänker jag starkt att just solladdaren förstört ladddelen i en av mina mobiler (Ericsson R310 - hajfena) som inte funkar bra längre. Har provat med nytt batteri i 310:an men det är telefonen som strular - troligen har den fått en för hög ström i sig via solcellsladdaren då jag körde i 6Vläge på laddaren. Min andra telefon Ericsson R380 ville inta ta laddning alls av solcellsladdaren alls - lysdioden som indikerar laddning på laddaren slocknade ner till knappt tänd då jag kopplade in telefonen - preceis som om laddaren inte orkade driva laddningen. På telefonen syns laddning någon sekund för att sedan sluta ladda och sådan laddning är ju inte bra för batterierna.
Således en reservation för silvas alddare till Ericssons halvgamla telefoner men godkännt för R6batterier.

/Patrik

Re: electric fuel

haremma; sa:
Men förklara gärna på "vanlig svenska" jag är inte så insatt i detta ämne... Helt enkelt: jag vill ha ström till mobilen i tre månader. Vilka apparater kan ge mig det? Hur funkar de? Vad kostar de?

Ska man svara på de där frågorna på ett "otekniskt" sätt så blir det en rapport på 10-20 sidor:)

Ett batteri (laddningsbart eller ej) är ett sätt att lagra energi. Den mängd energi ett batteri innehåller mäts normalt i Ah (amperetimmar) eller oftare mAh (milliamperetimmar, d.v.s. en tusendel av Ah). Energin kan man likna vid mängden vatten i en tank.

Strömmen som en apparat drar mäts i Ampere (A), 1 A är ganska mycket för att vara elektronik. Strömmen kan liknas vid vattenflödet ut från tanken (genom en slang).

1 Ah innebär att om en apparat drar 1 A räcker batteriet i en timme. Drar apparaten 0,1 A räcker batteriet i 10 timmar.

Sen måste såklart batteriet ha rätt spänning (V) för apparaten i fråga, spänningen kan man likna vid vattentrycket men i det här sammanhanget är det inte nån relevant liknelse. En apparat kräver en viss spänning, har batteriet för låg spänning fungerar inte apparaten och har det för hög spänning går den troligen sönder.

Nu har vi då problemet att du har ett batteri i telefonen som inte har tillräckligt med Ah för att räcka så länge som du vill. Du behöver då fylla på det med något. För att fylla på det behöver du en laddare, det finns ofta inbyggt i moderna telefoner så man behöver bara en spänningskälla (t.ex. ett annat batteri) att koppla till telefonen.

För att ditt batteri i telefonen ska bli fulladdat så måste det batteri som du laddar telefonen med ha MINST lika många Ah som ditt batteri i telefonen rymmer, annars kommer telefonbatteriet inte bli fulladdat. Egentligen måste det vara mer Ah eftersom det blir förluster. Att ladda ett batteri på 1500 mAh från ett annat på 1500 mAh funkar alltså inte. (Eller funkar och funkar, batteriet kommer helt enkelt inte bli fulladdat.)

Batteriet för att ladda från måste ju också ha rätt spänning.

En sån där nödladdare är egentligen ingen laddare utan bara en hållare för batterier med en kontakt som passar i telefonen. Telefonen tar alltså energi från batterierna i nödladdaren och laddar sitt eget batteri. Som framgår av instruktionerna till nödladdare så räcker vanliga alkaliska batterier i en sån inte till att ladda telefonens batteri helt, de har helt enkelt för lite Ah i sig. Det går alltså åt flera uppsättningar alkaliska batterier om du vill ladda telefonen full.

Men man behöver ju inte ha alkaliska batterier i nödladdaren, det kan ju gå att köra med laddningsbara batterier där, som man laddar med en solcellsladdare. Och man kan ju ladda telefonens batteri varje dag (fylla på de Ah som har gått åt under dagen) istället för att vänta med att ladda det tills det är tomt.

Det finns också batteriet med högre energiinnehåll än vanliga alkaliska batterier. Litiumbatterier och zink-luft-batterier är exempel på sådana.

Jag tror alltså att det enklaste är att utgå från en sån där nödladdare. Om du sen tar med dig alkaliska batterier för att köra i den eller använder laddningsbara som du laddar med en solcellsladdare spelar ju bara roll ur vikt- och bevämlighetssynpunkt.

Sen finns det då antagligen "bättre" lösningar, men de är samtidigt dyrare (ett R6 litiumbatteri kostar väl 50 spänn elelr nåt).

Re: silvas laddare

tango; sa:
Jag har en silva solcellsladare och den är OK att ladda vanliga R6batterier med. Att ladda telefonen direkt är ag lite skeptisk till. Det går att ansluta en mobil direkt via en cig(bil)-kabel men jag fick det att funka dåligt. För det första ska det vara väldigt soligt för att den sk a orka ge ström i 12Vläget. Sen misstänker jag starkt att just solladdaren förstört ladddelen i en av mina mobiler (Ericsson R310 - hajfena) som inte funkar bra längre. Har provat med nytt batteri i 310:an men det är telefonen som strular - troligen har den fått en för hög ström i sig via solcellsladdaren då jag körde i 6Vläge på laddaren. Min andra telefon Ericsson R380 ville inta ta laddning alls av solcellsladdaren alls - lysdioden som indikerar laddning på laddaren slocknade ner till knappt tänd då jag kopplade in telefonen - preceis som om laddaren inte orkade driva laddningen. På telefonen syns laddning någon sekund för att sedan sluta ladda och sådan laddning är ju inte bra för batterierna.
Således en reservation för silvas alddare till Ericssons halvgamla telefoner men godkännt för R6batterier.

/Patrik

Jag har ett ex av prototypen till Silvas solcellsladdare. Under soliga sommardagar kan jag faktiskt ladda min bärbara HP XE2 utan problem. Så nog borde en mobil funka finfint...

Trevlig helg alla!!!

Var i fjällen?

Min erfarnehet med mobil och fjäll är att när du har tcäkning med telias gsm så är du ändå såpass nära bebyggelse (några km) att man lika gärna kan gå dit och ringa, ladda etc. Så om du ska vara mitt ute i vildmarken i tre månader är det kanske ingen ide att släpa laddare och batterier.

Re: Var i fjällen?

TACK Peter för bra förklaring!! :eek:)

Durin; sa:
Min erfarnehet med mobil och fjäll är att när du har tcäkning med telias gsm så är du ändå såpass nära bebyggelse (några km) att man lika gärna kan gå dit och ringa, ladda etc. Så om du ska vara mitt ute i vildmarken i tre månader är det kanske ingen ide att släpa laddare och batterier.

Jag vet ännu inte vart jag ska vara någonstans, men men jag tänker i alla fall inte knalla till civilisationen annat än i nödfall. Kanske blir det Kårsavagge eller Vistas, och då behöver jag inte gå så värst långt för att få täckning. Men det där med täckning löser jag senare, när det är bestämt vart jag ska bo, men diverse apparater och annan packning kan jag ju fundera på långt i förväg. Det är ju halva nöjet ju. =)

Batteriladdare från Clas Ohlson -100 spänn..

Men räkna med 15 km max i räckvidd för radio och mobbler.. inte mkt att hänga i naturen. Måste has med satellit-telefon Iridium från Motorola, eller Globalstar-versioner (GSM+satellit-telefon). Köper snart in det själv.

Laddaren ansluts i plugg-in med batterier inmatade..
Så batterier måste has med.
Vilket går att fixa också.. med en vevgenerator eller solcell, visst.. 3 månader är ingenting för oss fjällsamer.. kan pågå i 2 år utan nån kabelström, om man vill. Garantin från oss, hör till världsklass..i test. Det funkar.

Energitekniken har utvecklats enormt med min och andras hjälp.. Det kan Du tacka mig för åtminstone i belysningstekniken.. och mest Nichia Chemicals i Japan, samt Mr Bayliss i Storbritannien för vevgeneratorer.
Allt finner du mkt riktigt i Globetrotter idag..

Riktas nu in för Internet via smådatorer.. Transmeta är på väg med fickdatorer med WindowsXP eller Linux i fulla versioner. Ajöken med digtalTV och DAB-radio, vi kör right over the net..

jaja... i vanliga fall räknar jag med max 5 km räckvidd för mobilen, men vet man vart man ska gå så kan man ju allt få täckning mycket längre in. Det borde väl du veta Frazze som håller till i Vistasvagge? Där finns täckning ca 30 km från Nikka, tex.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
DTM Låt inte din handdator vara utan ström för länge Navigering 10
etrexlegend koppla ihop etrex-ipaq-ström, hur göra ? Navigering 6
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 26
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg