Storvretsbacken

Jag är väl lång antar jag...

Och jag tyckte att nedre delen var känslig och krävde subtila och raffinerade insatser från min sida. Jag kommer dock iväg från detta område via ett grepp (brevlåda?) som jag så småningom sträcker mig till. Som kort får man antagligen ett flytt till på vägen dit.

Om jag minns rätt: höger fot, vänster fot och sen båda upp på den lite större avsatsen. Något sidotag till höger hjälpte till att ta sig hit. Sedan når jag att klippa första bulten om jag står riktigt på tå. Sen tog jag höger hand på slabben och vänster på den den lilla krimpen, upp med höger fot på "spetsen" ovanför avsatsen och vänster fot in i trekantssteget. Vänster hand upp i gaston stort nog för pekfinger och långfinger, höger hand håller emot med tummen och så upp med höger fot på friktion. Dyno till hyfsat grepp med vänster hand. Vänster fot upp till någon liten grej och sen når man det fina greppet för vänsterhanden.
Därefter finns det en massa smått att stå på så att man lätt kommer upp mend händerna på de bra greppen till vänster om andra bulten och där står man ju bra för att klippa (vänster fot på den lilla crimpen vid det här laget).
Resten var ju i stort sett samma som leden brevid, jag klev upp med högerfoten på friktion gganska långt till höger och vänster i det där trekantsgreppet precis under hyllan (där sprickan slutar, typ) och sen tröck jag ifrån med höger hand och kunde resa mig och då har man ankaret framför näsan.

Den som inte gjort leden fattar säkert nada, men kort men kul var den i alla fall.

Oj, jag minns inte annat än att det fanns en kristall som jag höll med några högernaglar höll balansen med i början. Sen klev jag lite mer vänster, kansket till sidotaget du nämner, dörr-svängde ut en gång, nådde dock så småning om nåt bra, minns inte med vilken hand men det var nåt positivt man fick in flera fingrar i.

Från det minns jag att det var diverse att trampa och ta i upp till mantlingen, den har jag nästan fixat på typ tre olika sätt, men ännnu inte kommit på det rätta. Minns nån sne spricka jag försökte få in lite tår i. Jag blir snabbt trött däruppe av att hålla in min långa tunga kropp... Inte såå brant, men jag är känslig för sånt...

Tänkte bara säga igen:

Bra jobbat! En klippa som passar bra för lite kvällsklättring i de lättare registren. Bra säkrat.

En fråga bara, hur är det med parkering egentligen?

Pakrera bakom brädgården, enligt vägbeskrivningen, gå under gångtunneln och följ vägbeskrivningen för kommunalt åkande. (Det är såpass nära att man kan gå på muggen på McDonalds mitt i klättringen, ifall nöden gör sig påmind.)

uppdaterad förare storvretsbacken?

rockåtta; sa:
Vilken tur att ja tittade in här före lunch då:)
Klättra vad du vill. Det enda som inte är gjort är det projekt där det inte finns några bultar.

Satt och fixade med klippan till stockholmsföraren för någon vecka sedan och graderna blev så här:
1 Blixten Suddigum 6a
2 Smultron-Agnes 6b
3 Fredriks favorit 6a
4 Samnerud – pionjären 4b
5 Oceanen 4c
6 Kronan 4c
7 Knipsaren 5a
8 The Prince of Darkness 6b+
9 Projekt
10 Skurgumman 6a

Har någon åsikter om dessa grader så hojta till.

Har misstänkt att det borde finnas någon beskrivning över lederna på denna lilla klippa, och se, i början av denna tråd (som jag just hittade) har P.W. lagt in en länk - tack för det! Om jag förstår rätt kommer denna förare, korrigerad med ovanstående grader, att hamna i stockholmsföraren? Jag tycker mig dock komma ihåg att det finns fler leder/projekt/utvecklingsmöjligheter än dessa 10. Om så, finns det möjligen en uppdaterad (elektronisk?) version av föraren att tillgå någonstans? Hur ser P.W./utvecklarna på bultning av nya leder - är det möjligen något pg eller planerat?

O när vi ändå pratar om förare - e de nån som vet hur det går med stockholmsföraren?!

// David

Re: uppdaterad förare storvretsbacken?

DavidPW; sa:
Hur ser P.W./utvecklarna på bultning av nya leder - är det möjligen något pg eller planerat?

O när vi ändå pratar om förare - e de nån som vet hur det går med stockholmsföraren?!

// David
Hela projektet gjordes för att det saknades lättare borrbultade turer i Stockholm. Vi har gjort ett antal lätta turer där och känner oss nöjda med det. Om någon vill göra nyturer där, lätta eller svåra, är det bara kul. Helst skulle jag önska att någon hittade ett par femma-linjer, det saknas. Det finns dock några men.

Vi fick tillstånd av kommunen att utveckla klippan under förutsättning att allt var välsäkrat och att vi höll efter utrustningen samt satte upp en skylt där det står att "klättring sker på egen risk" (vilket vi inte gjort, skäms). Detta skedde då jag var ansvarig för Stockholms klätterklubbs utbildningsverksamhet. Det är alltså klubben som egentligen fått tillståndet. Jag tog mig i kragen för ett par år sedan och slutförde projektet men jag kommer att hålla ett öga på klippan då och då.

Vill man göra en nytur så ska den vara välsäkrad och ha ett ordentligt ankare, annars avvecklar jag leden.

Om någon känner sig manad kan man säkert övertala kommunen att fixa skylten och kanske lägga grus vid instegen, de var bara glada att det blev lite aktivitet där istället för fyllon på bänkarna.

Glömde svara på frågan om Stockholmsföraren.

Som det är nu så ser det faktiskt ljusare ut än på länge. En av stans mest erfarna klättrare har tagit ett friår och kommer att hjälpa Micke med föraren och såvitt jag vet har de kommit igång.

rockåtta; sa:
Glömde svara på frågan om Stockholmsföraren.

Som det är nu så ser det faktiskt ljusare ut än på länge. En av stans mest erfarna klättrare har tagit ett friår och kommer att hjälpa Micke med föraren och såvitt jag vet har de kommit igång.

Hurra!

Nu har jag också varit och klättrat storvretsbacken. Till saken hör att det var min led-premiär och jag vill bara tacka tusen gånger för en underbar första-leden-upplevelse!

Smart bultat och perfekta nybörjarleder. Ledde Samenrud, Oceanen och Knipsaren utan problem. Däremot var insteget på Fredriks favorit var stört omöjligt tycker jag, och jag gav upp efter sex kraschar i repsäcken. Prince of darkness gick jag också bet på strax efter andra bb.

Lite kritik till den kommande föraren: är det någon mer än jag som tycker att trädet på föraren är fel placerat? Det borde enligt mig ligga mellan #4 och #5.

Kan det kanske vara någon av fyllona som flyttat trädet?

Underbart om fyllona!! Jag minns inte var trädet stod, men det kanske också hade med fyllona att göra :p

Detta visar bara på det stora behovet som finns av lätta bultade leder i den här stan. Mera. Mera.

I dag ska man vara glad om man hittar en 6a på någon klippa, de flesta börjar på 6b eller 6c (som oftast har den graden för "det måste ju finnas en uppvärmingsled också"). Den som då är osäker på att leda, eller helt enkelt ännu inte har kapacitet att klättra hårdare, tja, då får man åka och harva i Vårdberget eller så, på topprep - och hur kul är det på en skala?

Jag tror nog att det finns lättare linjer på flera berg, bland annat vet jag att det gör det ute i Finnsvedenbergen, det har jag sett. Men jag kan inget om bultning, (kan inte ens köra vanlig borrmaskin) så det måste finnas intresse från någon som kan bulta att göra lättare leder, som kanske inte alls är intressanta att klättra för den som bultar (fast de borde vara så i uppvärminssyfte = färre skador), så att vi bevarar intresset hos dem som just börjat leda.

Det här kanske skulle vara en egen tråd, men det är inte tänkt som debatt, utan se det som ett önskemål som jag nog tror att många har.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg