Storvretsbacken

Jonas P; sa:
Var där igår.
Jag har svårt att bedöma graderna, dels pga bristande rutin/kunskap, dels eftersom det delvis inte var helt torrt.
Men Agnes smultron (6-/5c) känndes dock undergraderad...Den var väldigt svår för att vara 5c tycker jag.
Var där igår. Verkar finnas potential för ett flertal turer till i hårdare grader, samt för en del boulders (på högersidan). Behövs rensning (fler klättrare?), framförallt framför lederna. Gräset var klippt, men inte all växtlighet precis vid instegen:-(. Mycket publik, en del mer nyktra än andra :).

Ja, den var svår för att vara 5c. Kommentarer:

Agnes smultron var betydligt svårare än Frequent flyer (insteg). Balansigt och känsligt, men väldigt fint insteg. Agnes gick att gå något mer höger på utsteget. Blev dock inte lättare än Frequent. Frequent tycker jag håller graden, utsteget var klurigt tekniskt. Alltså, ge Agnes minst 6b (sv 6). Hårdare?

Fredriks favorit, om man går som skissen - dvs insteg höger om arreten - är betydligt hårdare än sv 5. Håller definitivt F6a-6b. Mao, 6a+, kanske?

Samnerud och Oceanen var nog 4c, medan kronan flyter vidare inte ens är så svår, om den rensas. Sv 4, tror jag.

Vilken är den ännu lättare leden till höger om Kronan flyter?

Knipsaren är nog rätt i grad.

Projekt 1 (#8) 6a? tycker jag håller minst 6b+. Kan ha missat något grepp i mitten, men den är ihållande, ganska hård, slopig och klurig. Graden ska väl också vara os, eller? Min åsikt är 6b+ - 6c. Jag har en hel del 6b-6c att jämföra med i år, både os och redpoint, och jag hade t.ex. lättare på magnesium carbonara och konsum (båda 6c), skevik, än jag hade i går (dessutom var jag uppvärmd igår, till skillnad fr i Skevik). Möjligen aningen lättare än Adidas, Henriksdal. Lille Eyolf, sv 6, Kulberget är betydligt lättare.

Projekt 3 (#10) 5c? provade jag aldrig, men om väggen är så slät som den ser ut nerifrån, tror jag att den är svårare än 5c.

Summerat: säker klättring, generellt bra ankare. Klättringen var något ojämn. Jämnast var Agnes smultron, projekt 6a? och Knipsaren. Hann aldrig med projekt 5c?, men det verkar vara en trevlig led.

fling; sa:
Projekt 1 (#8) 6a? tycker jag håller minst 6b+. Kan ha missat något grepp i mitten, men den är ihållande, ganska hård, slopig och klurig. Graden ska väl också vara os, eller? Min åsikt är 6b+ - 6c. Jag har en hel del 6b-6c att jämföra med i år, både os och redpoint, och jag hade t.ex. lättare på magnesium carbonara och konsum (båda 6c), skevik, än jag hade i går (dessutom var jag uppvärmd igår, till skillnad fr i Skevik). Möjligen aningen lättare än Adidas, Henriksdal. Lille Eyolf, sv 6, Kulberget är betydligt lättare.

Du är helt rätt ute. Projektet är nu gjort och jag tror att graden sattes till 6b eller 6b+. Den är lite knixigare än den ser ut att vara.

Ett par korta svar:
Det var blött när vi gjorde Frequent Flyer och Smultron-Agnes (som det korrekta namnet är, sorry Lars) så vi fick gissa hur graderna skulle bli i torrt tillstånd. Smultron-Agnes skall dock förses med ett eget utsteg och ankare så fort vi får ork.

Fredriks favorit är en miss, jag gick som skissen när jag gjorde turen men graderade den efter insteget via rampen. Skall ritas om på skissen.

En led som inte är med på skissen? Antingen något jag missat/glömt eller så har någon annan gjort en nytur. Får kolla när jag kommer dit.

rockåtta; sa:
Ett par korta svar:
Det var blött när vi gjorde Frequent Flyer och Smultron-Agnes (som det korrekta namnet är, sorry Lars) så vi fick gissa hur graderna skulle bli i torrt tillstånd. Smultron-Agnes skall dock förses med ett eget utsteg och ankare så fort vi får ork.

Fredriks favorit är en miss, jag gick som skissen när jag gjorde turen men graderade den efter insteget via rampen. Skall ritas om på skissen.

En led som inte är med på skissen? Antingen något jag missat/glömt eller så har någon annan gjort en nytur. Får kolla när jag kommer dit.

Bra jobbat hur som helst! Tyckte som sagt att Smultron-Agnes i torrt tillstånd var hårdare än 6-.

Fredriks favorit skulle väl kunna ha ett alternativinsteg som på skissen? Grad åtminstone 6a+(sv 6-/6), tyckte jag. Troligen hårdare.

Projekt 6a? är redan gjort som Rabadab skrev. Har du någon aning om namn och föreslagen grad?

Jag tänkte tillägga att jag tyckte linjen för projekt 6a? var en av de bästa på klippan och ville klättra leden. Har inte någonstans sett något om stängda projekt. På ett ställe har du (tror jag) förtydligat och skrivit att endast nr 8 har bultar, och det tolkar jag inte som att det var stängt, snarare tvärtom. Det handlade inte om att försöka "sno leden".

# 10

Eventuellt kommer ankaret på projekt # 10 att flyttas upp en bit. Leden rensades och sattes upp under blöta förhållanden (som andra leder Pelle berättat om), därav gissningen av graden och ankarets placering.

Tills detta är utrett får den förbli ett projekt.

Visst var den leden ganska mossig?

Vi klättrade inte den - men vi klättrade å andra sidan en annan led som såg mossig ut, men där grepp och steg var rena och bra varför mossan inte gjorde särskilt mycket.

Om den 10:e leden fortfarande är ett projekt; får man klättra den för dig dårå?

Tänkte ev åka till denna klippa i dag och prova den. Hur ser uppdateringen av bultar/ankare/projekt ut i dagsläget? Vad får man klättra (är något stängt)?
Vilka leder har numera fått en officiell grad och i så fall vilken?
Svara gärna före lunch! :)

Vilken tur att ja tittade in här före lunch då:)
Klättra vad du vill. Det enda som inte är gjort är det projekt där det inte finns några bultar.

Satt och fixade med klippan till stockholmsföraren för någon vecka sedan och graderna blev så här:
1 Blixten Suddigum 6a
2 Smultron-Agnes 6b
3 Fredriks favorit 6a
4 Samnerud – pionjären 4b
5 Oceanen 4c
6 Kronan 4c
7 Knipsaren 5a
8 The Prince of Darkness 6b+
9 Projekt
10 Skurgumman 6a

Har någon åsikter om dessa grader så hojta till.

Tackar och niger! Vi får väl se om vi kommer att ha några åsikter.

PS Blixten Suddigum...? Är det Frequent Flyer som är omdöpt?

[Ändrat av lilla_my 2005-08-20 kl 10:00]

Jättekul att höra om framsteg, särskilt som det hör ihop med nya STHLMsföraren.

Fredriks favorit 6a är förstås med direktinsteget?

Smultron-Agnes är med mantlingsutsteget?
(För mig är det utsteget som är det stora problemet...)

Blixten suddigum är mycket riktigt namnet på det som förut var Frequent flyer.

6a på Fredriks favorit är med direktinsteget. Skrev att med insteg längs rampen blir det 5b.

Ja, vi har inte fixat eget ankare till Smultron-Agnes. Och föraren gör väl att det inte blir så heller. Så mantlingen är kvar på båda lederna.

Vill bara framföra ett tack för ett fint litet berg.

Framför allt var det mycket klokt bultat, dels i det hänseendet att man kunde stå bra och klippa även om man inte är så lång, men framför för allt att det hela tiden kändes välsäkrat och genomtänkt när man kom till något lite besvärligare move.

Bitvis var det väldigt fin klättring, synd bara att den inte var längre. Undre delen (mellan marken och andra bulten) på Agnes smultron hade t.ex. gärna fått vara betydligt längre. Är man kort är den biten en riktigt delikat balansakt och det var väldigt kul klättring där. (Är man lång når man väl de stora greppen under andra bulten och går miste om detta, men någon gång ska det vara kul att vara kort också! :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg