Var där igår. Verkar finnas potential för ett flertal turer till i hårdare grader, samt för en del boulders (på högersidan). Behövs rensning (fler klättrare?), framförallt framför lederna. Gräset var klippt, men inte all växtlighet precis vid instegen:-(. Mycket publik, en del mer nyktra än andra .Jonas P; sa:Var där igår.
Jag har svårt att bedöma graderna, dels pga bristande rutin/kunskap, dels eftersom det delvis inte var helt torrt.
Men Agnes smultron (6-/5c) känndes dock undergraderad...Den var väldigt svår för att vara 5c tycker jag.
Ja, den var svår för att vara 5c. Kommentarer:
Agnes smultron var betydligt svårare än Frequent flyer (insteg). Balansigt och känsligt, men väldigt fint insteg. Agnes gick att gå något mer höger på utsteget. Blev dock inte lättare än Frequent. Frequent tycker jag håller graden, utsteget var klurigt tekniskt. Alltså, ge Agnes minst 6b (sv 6). Hårdare?
Fredriks favorit, om man går som skissen - dvs insteg höger om arreten - är betydligt hårdare än sv 5. Håller definitivt F6a-6b. Mao, 6a+, kanske?
Samnerud och Oceanen var nog 4c, medan kronan flyter vidare inte ens är så svår, om den rensas. Sv 4, tror jag.
Vilken är den ännu lättare leden till höger om Kronan flyter?
Knipsaren är nog rätt i grad.
Projekt 1 (#8) 6a? tycker jag håller minst 6b+. Kan ha missat något grepp i mitten, men den är ihållande, ganska hård, slopig och klurig. Graden ska väl också vara os, eller? Min åsikt är 6b+ - 6c. Jag har en hel del 6b-6c att jämföra med i år, både os och redpoint, och jag hade t.ex. lättare på magnesium carbonara och konsum (båda 6c), skevik, än jag hade i går (dessutom var jag uppvärmd igår, till skillnad fr i Skevik). Möjligen aningen lättare än Adidas, Henriksdal. Lille Eyolf, sv 6, Kulberget är betydligt lättare.
Projekt 3 (#10) 5c? provade jag aldrig, men om väggen är så slät som den ser ut nerifrån, tror jag att den är svårare än 5c.
Summerat: säker klättring, generellt bra ankare. Klättringen var något ojämn. Jämnast var Agnes smultron, projekt 6a? och Knipsaren. Hann aldrig med projekt 5c?, men det verkar vara en trevlig led.