Storvretsbacken

Undrar bara över graderingen, för mig har 6a motsvarat 6-. Är det franska eller svenska som har varit grunden?

Intressant!
Oftast ser man att 6a är 6- (exempelvis på den gulliga gradguiden på borrbult.nu).

Men jag har för mig att guiden i Stora klippklättringsboken visar 5c = 6-

Kollade här på utsidan där jag har för mig att just den tabellen funnits tillgänglig. Men nu var det en länkning från 8a.

http://www.8a.nu/eng/articles/gradjmf.shtml

Där är 6a = 6-

gradjmfjpg.jpg

Använde gradjämförelsen i Stockholmsföraren och där är 6a = 6. Ni får väl pröva och rätta oss om graderna är fel. Men det var svensk grad som var i åtanke när graderingen gjordes.

Det är bra att veta. Tycker att det råder lite förvirring just i konverteringen från sv 5+ upp till 7 när det gäller franska grader. Har sett att 6+ motsvarar 6b+ (likstel i Gåseborg är definitivt en stenhård 6+ för mig, missade os och har inte provat igen - off the topic), vilket jag inte riktigt kört på förrän jag skaffade scorecard på 8a. Stockholmsföraren har en annan version än både 8a, plonk och Stora klippklätterboken. Karbin har ytterligare en version.

Men det är väl också så att det framförallt är svårt i 6a-6c registret att översätta till svenska grader, eller?

Ska åka till Storvreten ngn dag, men det får bli efter semestern, tror jag. Meddelar min åsikt om graderna då.

Var där igår.
Jag har svårt att bedöma graderna, dels pga bristande rutin/kunskap, dels eftersom det delvis inte var helt torrt.
Men Agnes smultron (6-/5c) känndes dock undergraderad...Den var väldigt svår för att vara 5c tycker jag.

rockåtta; sa:
Nej, den är naturlig. Fast den ligger lite osnyggt vid en väg.

Som sagt, man ska inte tro så mycket. Den ligger osnyggt ja. Senast jag kollade på den var säkert 5 år sedan. Från en bil. Utan att reflektera över mer än att det kanske kunde gå att klättra där.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg