Stortåproblem Scarpa Origins

Hej,

Jag är ny här på forumet och har klättrat (inomhusbouldering) i fyra månader ungefär. Jag köpte skor rätt snabbt, ett par Scarpa Origins, och klättrar med dem mellan två till tre ggr i veckan. I början en till två ggr i veckan.
Jag tycker att jag borde ha klättrat in dem men efter ca 20 min klättring gör det så ont att jag måste ta av dem en stund. Då kan jag klättra en stund till för att på nytt ta av dem och sen upprepa denna proceduren under tiden jag klättrar.
Det gör ont under stortånageln och jag tycker mig också efter långa pass se nån form av blåmärke där. Detta är också det enda stället som gör ont. Jag har inga andra ömma ställen eller skavsår på fötterna men under nageln gör det stundvis riktigt ont.

Jag skadade benet och kunde inte klättra under en veckad tid och då försvann blåmärket men när jag kunde klättra igen kändes det likadant.

Kan det vara så att skorna helt enkelt inte passar mina fötter? Jag har väldigt höga fotvalv. Såpass att jag känner att det ibland inte är helt tätt mellan fotvalvet och skon. Tån jämte stortån är längre än stortån så mina fötter blir ju spetsiga i mitten så att säga. :) (Om detta nu spelar roll det vill säga.)

I övrigt funkar skorna superbra. Jag har bra fäste, glider sällan av och tycker att de är smidiga att klättra i. Så med det i åtanke är det ju tråkigt att behöva byta.

Så min fråga är egentligen,
- Är det någon som har haft liknande problem efter ca 3 månaders kontinuerlig klättring, och i så fall gick det över längre fram?
- Är det så det ska vara eller kan man ställa kravet på sina skor att de ska kunna vara på ett helt pass (i mitt fall 1,5-2 timmar) utan att göra ont?

Tack på förhand!

/Med vänlig hälsning, Jonnie
 
Hej!
Scarpa origins har väl rätt platt (hård) sula om jag läser rätt på webben. Då tycker jag inte att man ska ha för tajta. På bilderna ser de inte särskilt höga ut i tåboxen, men de är väl inte syntet (?) så förhoppningsvis töjer de sig där. Det är ju ett ständigt jobb att hitta den perfekta skon för just dina fötter.

Jag tycker det är en bra grej att ha ett till par skor att byta med - antingen bara en halv storlek större eller en helt annan sko. Då kan du ha en bekväm sko om du inte ska klättra så hårt och/eller köra längre pass. Eller så har du bekvämt på uppvärmingen och byter till "tävlings"skon när det blir överhängande boulder eller du behöver stå på riktigt små grepp.

Det är även skönt med ett par större om du blir riktigt varm (exempelvis utomhus i solen) då fötterna sväller.

Just nu kör jag i ett par rätt stora skor, till och med strumpor på då de är aningen stora. Tänkte köra med dem tills jag får tillbaka känsel helt i stortårna (en vecka utomhus i solen i Italien i tunna aggressiva klätterpjuck slet lite).

Och höga fotvalv - en aggressiv doja med tunnare gummi formar sig bra efter foten. Exempelvis FiveTen Team Black, de är jobbiga att ta och av på (särskilt i början).
 
Hade det inte varit jättebra om de som kränger skor angav vilken sorts fot de passade för; som grekisk eller egyptisk fot. Jag har en utpräglad egyptisk (stortån är längst) och misstänker att de skor jag gillar inte alls skulle passa din grekiska.

Assymetrisk och symmetrisk borde väl täcka in det till viss del visserligen.

Jag tycker annars att Epic tv shop har bra beskrivningar på hur de passar i övrigt.
 
Hej!

Tack för utförligt och fint svar!

Hej!
Scarpa origins har väl rätt platt (hård) sula om jag läser rätt på webben. Då tycker jag inte att man ska ha för tajta. På bilderna ser de inte särskilt höga ut i tåboxen, men de är väl inte syntet (?) så förhoppningsvis töjer de sig där. Det är ju ett ständigt jobb att hitta den perfekta skon för just dina fötter.

Ja, jag upplever att de töjer sig, rätt mycket faktiskt. De är gjorda i mocka och jag märker det tydligt på hur mycket jag behöver spänna kardborrarna nu i jämförelse med i början. Däremot verkar det inte som att gummit töjer sig lika mycket.


Jag tycker det är en bra grej att ha ett till par skor att byta med - antingen bara en halv storlek större eller en helt annan sko. Då kan du ha en bekväm sko om du inte ska klättra så hårt och/eller köra längre pass. Eller så har du bekvämt på uppvärmingen och byter till "tävlings"skon när det blir överhängande boulder eller du behöver stå på riktigt små grepp.

Det är även skönt med ett par större om du blir riktigt varm (exempelvis utomhus i solen) då fötterna sväller.

Storlek är ju klurigt. Finns det några riktlinjer om hur det "bör kännas"? De jag har idag är samma storlek som mina gatuskor. Men en vän till mig som köpte samtidigt köpte en och en halv storlek mindre än sina gatuskor. Samma märke och modell som jag. Och visst mina kanske skulle kunna sitta tajtare men jag upplever inte att de glappar när jag klättrar.

Kanske är så att jultomten får dyka upp med ett presentkort i år. :)

Just nu kör jag i ett par rätt stora skor, till och med strumpor på då de är aningen stora. Tänkte köra med dem tills jag får tillbaka känsel helt i stortårna (en vecka utomhus i solen i Italien i tunna aggressiva klätterpjuck slet lite).

Och höga fotvalv - en aggressiv doja med tunnare gummi formar sig bra efter foten. Exempelvis FiveTen Team Black, de är jobbiga att ta och av på (särskilt i början).

Ursäkta newbie-frågan men vad menar man när man säger aggresiva skor? Är det att de är böjda framtill så att man ska ha lättare på små grepp? Är det något annat som är signifikativt för denna typ av skor? Är de mindre sköna att ha på sig under längre perioder?

Och ja, din idé om vilka fötter som passar bra till vilka skor hade ju verkligen underlättat framförallt vid nätköp när man inte kan testa. Bästa hade ju varit om samma modeller gjordes för olika fottyper. :-D

/Mvh Jonnie
 
Hej!
Storlekar skiljer sig mycket på olika tillverkare och modeller. Jag har tre olika just nu; Mad Rock (kommer ej ihåg modell) 51,5. Five Ten Team Black 43. Evolve Defy VTR 42,5. I vanliga skor har jag helst 42 2/3.

Aggressiva är att de har nedåtböjd tå och normalt sett sitter åt ordentligt under fotvalvet - inte nödvändigvis bättre på små grepp, men om man behöver dra med tån för att hålla sig kvar på väggen så är de bra.

Snörningen/kardborrebanden åt ju bra för att få skon att sitta ordentligt i hålfot/fotvalv också, så dra åt ordentligt upptill.

Om man har alldeles för stora (långa skor) så kan det vara så att stortån är helt rak när du står i dem, när skon då trycks uppåt så kommer din stortånagel antagligen tryckas mot insidan av skon och bli blå, gissar att det är det som händer för dig... Stortån behöver vara lite böjd för att få stöd av skon och bli starkare liksom.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg