Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Låter som att vi är hyfsat överens om den skandinaviska slipfasen.

Som allround väljer jag en planslipad.

Som laser slicer ser jag dock den grunda skålslipningen (stort sliphjul) som vinnare. Tunnare tvärsnitt givet en viss godstjocklek, och mindre friktion mot ämnet.
Den behåller även sina skärande egenskaper längre än en planslipad dito, iom där är mindre material bakom eggen (tar längre tid att bli trubbig än en planslipad, vid upprepad bryning)
Fullt logiskt! 👍
 
Gällande bladgeometri för allroundanvändande (ute i skogen vill säga) har jag börjat gilla konvex slipning, Fällkniven och Bark River till exempel.
Visst blir det mer material bakom eggen men om det inte finns nån sekundäregg så är det rätt enkelt att underhålla.
/P
 
Ja en inte allt för grov konvex geometri är bra. Jag har gjort ett par bruksknivar med det, men med en liten brynfas på. Samma sak nyligen på en kockkniv, funkar bra.
 
1. Låter som att vi är hyfsat överens om den skandinaviska slipfasen.

2. Som allround väljer jag en planslipad.

3. Som laser slicer ser jag dock den grunda skålslipningen (stort sliphjul) som vinnare. Tunnare tvärsnitt givet en viss godstjocklek, och mindre friktion mot ämnet.
Den behåller även sina skärande egenskaper längre än en planslipad dito, iom där är mindre material bakom eggen (tar längre tid att bli trubbig än en planslipad, vid upprepad bryning)
1. Absolut 😊.

2. Samma här.

3. Överens igen 😁.
 
En bild på mitt föredragna sätt att bära Mini Bugout. Fodralet år av endast 0.7 mm kydex, och 3.2 mm nitar. Urlätt, för att matcha kniven. Visa bilaga 36589
Det är vad jag tycker kydex/termoplast är allra bäst på, att möjliggöra personifierade speciallösningar som svårligen funkar med läder. Den jag är mest nöjd med själv rent problemlösningsmässigt kom fram precis nu, inför lite dykning. Slidan är 100% perfekt för ändamålet, trots rätt slarvigt genomförande med nitar och annat
60DBD3E2-9E16-453D-80BE-8011491251B9.jpeg
 
  • Gilla
Reactions: MAW
Håller själv på att passa in längden på denna nit. Textured G10 är lite trixigt. Man får ju inte slipa på ytan..
20210715_124414.jpg
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg