Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Bilder närmsta dagarna.

2. En klassisk och trevlig fällkniv!
1. Ser vi fram emot!!

2. Ja, den är mycket sympatisk på många sätt. Sitter bra på nyckelknippan eller på "Pin on Reel" i samband med småpill med linor, tafsar och tejp när man jagar den där gammelgäddan ;).

Och så tillbaka till traditionen.

Här har vi en C Andersson morakniv i 1095 kolstål och rödorange, lackat grepp. Slidan är i "äkta" plast
Biglaugh.gif
.

Den gula missfärgningen på bladet kommer från den olja som man behandlade kniven med på fabriken för att undvika rostangrepp. Den har med tiden stelnat till ett kådliknande ämne som nog kan vara knepigt att få bort om man nu skulle vilja göra det.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min CA Andersson morakniv, kolstål, 1.jpg
    Min CA Andersson morakniv, kolstål, 1.jpg
    32.9 KB · Visningar: 437
  • Min CA Andersson morakniv, kolstål, 2.jpg
    Min CA Andersson morakniv, kolstål, 2.jpg
    38.8 KB · Visningar: 447
  • Min CA Andersson morakniv, kolstål, fodral.jpg
    Min CA Andersson morakniv, kolstål, fodral.jpg
    43.2 KB · Visningar: 453
  • Min CA Andersson morakniv, kolstål, fodral, 2.jpg
    Min CA Andersson morakniv, kolstål, fodral, 2.jpg
    43.1 KB · Visningar: 449
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 431
Kershaw 2800 Silver Spur är en miniatyrfälllkniv med sitt 4.75 mm långa blad i Aichi AUS-6A rostfritt stål. Den har rygg-bladlås och greppet, tillverkat i 6061-T6 flygplansaluminium besitter ett fånglinehål! Kniven är tillverkad i Japan.

Den är lätt, smidig och förvånansvärt rigid. Den enda negativa detaljen är förstås den substantiella ansatsen/ricasson.

Liten kniv! "4.75 mm långa blad" :-D
 
Ber om ursäkt. Självklart skall bladlängden inklusive ansatsen vara 47.5 mm. Själva egglängden är bara 40 mm.

Kniven är verkligen diminutiv. Den väger 17 g på min brevvåg!

Bilden visar kniven tillsammans med en standard-tändsticksask.
 

Bilagor

  • Min Kershaw 2800 Silver Spur, 3.jpg
    Min Kershaw 2800 Silver Spur, 3.jpg
    48.9 KB · Visningar: 434
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 420
Ni får ha överseende med nybörjarfrågor. Fick en kökskniv av min mor som hon ville att jag skulle försöka vässa. Som ni ser så är eggen allt annat än jämn. Hur ska man då tillväga? Kör med spyderco men jag antar att det krävs andra insatser för att fixa något sådant?
 

Bilagor

  • IMG_20180429_153951.jpg
    IMG_20180429_153951.jpg
    38.1 KB · Visningar: 420
Ni får ha överseende med nybörjarfrågor. Fick en kökskniv av min mor som hon ville att jag skulle försöka vässa. Som ni ser så är eggen allt annat än jämn. Hur ska man då tillväga? Kör med spyderco men jag antar att det krävs andra insatser för att fixa något sådant?
De standardstavar som S-makern är utrustad med skulle ta för evigt att arbeta med. Du behöver nämligen reprofilera själva eggen. Det betyder avlägsna all urflisning ända ned till grunden.

Det gör du enklast genom att helt enkelt slipa över skadorna med ett grovt bryne (gärna diamant-dito).

När du väl fått bort alla ojämnheter så börjar du att aptera en ny egg. Du fortsätter därför med att eventuellt ta ned slipfasen något, dvs lägga på en mindre vinkel för att sedan fortsätta från grova till allt finare brynen. När du fått tillbaka slipfasen så lägger du på en arbetsegg med något större eggvinkel jämfört med slipfasen.

Slipfasen kan ligga på runt 18-22 och arbetseggen på kanske 30 grader. Vet inte om det jag skrivit är begripligt?

När du väl fått hela eggen, tillsammans med slipfasen dit du vill så kan du avsluta med att strigla bladet med ett mättat läderbälte. Även här kan du ta till olika grovlekar om du är extra nördig eller så kör du på en enda grovlek, t ex genom att mätta bältet med Autosol/Flitz eller Tormek slippasta. Längre än så behöver du kanske inte gå på första försöket ;).

~Paul~
 
MAW kantskärare finns med olika snittdjup, Slöjddetaljer och Skindkällaren har, rekommenderas. Snygg jobb så här långt.

go tur

Tack! Jag använder ett kantjärn=kantskärare som ger en liten 45 gr fas. Men det kanske är lite svårt att se på bilden.
Är det Skindhuset du menar, i Köpenhamn? Håller med om att det är en kanonbra butik. Har köpt det mesta av mina grejer där. Väl värt ett besök när man är i danska huvudstaden.
 
De standardstavar som S-makern är utrustad med skulle ta för evigt att arbeta med. Du behöver nämligen reprofilera själva eggen. Det betyder avlägsna all urflisning ända ned till grunden.

Det gör du enklast genom att helt enkelt slipa över skadorna med ett grovt bryne (gärna diamant-dito).

När du väl fått bort alla ojämnheter så börjar du att aptera en ny egg. Du fortsätter därför med att eventuellt ta ned slipfasen något, dvs lägga på en mindre vinkel för att sedan fortsätta från grova till allt finare brynen. När du fått tillbaka slipfasen så lägger du på en arbetsegg med något större eggvinkel jämfört med slipfasen.

Slipfasen kan ligga på runt 18-22 och arbetseggen på kanske 30 grader. Vet inte om det jag skrivit är begripligt?

När du väl fått hela eggen, tillsammans med slipfasen dit du vill så kan du avsluta med att strigla bladet med ett mättat läderbälte. Även här kan du ta till olika grovlekar om du är extra nördig eller så kör du på en enda grovlek, t ex genom att mätta bältet med Autosol/Flitz eller Tormek slippasta. Längre än så behöver du kanske inte gå på första försöket ;).

~Paul~

Toppen tack för svar. Jag har en diamantbryne som borde fungera. Kag förstår upplägget och hur man bör göra. Men hur gör man bäst för att få rätt vinkel?
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg