Se Sjöfartens Handböcker, Sjötrafikföreskrifter m..m. Med kommentar av Hugo Tiberg. En så kallad pliktbok, men fritidsseglare brukar inte ha med den ombord. Mitt ex är från 2011. På sid 119 finns en tabell:Nu är det väl inte en debattråd om överlevnad men på sjön anses det inte så viktigt med kniv. Sjöfartsverket (när det fanns) rekommenderade inte att det fanns med en kniv i nödutrustning för fritidsbåt. Det var inte nödvändigt när jag läste till kustskepparexamen heller (du har väl nödbloss i båten redan? det har inte vi...). Eftersom jag inte fiskar har jag sällan haft behov av kniven på havet. Jag tror också att det är lite en tradition: på sjön har kniven inte haft status som symbol som i skogen.
/Andreas
Komihåglista över andra viktiga utrustningsdetaljer.
I denna lista finns kniv med, både inomskärs och utomskärs.
I en båt finns alltid en massa linor, i synnerhet på segelbåtar. Vid olyckor kan det mycket väl bli tvingande nödvändigt att kapa en lina. För att rädda båten och eller besättning. För detta används kniv. Den som på nära håll sett ett rigghaveri inser att kniv (och wireavbitare) är en mycket viktig utrustningsdetalj. Kniven skall placeras så att den är mycket lätt att nå.
Men om man på grund av avsaknaden av kniv hamnat i räddningsflotten så behöver man inte längre någon kniv.
Anm. Jag skall skriva och klaga över att en speciell avbitare (vanlig sidavbitare fungerar inte) för wire inte finns med i listan.