Ush vad usel jag varit på att följa denna tråd, men jag hamnade i alla fall under några jättefina knivar Kjell
Jag måste uppdatera mig lite i diverse trådar som denna, men jag tänkte även uppdatera om hur min knivgarderob ser ut idag, samt be om tips om tänkta köp.
Fiske:
Mora 2000 och en filékniv från Rapala (osäker vad det är, hade en bunt filéknivar från föräldrar, marknader, uppväxt och liknande - och då jag i sommar lade nät med min morbror som är en fena på att filea gick vi igenom dem alla och den vann - han tyckte den var djäkligt bra och Buck, Fiskars och några nonames fick dyngstryk)
Bushcraft:
Casström no 10 och Condor Rodan 10 1/2" (rejäl pjäs, alternativ till liten yxa)
Korvkniv:
Eka Swede 8
Jakt:
Swingblade, smidig kniv från Kimmo (bild finns sedan tidigare) och liknande fulltång från Seved (där jag ännu inte fått på vettigt trä, har hittat en fin bit och grovsågat till den bara...provisorisk furu på sedan länge), stickkniv från Erik Kågström (se bild) och slaktset från Biltema
Köksknivar:
Calphalon Katana set med över 10 år på nacken plus diverse presenter från jobbet och liknande.
Slipdon:
Sharpmaker, Fällkniven DC3 och Brommeland Gunleather Loaded Leather Pocket Strop, 6" x 2" (Eka Firesharp då jag snickrar och Chefs Choice Diamond Hone 463 Asian i köket sedan länge)
Tänkta inköp:
Diamantstavar till sharpmaker och en eller ett par riktigt bra (och prisvärda) köksknivar att ersätta befintliga knivar med, samt en till filékniv för köket då jag inte vill ha samma till t.ex. gravad lax som jag tar ur och filéar fångad fisk med...
Jag tar gärna tips på ett par köksknivar som skulle kunna klara det mesta i ett hemmakök tillsammans med en ny filékniv - som mycket väl skulle kunna bli en till Rapala, även om en som passsar ihop med nya köksknivarna inte skulle skada.
(Jag tycker t.ex. att Masakage - Kumo ser väldigt intressanta ut, men har ingen aning om de är lika bra som de kostar och är snygga)