Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Vet inte vad du menar med dyr. Kniven är ju handbyggd så priset är därefter. Stålet är tillverkat av Böhler/Uddeholm och heter också K510 (andra namn: Werkstoff Nr 1.2210, DIN 115CrV3)

Eftersom det handlar om kolstål så får man vara beredd på en viss patinabildning såvida man inte vill gnida på bladet i stort sett oavbrutet :).

~Paul~

Tack för svaret, är inte så insatt i handbyggda knivar, så jag visste inte om det var ett högt pris på kniven. Men jag gillar hela paketet så det blir nog ett köp. Och med kolstål har jag inga problem med, visste bara inte vad silverstål vad för något.

Bengt

Har sett denna bladform på alla de av dig nämnda modellerna. Senast fanns en sådan pjäs på Tradera. Tyvärr "lyckades" jag missa den.

38:an bör ha tillverkats redan i början av 70-talet om jag minns rätt. Det var då man började med Elasto Dryflex-grepp (plast av TPE och TPU mix).

~Paul~

OK tack, vet du om detta var den ursprungliga bladformen eller ett "mellanspel"?

re

Har svårt att tro att du skulle bli besviken På tommi puukkons stål. Veijo Käpylä är också en erkänd knivmakare o gör bra grejjer. Han smider också med det traditionella finska blad stilen där ryggen är lite rombisk slipad på ryggen. Vore jag inte knivmakare själv skulle jag inte tveka att köpa hans verk :)

Har svårt att tro att du skulle bli besviken På tommi puukkons stål. Veijo Käpylä är också en erkänd knivmakare o gör bra grejjer. Han smider också med det traditionella finska blad stilen där ryggen är lite rombisk slipad på ryggen. Vore jag inte knivmakare själv skulle jag inte tveka att köpa hans verk :)
Mycket fina, skulle själv kunna tänka mig en sådan ;). Dock är plånboken mindre än normalt så här inför julens ankomst...

~Paul~

Och mitt bland alla välbalanserade inlägg om nyttiga fällknivar och bladspetsar så kommer här en presentation av kniv som bryter något mot den skandinaviska stilen! :D Allt för variationens skull.

Meyerco%20Shockwave.jpg

Shockwave​

Kirby Lambert: http://cykligare.blogspot.se/2013/12/designersamarbeten-vi-lambert.html

Nästa knivinlägg blir måhända en något mer "sansad" kniv eftersom jag tänkt skriva lite om den relativt nyutkomna Ontario RAT 2 som är en ytterst fickvänlig variant.

För övrigt är jag just nu jäkligt sugen på en Enzo 75 med micartaskaft. Någon som råkar ha en sådan?

...sen såg jag att Casström hade ett bra pris på EKA 88 Masur som jag inte har men anser vara en fantastisk kniv både utseendemässigt och användarmässigt. Den är jag nog minst lika sugen på.

Så många knivar och så lite pengar....:)

/ John

1. Och mitt bland alla välbalanserade inlägg om nyttiga fällknivar och bladspetsar så kommer här en presentation av kniv som bryter något mot den skandinaviska stilen! :D Allt för variationens skull.............Shockwave

2. Nästa knivinlägg blir..........Ontario RAT 2.

3. Så många knivar och så lite pengar....:)
1. Sorry, den kniven säger mig ingening. Mitt största förbehåll är själva bladgeometrin. Bladet är 91 mm långt och 3,3 mm tjockt.

Det låter kanske inte så farligt men slipfasen går de facto bara lite högre än till bladets halva bredd. Man kan därför i princip dubbla tjockleken jämfört med ett fullt flatslipat blad.

Det handlar dessutom om både primär- och sekundäregg, varför primäreggen (den egg som först kommer i kontakt med material man skär i) förmodligen ligger på runt 25-28 g per sida. En kofot i lyxförpackning ;).

2. Skall bli intressant att få höra vad du har att säga om den.

3. Haha, tror du det eller?

~Paul~

För övrigt är jag just nu jäkligt sugen på en Enzo 75 med micartaskaft. Någon som råkar ha en sådan?

/ John[/QUOTE]

Är även jag svårt sugen..... Vacker! Har själv en Trapper 95 Scandi i 02-stål, som jag byggt som byggsats, som min huvudkniv. Älskar den! Fantastiskt blad till woodcraft och det mesta annat. Läste någonstans (kanske här) om att just 75-an var en av få fällknivar som funkar med scandigrind.

I brist på budget har jag önskat mig RAT 2 i julklapp då den efter noggrann prövning verkar fylla mina krav på en EDC. (kanske en Enzo till 50-årspresent....)

Kör som övrig standardutrustning en Mora exklusiv? (laminerat blad och ädelträ/mässing-handtag) som matberedningskniv. Därutöver en riktig "nörd-kniv" i stöveln: TOPS Iraq-Jac, för allt det där som en kniv inte skall användas till...... (den suger BigTime till att tälja med...)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg