Spyderco Tasman Salt
Visar det senaste tillskottet , en Spyderco Tasman Salt.
Vill ni se ett litet unboxing klipp så finns det på min
blogg. Det filmades på bryggan, miljön inspirerade mig till lite vissling med sjömanstema. För jag var annars tyst som en mussla....hehehee..eh..
Kniven som användes vid öppnandet av jiffypåsen är en gammal kär vän, även den med en marin bakgrund. Jag gjorde värnplikten på HMS Umeå 90-91 och under ett besök i Muskö då jag och mitt befäl var i ett materialförråd så frågade han, "har du nån kniv?" Njae, inte på mig, (hade en victorinox men den låg kvar på fartyget) "Då ska du ha en sån här" sa han och plockade en blå EKA fällkniv ur hyllan utan att ta med den på rekvisitionen. Så den är tjyvad från Muskö ...dock av befälet. Den fick följa med under hela värnplikten och ibland får den komma fram ur gömmorna nu med, passade bra till denna unboxing med marintema. Vet ej om den EKA modellen har nåt namn, det som står på den är det militära M-numret.
Spyderco Tasman Salt:
Stålet , H1, anpassat för fuktiga miljöer utan att behöva bekymra sig över rost. Hawkbillsbladets form är vald för arbetsuppgifterna som en fiskare sjöman ofta gör.Tanken är att man ska skära i en uppifrån o ned rörelse eller i omvänt grepp skärandes mot sig. Och Hawkbill bladets form skall fånga upp linan/repet,ofta snabba lite snärtiga skär. Öppning o stängning flyter på bra och låser upp utan glapp,lockback, och är tok vass. Hittade ett nylonrep som jag gav mig på, det var inte av det tjockaste sorten men det var ingen match för kniven. Sitter svart titan clip på,vändbart. FRN handtag i signalgul färg.
En kul kniv att ha i samlingen.