Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag har några Mora 2000 och hållit det för en riktigt bra allroundkniv kanske lite onödigt långt blad men jag bröt av spetsen på en så den blev bättre... :) sen en par år tillbaka har jag en F1 och den vinner på alla punkter....
Jag tycker det är en djäkligt bra allroundkniv....bra grepp, bra skärpa, håller skärpa bra, minus för vikt och inga riktigt bra slidor(inte skramliga eller klumpiga)....

Men man klara i regel jobbet med en mindre nättare kniv....
 
Hill knives (Holland)

Har haft som lite tankeprojekt att hitta en liten lätt fickkniv med fastblad. Liten, men inte oanvändbart så. Lagom bladtjocklek. Något mellan WM1 och typ Buck Hartsook. Hittade denna, och det börjar närma sig....tänk med slimmade g-10 skollor med rutstruktur. Ej stött på märket innan, och rätt mycket av deras designer tilltalar mig ej. Men den här är undantaget. Vad säger ni?

/M

Model
Backpacker Small

Steel
AEBL

Blade Thickness
2,8 MM

Blade Length
61 MM

Total Length
139 MM

Sheath
Kydex.

Price incl. 19 % VAT
€ 135.-
 

Bilagor

  • bps.jpg
    bps.jpg
    16.2 KB · Visningar: 908
Njao...inte så hemskt mycket dyrare än en WM1 i butik...och då är den här handgjord till skillnad från WM1. Men visst, lite kr är det ju.

/M
 
Tack. Jag tittade en del på Böker, och var nära att slå till på Tom Kreins Grasshopper ett tag. Men den har lite tjockare blad och är lite för "trubbig" i designen för mig...

/M
 
Jag har några Mora 2000 och hållit det för en riktigt bra allroundkniv kanske lite onödigt långt blad men jag bröt av spetsen på en så den blev bättre... :) sen en par år tillbaka har jag en F1 och den vinner på alla punkter....
Jag tycker det är en djäkligt bra allroundkniv....bra grepp, bra skärpa, håller skärpa bra, minus för vikt och inga riktigt bra slidor(inte skramliga eller klumpiga)....

Men man klara i regel jobbet med en mindre nättare kniv....

Ok, kanon. En sådan blir det då. Tack tack.
 
Har haft som lite tankeprojekt att hitta en liten lätt fickkniv med fastblad. Liten, men inte oanvändbart så. Lagom bladtjocklek. Något mellan WM1 och typ Buck Hartsook. Hittade denna, och det börjar närma sig....tänk med slimmade g-10 skollor med rutstruktur. Ej stött på märket innan, och rätt mycket av deras designer tilltalar mig ej. Men den här är undantaget. Vad säger ni?

/M

Model
Backpacker Small

Steel
AEBL

Blade Thickness
2,8 MM

Blade Length
61 MM

Total Length
139 MM

Sheath
Kydex.

Price incl. 19 % VAT
€ 135.-
En kul kniv. Lite för tjockt blad i min smak. Vad är det för slipfas?

~Paul~
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg