Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Synd bara att kniven inte har fler verktyg än bara bladet. Med tanke på detta så väljer jag hellre en kniv vars blad är tillverkat i lite bättre stål än det som sitter i Wengerkniven. Nästan vilken Spyderco som helst är därför i mitt sinne ett bättre val.

Det som trots allt talar för den här kniven är att bladet har en utmärkt profil, dvs det är tunt och långt och går igenom materialet utan större friktion. Men som sagt, nackdelarna överväger fördelarna i min bok. Jag gillar heller inte bladhålets form. Spydercos och t o m Mayercos är bättre och lättare att få fäste i med tummen.

~Paul~

Bladhålets form är utmärkt enligt mig. Man kan hålla kniven som folk och öppna med tummen hyfsat bekvämt.

Stålet har jag inte funderat så mycket över, jag slipar med grovbryne och använder den mycket som repkniv och till det duger den mer än väl.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Detta är min ostkniv, som jag använder till mycket annat. Dock inte tälja ;). Skaftet är platt på sidorna och parallella med eggen vilket gör att man mycket stadigt kan glida den på sidan med handtaget mot skärbrädan, bra när man hackar lök osv. Köpte den begagnad för 3-4 år sedan för 5 kr på en loppis. Fastnade för skaftet och att det stod "Stainless Steel Japan" på bladet. Även det upphöjda skaftet är bra då man inte behöver oroa sig för kanten på diskbänken när man har skärbrädan där eller knogarna i skärbrädan.
98ads0.jpg

Ett fynd med andra ord!

/M

En Victorinox fiskekniv med blå skaller og pincetten er helt i stål :cool:

Bilagor

• P3041191.jpg
    P3041191.jpg
    63.9 KB · Visningar: 662
En Victorinox fiskekniv med blå skaller og pincetten er helt i stål :cool:
Hm, det var en riktigt annorlunda Fisherman. Det måste vara en specialbeställning. Har inte lyckats hitta denna konfiguration någonstans på nätet!

Min Vic har en modellbeteckning: Original Angler och är också ganska ovanlig. Din har jag dock aldrig sett tidigare.

Min ostkniv är av den traditionella typen, dvs skelettoniserat blad med dubbelspets och stålhandtag:
MinOstkniv.jpg

~Paul~

Nä, men märket är Richartz, och enligt lite sökande verkar modellen heta Maxi 5. Plastskollor och alla "funktioner" är svartcoatade.

En man bland män använder ostyxa!!
OK, då vet jag vilken kniv ungefär du syftar på! Tackar.

Haha, ostyxa säger du. Då får man verkligen vara en ost-entusiast :).

~Paul~

Hmm...Det hade ändå på något sätt kännts tilltalande att dra en riktigt skön yxa i ett ordentligt 20kg osthjul. Bara en tanke.

/M

Kniv-wiki

Hej!

Efter mitt inlägg om överlevnadsknivar slog det mig att det behövs en kniv-wiki. Jag har därför påbörjat ett sådant.

Vilka typer av knivar tycker ni ska vara med i det här wikit?

Alla vanliga knivmodeller är redan med så jag undrar om det finns några knivtyper/modeller som är extra spännande att ha med?

Exempel på hur wikit kommer att vara uppbyggt:

Överste James ”Jim” Bowie (1796 – 1836) designade den första bowiekniven. Kniven tillverkades av knivsmeden James Black. Kniven blev världsberömd i och med en duell som James ”Jim” Bowie deltog i. Duellen som ägde rum i Natchez, Mississippi, benämns som ” The Sandbar Fight”. Den här legendariska händelsen förankrade bowieknivens plats i historien

I texten är det bl.a länkar till Wikipedia.

Med vänlig hälsning
Per

Jag använder mig av flera olika källor, men framför allt de olika knivtillverkarna själva samt Wikipedia. Ska även tillägga att detta wiki är både tänkt som ett kniv-wiki och ett kommersiellt syfte (på ett i mina ögon snyggt sätt).

Efter mitt inlägg om överlevnadsknivar slog det mig att det behövs en kniv-wiki. Jag har därför påbörjat ett sådant.
Det finns liknande sammanställningar på engelska dock inte speciellt omfattande. Det finns orsaker därtill. En komprehensiv sammanställning är nämligen ett monumentalt arbete!

Jag har vid flera tillfällen blivit ombedd att skriva något i den här vägen men vid närmare eftertanke alltid avböjt. Frågan är om du inte har tagit dig vatten över huvudet? ;)

~Paul~

Skriv wikin ur praktisk tillämpning snarare än ur historian hur den skapades etc. Fast det blir fort ett enorm ämne även det...

Det finns liknande sammanställningar på engelska dock inte speciellt omfattande. Det finns orsaker därtill. En komprehensiv sammanställning är nämligen ett monumentalt arbete!

Jag har vid flera tillfällen blivit ombedd att skriva något i den här vägen men vid närmare eftertanke alltid avböjt. Frågan är om du inte har tagit dig vatten över huvudet? ;)

~Paul~

Skriv wikin ur praktisk tillämpning snarare än ur historian hur den skapades etc. Fast det blir fort ett enorm ämne även det...

Hmm Hmmm....

Den första jag tänkte på när jag påbörjade det var dig Paul :)

Bra input det där med tillämpning, fast det är ju lite kul att få reda på varför Bowiekniven blev så känd som den blev också.

Hm, det var en riktigt annorlunda Fisherman. Det måste vara en specialbeställning. Har inte lyckats hitta denna konfiguration någonstans på nätet!

Min Vic har en modellbeteckning: Original Angler och är också ganska ovanlig. Din har jag dock aldrig sett tidigare.

~Paul~

Kniven er købt ca. 1970, og som jeg husker det i en lidt speciel kniv forretning på Amagerbrogade i København.

I et stykke tid havde jeg ønsket mig en Schweizer kniv, og en dag da jeg kom forbi forretningen, lå denne kniv i vinduet, og så købte jeg den. Havde ikke indtryk af, at det var en speciel fremstillet kniv, men nok en model der ikke blev produceret i de samme store tal som de røde knive.

Der hvor den denne gamle årgang er anderledes en de nyere knive er:
Bøjle til flagline
Pincet helt i stål
Udformningen af det lille knivsblad
Saksen med cigar klip
Fiskeskel skraberen har ikke cm mål

Til forskel fra de røde knive er der ikke et Schweizer kors på skallen, men en søhest i stedet for korset.

Den eneste tekst er på det store knivsblad, og der står:

VICTORIA
OFFICIER
SUISSE

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg