Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Japp, du handikappas av min dåliga bild. Men när jag jämför råder det inget tvivel, ser också spår av märkning på bladet. Funderar dock på att skaffa nån Old Hickory nu. Oslagbart koncept!
Du har övertygat mig!

Jag har funderat på Old Hickory rätt länge nu. Skall vi gå ihop och köpa något? Andra får förstås hänga på!!

~Paul~

OK. Så till något som många kanske kommer att begråta lite. Sandvik har tydligen stoppat produktionen av 12C27.

Detta säger jag med tanke på vår tidigare diskussion gällande EKA-knivar. Deras primära ståltyp är ju just 12C27, liksom Mora of Swedens och många andras.

~Paul~

Verkar ganska märkligt, då Sandvik 12C27 har ett otroligt bra rykte även utomlands och används av många knivtilverkare?

Ja, precis. Närmast är ju 13C26.

~Paul~

Tänkte inte på det. Var helt inne på att de skulle välja andra tillverkare...

Verkar ganska märkligt, då Sandvik 12C27 har ett otroligt bra rykte även utomlands och används av många knivtilverkare?

Om jag inte minns fel är väl 12c27 och 13c26 ganska lika. Det kan vara så att Sandvik försöker trycka över kunder på 13-stålet istället och därmed kunna spara lite produktionskostnad.

Ja, jag tror att man vill pusha för en del andra stålsorter. Kanske menar man att 12C27 är något föråldrat och behöver en mer teknisk ersättare i dessa tider.

Man skulle kunna skriva till Sandvik och fråga. Jag har två bekanta där som borde kunna ge ut korrekt info.

~Paul~

Jag har skickat ett mail till Sandvik. Vi får se om de har lust att svara i morgon. Jag ställde dessutom frågor gällande en eventuell ersättare till 12C27.

~Paul~

Har inte funderat på varifrån man kan beställa O Hickory. Får göra lite efterforskningar.

Ja, det verkar vara totalstopp på 12C27. Jag avvaktar dock mailet från Sandvik.

~Paul~

PS Man säljer förstås ut gamla lager så det kan dröja innan bristen är synlig

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg