Ojoj. En riktig rysare. Är det din kniv (den på bilden)?Så sant att det kan vara lite farligt för fingrarna men om man bara passar sig så går det oftast bra. Min nuvarande favorit, Scott Cook Lochsa.
//PW
~Paul~
Ojoj. En riktig rysare. Är det din kniv (den på bilden)?Så sant att det kan vara lite farligt för fingrarna men om man bara passar sig så går det oftast bra. Min nuvarande favorit, Scott Cook Lochsa.
//PW
Ojoj. En riktig rysare. Är det din kniv (den på bilden)?
~Paul~
Hm, något avundsjuk blir man allt . Grattis!Den är min!! Har inte stått på Scotts lista i 6 år!! utan kommit över en NIB på andrahandsmarknaden.
6 år är verkligen i överkant. Vem vet, om 6 år är man kanske inte ens intresserad av knivar (I wish).Den är min!! Har inte stått på Scotts lista i 6 år!! utan kommit över en NIB på andrahandsmarknaden. Sjuk väntetid för dom som hann med på listan innan han stängde orderboken.
Den är inte en vitrinskåpskniv, jag äger inget sådant utan den används.
Välkommen till forumet men framför allt den här tråden !Min första post på utsidan
1. Vilken kniv använder du utomlands?
Den på min Gerber Splice Mini.
2. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Mina svarta keramiska knivar + tandad Global. Vill ha några Shun Classics.
3. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Efter som jag är en Spyderco nörd och att jag leter efter den "perfekta" vardags (EDC) kniven så är det såklart en Spyderco fällkniv med storlek runt 15 cm. Det närmaste jag kan komma idag är en Urban
4. men jag skulle vilja ha bättre stål och ett lås på den. Helst med CTS-XHP stål men annars ZDP189 eller något av dom bättre CPM stålen.
5. Såklart i Spyderco leafshape och med ett wire clip.
6. Spyderco Cat (tillverkar inte längre) är också nära min dröm kniv men gillar inte fiberhandtaget och behöver inte "steel liners" till vardags kniven. Calypso Jr är rätt nära också. Helst skall det vara en special utgåva (sprint run) och inte en vanlig produktions kniv... så att den känns ännu mer speciell att äga
7. Men vad jag förstått är att när man nu blivit såhär biten så hittar man aldrig sin "perfekta" kniv
Välkommen till forumet men framför allt den här tråden !
15 cm bladlängd eller sammanlagt i utfällt läge? De längsta är annars: Police, Endura, Military och Resilience. De ligger på runt 10-11 cm i bladlängd.
Hm, förstår. Jag personligen börjar glida ifrån de allra finaste stålsorterna. De är dyra och besvärliga att slipa/bryna.
Wire clips är trevliga. Leaf har jag dock också gått ifrån. Finner denna form lite för rigid. Nu för tiden föredrar jag mindre bredd på mina blad. Kershaw Wild Turkey är exempel på en form som jag finner allra effektivast, dvs efter att man tunnar ut eggen lite:
1. Jo, jag var i stort sätt säker på att det handlade om utfällt läge men eftersom det är så pass ovanligt att ange en total knivlängd i stället för bladlängd, samt att du dessutom är ny på forumet så ville jag försäkra mig om att jag hade fattat det rätt.1. 15 utfälld. Det borde du om nån förstått
2. Jag väntar på min leverans av Wicked Edge
Är en pryltok av rang och gillar ny teknologi i alla former och har därav lite svårt för den old school look som tex. Opinelen har.
3. Tycker bara leaf är sooo sexy
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |