Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack! Ja blir lite mer pyssel jämfört med FFG. Gäller att köra sista biten med fina korn.

Jag förstår det! Sådant slipfinlir har visat sig extremt utmanande med min utrustning, utan att gå in på detaljer :)
Själv gav jag mig på att uppfinna en ”knividashi”, som jag har en bra känsla för!

Bilagor

• C3F2DEAF-E20A-4388-BE22-8B123ACC4B7C.jpeg
    C3F2DEAF-E20A-4388-BE22-8B123ACC4B7C.jpeg
    88.2 KB · Visningar: 509
Ja den profilen har du verkligen fått känsla för!
Förutom filar, vad har du för stål i verkstaden numer?

Mest enkla stål. 80CrV2, 14C28, 12C27 och tänkte leka lite med slöjddetaljers C75S för att se om det går att trolla fram en hamon med det, men sannolikt är manganhalten för hög. Det är ingen större idé för mig att köpa mer exklusiva stål innan jag antingen 1) köper en härdugn med kontrollerbar temp, eller 2) kryper till korset och börjar skicka blad för härdning, men det vore ju ett steg i fel riktning så att säga :)

80crv2 är ju kanon. Men hur gör du med 14C28N och 12c27, med värmebehandling i nuläget?

Jag gjorde kökskniven jag la upp häromdagen i 80CrV2, verkar ta och hålla skärpa kanon. De andra stålen hanterar jag på ungefär samma sätt, icke-magnetiskt + lite till (+ rätt färg), försöka hålla den tempen några minuter, sen i uppvärmd olja (rapsolja eller en snabb härdolja jag köpt). Inte optimalt men funkar rent praktiskt. Dock förlorar jag såklart kontroll över diverse parametrar för att kunna optimera på stålets potential. Men, men. Jag håller på med ännu skummare grejer, drog ihop den här lilla gynnaren idag medelst vinkelslip och 40-kornigt slipband idag på en timme utan att varken anlöpa eller härda. Värmen från verktygen mjukar upp den extremhårda filen precis lagom, den är ff mycket hård men tar en grym egg utan att flisa, rätt perfekt. Men det är efter många försök så jag har lärt mig hur mycket man kan ta i. Ingen teknik de lär ut på smedskolan direkt :) Ikväll ska jag dock härda knividashin, blir spännande!

Bilagor

• FBC78DDF-DBDE-4A21-83CF-022F25C375EF.jpg
    FBC78DDF-DBDE-4A21-83CF-022F25C375EF.jpg
    139 KB · Visningar: 482
Ja du är helskumm, helt klart! ;)

Angående härdverkstad, så är nackdelen att de inte spänner upp bladen vid släckning. Så man har potentiellt mer warp att jobba med efteråt.

80crv2 är ju kanon. Men hur gör du med 14C28N och 12c27, med värmebehandling i nuläget?

Ja du är helskumm, helt klart! ;)

Angående härdverkstad, så är nackdelen att de inte spänner upp bladen vid släckning. Så man har potentiellt mer warp att jobba med efteråt.

😊 Jag har gått och behövt bli bra på att räta ut warps, så är inte jätterädd för det, men inte är det roligt inte

Hur gör du? På min kockkniv taperade jag tången. Funderar på att testa knacka ut warpen framöver. Med liten rikthammare med hårdmetall i spetsen.

Hur gör du? På min kockkniv taperade jag tången. Funderar på att testa knacka ut warpen framöver. Med liten rikthammare med hårdmetall i spetsen.

Det är värmen som är hemligheten. Om du värmer bladet till anlöpningstemperatur och sätter på en ”uppriktare” (se bild) längs bladet som du sedan skruvar åt lite då och då så försvinner det värsta, om du har taperat så använd en mjukrund metalldel som motlägg där det ska böjas tillbaka, och direkt när bladet tas ur ugnen kör trepunktmetoden med tre träplugg el. dyl. Då löser man det mesta. Det gäller att ta det lugnt bara, annars är risken stor för brott

Bilagor

• 6B78D204-C52B-4E89-8137-A416F56E7CFD.jpeg
    6B78D204-C52B-4E89-8137-A416F56E7CFD.jpeg
    88.2 KB · Visningar: 448
Jo, är bekant med de metoderna också. Men tilltalas spontant mer av metoden att knacka det rätt efter all värmebehandling. Får se vilka behov som uppstår. På kockkniven fungerade det bra att tapera tången för att kompensera warpen som sagt.

Jo, är bekant med de metoderna också. Men tilltalas spontant mer av metoden att knacka det rätt efter all värmebehandling. Får se vilka behov som uppstår. På kockkniven fungerade det bra att tapera tången för att kompensera warpen som sagt.

Jag är inte bekant med ”warpknackning”... Hur går det till?

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg