Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Problemet är tycker jag att AEB-L inte finns i tjockare varianter och 12c27 plåtar oftast är krokiga, så man får räta varje blad. Annars så är det ju bra att dom finns i plåtar. Tråkigt att dom inte skär 12c27 i 5mm längre.

Synd att RWL inte kommer i större plåtar, för det är bättre att laserskära då.

Seved

Problemet är tycker jag att AEB-L inte finns i tjockare varianter och 12c27 plåtar oftast är krokiga, så man får räta varje blad. Annars så är det ju bra att dom finns i plåtar. Tråkigt att dom inte skär 12c27 i 5mm längre.

Synd att RWL inte kommer i större plåtar, för det är bättre att laserskära då.

Seved
Det är tråkigt när praktiska problem sätter käppar i hjulet :(. Förstår dina invändningar.

~Paul~

Är det någon som planerar att besöka IWA & Outdoor Classics (Internationale Waffen Ausstellung) i Nürnberg i år??

Mässan börjar den 12 och avslutas den 15 mars.

Jag var med för några år sedan och det var en imponerande mässa ur alla synpunkter. Tyvärr lite för stort och oöverskådligt.

Om någon tänker åka så hojta till så kan vi kanske åka tillsammans ;).

~Paul~

Det är tråkigt när praktiska problem sätter käppar i hjulet :(. Förstår dina invändningar.

~Paul~

Ja det är tråkigt att det ska behöva hänga på att det inte finns material som passar. Ingemar Nordell har försökt att få söderfors att valsa plåtar av RWL 34 men det är inte lönsamt säger dom. Det är tråkigt att det inte ska finnas ordentligt me stål i Sverige, för vi är ju värdsledande inom mycket med stål och järn.

Seved

Är det någon som planerar att besöka IWA & Outdoor Classics (Internationale Waffen Ausstellung) i Nürnberg i år??

Mässan börjar den 12 och avslutas den 15 mars.

Jag var med för några år sedan och det var en imponerande mässa ur alla synpunkter. Tyvärr lite för stort och oöverskådligt.

Om någon tänker åka så hojta till så kan vi kanske åka tillsammans ;).

~Paul~

Kompisen och jag hade vissa funderingar ett tag. Men det blir inte av i år. :(

Seved

Appropå HSS, eller snabbstål som man säger på svenska; de flesta svenska härdverkstäder kan härda det utan svårigheter. Vanligt förekommande stål för verktyg för skärande bearbetning (svarvstål, frässtål och borrar t.ex.). Lättare att leja ut värmebehandlingen i det här fallet. Saltbad är ingen kul att hålla på med som privatperson kan jag tänka mig, jag har bara sett det användas i samband med bainithärdning tidigare, och det är väl inte bainitstruktur man eftersträvar i det här fallet, eller? Vakuumugnar är också lite over the top för hobbyister och enmansföretag.

Peace, love and understanding till alla knivfanatiker!

depaul vet du vad det är för skillnad mellan USMC och Army modellerna av Ka-Bar knivarna. Om det är nån alls.

Seved
Haha, jo det finns några små skillnader. Logotypen på ricasson och slidan har olika initialer. USMC-versionen har på de coatade versionerna fler lager av beläggning och därmed en viss skillnad i finishen och färgnyansen på bladet. Dessutom är också parerskyddet och ändbutten coatade. Bladet är 1 mm längre. I övrigt är de lika. Kan erhållas i två huvudutföranden. Med läderlammelhandtag och med Kratonhandtag.

Bladet är CroVan 1095, en upphottad version av 1095 (addition av Krom och Vanadin), HRC 56-58.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg