Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Typiskt kydexproblem. Skulle kunna göra en "rygg" av läder med D-ring att fästa upp kydexen på.
Läderbiten behöver ju så klart inte vara så lång som på min bild. Kanske räcker med hälften knappt?

Tack för svar! Aha, så nitar man med längre nitar genom kydex och läder mha samma hål. Jag ville helst göra en slida där jag viker ett ark kydex över bladet och då får nitar på bara ena sidan, men kanske får tänka om.

Tack för svar! Aha, så nitar man med längre nitar genom kydex och läder mha samma hål. Jag ville helst göra en slida där jag viker ett ark kydex över bladet och då får nitar på bara ena sidan, men kanske får tänka om.

Du kan ju göra precis som med en läderslida (se tutorial som jag länkade till längre bak) men limma kydexen på baksidan istället för att nita?

Ett alternativ kan också vara att låta bakstycket vara längre i samband med att du pressar. Sen formar du det längre bakstycket till en hälla alternativ gör en ögla runt t.ex en d-ring?

Det får bra att punktvärma och forma önskade delar på kydexen i efterhand.

Bifogar bilder på två av mina försök.
1c4990e4fff2f68611f2e9a48ad84cb4.jpg
d33e2ba6c59ee7b3baf3ce47875b33b4.jpg

Ett alternativ kan också vara att låta bakstycket vara längre i samband med att du pressar. Sen formar du det längre bakstycket till en hälla alternativ gör en ögla runt t.ex en d-ring?

Det får bra att punktvärma och forma önskade delar på kydexen i efterhand.

Bifogar bilder på två av mina försök.
1c4990e4fff2f68611f2e9a48ad84cb4.jpg
d33e2ba6c59ee7b3baf3ce47875b33b4.jpg

Det här sista är nästan exakt som jag tänkt ut att jag skulle prova, ffa den översta! Hade dock tänkt mig ett öppningsbart fäste för d-ringen, men det blir kanske skramligt med rörliga metalldelar direkt mot kydex, inte bra för pürschjakten direkt. Är också lite rädd att bränna kydexet med värmepistolen, vilket har hänt en gång förr. Får vara mer försiktig, helt enkelt. Well, provning börjar ikväll

Gerber LST är en klassiker. Hade du inte en sådan sedan tidigare?
Var tvungen att konsolidera min lista för att se ifall jag faktiskt ägde en LST sedan tidigare. Det visade sig att jag saknade den här modellen!

Hur som helst, den aktuella kniven är av miniatyrformat. Den väger 10 g och bladet är endast 40 mm långt. Det är en s k nyckelkedjekniv.

Jag inser nu att det är svårt att se den reala storleken med hänsyn till min bild.

~Paul~

Du som är stålintresserad Paul, vad tror du om VANAX Super clean? Funderar på en jaktkniv i det. Är väl framförallt väldigt rosttrögt, annars inga fördelar över t ex ELMAX?

Du som är stålintresserad Paul, vad tror du om VANAX Super clean? Funderar på en jaktkniv i det. Är väl framförallt väldigt rosttrögt, annars inga fördelar över t ex ELMAX?
Oj, en knepig jämförelse.

Man skulle kunna jämföra tills man storknar men om vi låter det hela koka ihop till ett kort svar så skulle jag säga att Elmax är aningens slitstarkare och starkare. Vanax är mer rosttrögt och på pappret mer slagsegt. Extremt finkornigt.

Hur som helst, vid en direkt jämförelse så skulle man nog ha svårt att skilja mellan dessa två.

Till en jaktkniv skulle jag personligen trots allt greppa Elmax ;). Till en rigid fiskekniv hade jag däremot valt Vanax.

~Paul~

En stål som hjälper till så mycket som möjligt att hålla en stark egg är ju det man vill ha i en jaktkniv, när man skär av leder och revben etc. Elmax är ju något billigare också. Men smeden jag pratat med hade vanax hemma så..

Funderar mer och mer på att börja slipa fram blad själv. Investeringen som behövs är ju en bra bandslip. Riktigt sugen på en Håkansson slip med plandel och varvtalsstyrning. Är väl som med allt annat en liten inlärningskurva men sen är man ju helt fri i knivsammanhang, dvs inte bunden av marknaden och andras förmåga...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg