Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag skulle vilja ha en av Ricky Fowler oxå. Jag skulle beställa en av han. Men då kom han på att han inte skulle skicka utomlands :(. Han tyckte väl att det var för krångligt.

Seved

Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

1. Till vardags på jobbet använder jag en "leatherman charge tti" och även en liten "cold steel voager"

2. Ute använder jag lite olika, chargen följer med överallt. Men kompliterar den med tex en a1 eller f1 och andra fixerade blad.

3. I Austraslien använde jag en colt steel trailmaster i sk5, och en liten victorinox.

4. I köket brukar jag faktiskt använda mina knivar jag brukar fixa mat med ute i skogen, de blir mycket roligar. =)

5. Min drömkniv är den jag håller på med nu. Den har jag designat ihop med min far som har mycket erfarenhet av att rita upp ritningar på olika föremål, som sedan skärs ut i en vattenskärningsmaskin. De går att få den till vilken form man vill, riktigt händigt. Så de kommer bli min drömkniv. =)

///SurviveInNature

1. Till vardags på jobbet använder jag en "leatherman charge tti" och även en liten "cold steel voager"

2. Ute använder jag lite olika, chargen följer med överallt. Men kompliterar den med tex en a1 eller f1 och andra fixerade blad.

3. I Austraslien använde jag en colt steel trailmaster i sk5, och en liten victorinox.

4. I köket brukar jag faktiskt använda mina knivar jag brukar fixa mat med ute i skogen, de blir mycket roligar. =)

5. Min drömkniv är den jag håller på med nu. Den har jag designat ihop med min far som har mycket erfarenhet av att rita upp ritningar på olika föremål, som sedan skärs ut i en vattenskärningsmaskin. De går att få den till vilken form man vill, riktigt händigt. Så de kommer bli min drömkniv. =)

///SurviveInNature
OK, tack för infon :). Som sagt så hoppas jag att få se lite bilder på din skapelse när den är färdig ;).

~Paul~

Vad sägs om den här kemiska sammansättningen och hårdheten?

• Kol: 3.4%
  • Volfram: 10.0%
  • Krom: 4.0%
  • Molybden: 5.0%
  • Vanadin: 9.5%
  • Kobolt: 9.0%
  • Svavel: 0.03%
HRC 69,5 - 70,5 (!!!)

Stålet är förståss Crucible CPM REX 121(HS).

Vad säger du Seved, kanske dags att gripa tjuren vid hornen?

~Paul~

Ha ha där du vilket stål. Det måste bli knallhårt. Förstår å göra en flåkniv av det. Det borde gå att flå minst 4-5 älgar med den. Har du sett nån kniv med det stålet. Vet ja om det är snabbstål.

Seved

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg