1. Överens .1. En billig kniv kan ha ett relativt gott bruksvärde. Det är inte säkert att den absolut dyraste kniven har högst bruksvärde.
2. Här är den senaste frestelsen jag fallit för: TOPS BOB Fieldcraft
3. Vad man kan reta sig på här är fodralet i kydex,
4. begriper jag inte varför man inte slipar till knivryggen på knivar som utger sig för att vara överlevnadsknivar.
5. Som konsument kan man verkligen undra vilka överväganden som leder till olika mindre lyckade lösningar.
6. Kanske måste jag ändå falla till föga för Mora Garberg Black? ....... Kanske är Fällkniven F1
7. Hypotes: den ultimata kniven för mig hade kanske varit Mora Garberg Black fast då med skollor i linnemicarta och naturligtvis med ett kydexfodral med tillhörande eldstål. Hur svårt kan det vara...?
8. Eller så får jag slipa till knivryggen på Esee 4 och TOPS BOB...
2. En OK-kniv varken mer eller mindre. Tänk vad mycket bättre kniven varit utan den stupida ansatsen med tillhörande "näbb". Något i stil med den bild jag slänger in på slutet av det här inlägget.
3. Hm, jag retar mig som sagt på själva kniven (se förra punkten), fodralet och liknande är inte lika viktiga element för min del.
4. Kanske för att många, framför allt amerikaner brukar hålla över själva knivbladet när de ämnar applicera en större press på bladet?
På den här punkten håller jag med dig. Totalt onödigt att runda av bladryggen. Det bör inte vara där man håller om kniven i samband med extra tryck. Själva handtagets form borde ombesörja för den detaljen (i samspel med bladets infästning i den samma).
5. Fast det som ter sig som en mindre lyckad lösning i din bok kan vara en superhit för en annan .
6. Beror på vad man använder kniven till. Garberg är mer åt täljknivhållet, F1 mer åt jaktknivhållet.
7. Fråga MoS . Skäll ut dem efter noter eftersom kniven inte är perfekt, enligt din åsikt .
8. Det är nog den enklaste varianten för din del.
~Paul~