Stormört

Hur många kilomörtar har du kollat maginnehållet på?
Ge dajj. Mörten är en cyprinid, en karpfisk. Kolla på munnen. Det är en tubformad historia för att suga i sig föda. Inte en suck att ens stormört suger i sig en löja. De äter växtmaterial och invertebrater.

Inte ens de större cypriniderna jagar småfisk.

Jag har fått ett par större mörtar (eller hybrider) runt 5-6 hg på UL spinn när jag var ute efter Abbore. Så jag tror att blir de bara över en viss storlek så ser de sig efter nya saker att äta.
Bilder, annars har det inte hänt.

Det du säger går tvärtemot all samlad kunskap om karpartade fiskar.

Mört får jag även vid vinterfiske, blänke och krok liknar varken växtdel eller ryggradslöst djur använder dessutom aldrig maggot

Ge dajj. Mörten är en cyprinid, en karpfisk. Kolla på munnen. Det är en tubformad historia för att suga i sig föda. Inte en suck att ens stormört suger i sig en löja. De äter växtmaterial och invertebrater.

De större cypriniderna? Du tänker på asp, id och färna? En rovfisk som suger i sig bytet är abborre. Men för all del, jag ödar inte mer tid på att diskutera med dig. Du får själv lura ut hur du ska fånga stormörten.

Skitfiske!

När det gäller mete efter ID så har hårt knådat bröd eller stor degklump fungerat för mig, kanske lockar det även stor Mört ?

Svårt att säga då ja inte bor vid något stor-Mört vatten.

Aspen både äter och jagar småfisk så det bara stänker om det, ID kan med ta på tex Löja vid tex bottenmete och dom tillhör väl båda "Cypriniderna" ?

Aspen både äter och jagar småfisk så det bara stänker om det, ID kan med ta på tex Löja vid tex bottenmete och dom tillhör väl båda "Cypriniderna" ?
Aspen är familjens svarta får. Id har jag inte hört någon få på löja. Men det är möjligt att de gör.

Angående bröd/deg/brödpasta så funkar det utmärkt på de flesta mörtar. Men frågan är om det går att skilja bort de små eller om de kommer nafsa bort det hela.

Ska köra ett pass i helgen i ett vatten som har förutsättningar. Kör nog ett feederspö med liten feeder och en ilsken kamasan 14 med några maggots på, parallellt med det kör jag ett annat spö med sänke och en flytande boilie på en hår-rig på någon litet större krok. Får se om ngt av detta kan locka de större mörtarna.

Fått otaligt med stor Id på mörtblänke 30 gram, toby m.m. när ja fiskat gädda så nog kan jag tänka mig dom suger i sig en del småfisk.

Vad gäller regg-mört så handlar det nog mycket om att hitta rätt vatten (som för de flesta andra fiskar man vill ta regg på).

Fått otaligt med stor Id på mörtblänke 30 gram, toby m.m. när ja fiskat gädda så nog kan jag tänka mig dom suger i sig en del småfisk.

Vad gäller regg-mört så handlar det nog mycket om att hitta rätt vatten (som för de flesta andra fiskar man vill ta regg på).
En extremt stor individ är, definitionsmässigt. framgångsrik. Framgången beror på någonting. Det kan naturligtvis vara ren tur. Tror man det så är det, om man är fiskare och ute efter att fånga en sådan individ, bara att förlita sig på turen.

Jaha. Min satsning var ett misslyckande. Gott om småmört på feedern. Inte ett skapandes grand på minipopup. Maxvikt under 200 gram. Mummel mummel.

Vattenbyte.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg