Stormkök exploderade

Har ni sett?

Skedde på en skola när det skulle lagas mat utomhus. En elev skadades allvarligt och ett par lärare skadades också. De säger stormkök och T-röd, så man tänker ju Trangia eller liknande. Hur i hela välden får man ett sånt att explodera?

Skulle ju kunna vara ett tokigt ordval förstås. Grabben kanske sprutade ner mer T-sprit i brännaren där det redan brann vilket inte gick så bra.. Men menar de verkligen att köket exploderade, då fattar jag inte.
 
Ett hastigt brandförlopp kan uppfattas som explosion?

T-röd hade iaf sist jag använde det iaf egenskaper att framkalla ett "hastigt brandförlopp".
Med detta sagt vet jag inte om man har förändrat produkten sedan dess likt man gjorde med tändvätskan för herrejösses många år sedan.
 
Med stor sannolikhet har spritköket inte exploderat/detonerat utan rimligare handlar ett hastigt uppflammande brandförlopp.

Jag skulle bil förvånad annars.
Hoppas det går under omständigheterna bra med eleven.
 
Senast ändrad:
Alla tidningar har samma formulering. Kommer väl från polisen. Man får säkert veta senare hur det gått till.

Ja, hoppas det går bra. Låter ju som killen är allvarligt skadad.
 
Med detta sagt vet jag inte om man har förändrat produkten sedan dess likt man gjorde med tändvätskan för herrejösses många år sedan.

Tror inte dom har förändrat T-röd i någon större utsträckning som påverkat dess brandegenskaper, inte vad jag märkt i alla fall.

Vissa tändvätskor kan man ju nästan ha att släcka bränder med nuförtiden, totalt värdelösa.
Men det finns fortfarande de som är ok.
 
Med stor sannolikhet har spritköket inte exploderat/detonerat utan rimligare handlar ett hastigt uppflammande brandförlopp.

Jag skulle bil förvånad annars.
Hoppas det går under omständigheterna bra med eleven.
Kan man inte hålla spritköksbrännaren i handen pga värme så ska man inte fylla på den. Lektion 1a i spritköksskolan.

Ang hastiga bransförlopp så tror jag inte det klassas som explosion om jag får kemi-nörda lite. Det brann säkert hastigt men en detonation (explosion) ska ha en hägre hastighet än ljudet enligt
och jag tror rödspriten i detta fallet brunnit betydligt långsammare men tyvärr skadat eleverna/lärarna ändå.
Hoppas de tillfrisknar inom kort!

/Patrik
 
Jag avvakta med att anamma "explodera" till någon som begriper lite mera i ämnet har uttalat sig om händelseförloppet med köket.

Under förutsättning att det var ett spritkök har jag svårt att finna rimliga förklaringar till "explosion".
 
Jag avvakta med att anamma "explodera" till någon som begriper lite mera i ämnet har uttalat sig om händelseförloppet med köket.

Under förutsättning att det var ett spritkök har jag svårt att finna rimliga förklaringar till "explosion".
I flaskan med sprit finns det explosiv blandning med luft och sprit rätt ofta. Finns ett äldre exempel där en lärare dömdes för samma händelse när någon häller på sprit och en elev blev skadad.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Straga Stormkök/eldningsförbud Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar