Storlek på kläder

Köpt Bergans skalplagg nu i år och verkar var 1/2-1 storlekar större än normalt på vissa modeller jag går på kommentarer vissa modeller/varianter är större vissa mindre tex hade en expeditonsjacka på prov var 1-2 storlekar över normal.
Skodon är det än större cirkus på men mät din fot tex med lasermätare mellan tex vägg och en skiva och bedöm om smal,normal eller bred fot tex Alfa har olika längder och läster på olika modeller men då har de en speciell storlekstabell på varje sko.
Sovsäckar samma cirkus även där mät din kropp på olika ställen och jfr deras mått uppgifter tex fins RAB märkta med XL som säljs som L på Sv övrsatta hemsidor.
Sedan har måtten på olika storlekar ändrats av branschen sedan flera år XL för 20 år sedan är ej samma som XL nu på jfr produkt.

Köpt Bergans skalplagg nu i år och verkar var 1/2-1 storlekar större än normalt på vissa modeller jag går på kommentarer vissa modeller/varianter är större vissa mindre tex hade en expeditonsjacka på prov var 1-2 storlekar över normal.
Skodon är det än större cirkus på men mät din fot tex med lasermätare mellan tex vägg och en skiva och bedöm om smal,normal eller bred fot tex Alfa har olika längder och läster på olika modeller men då har de en speciell storlekstabell på varje sko.
Sovsäckar samma cirkus även där mät din kropp på olika ställen och jfr deras mått uppgifter tex fins RAB märkta med XL som säljs som L på Sv övrsatta hemsidor.
Sedan har måtten på olika storlekar ändrats av branschen sedan flera år XL för 20 år sedan är ej samma som XL nu på jfr produkt.
Nu har det tillkommit många x på tröjor/T-shirts. Mitt problem är att jag är kort så de flesta byxor som passar i midjan är alldeles för långa i benen.

Plaggmått är jättebra. Ska man köpa t.ex. en jacka kan man mäta en man redan har och ta samma mått eller lägga till eller dra ifrån efter behov. Kroppsmått är värdelöst. Det enda det säger igentligen är ju om man kan knäppa byxorna i midjan eller få igen skjortan eller jackan. Plaggmått + bilder ger en bättre uppfattning om passform, tycker ivf jag. Inte säkert att min uppfattning om hur t.ex. en jacka ska sitta stämmer med tillverkarens uppfattning.

Tror inte herrarna har provat kilt. Kjol är bland de vidrigaste plagg som finns ute i naturen. Tänk bara på vad myggen kan åstädkomma. 😱

Nu har det tillkommit många x på tröjor/T-shirts. Mitt problem är att jag är kort så de flesta byxor som passar i midjan är alldeles för långa i benen.
Jag hade ju problem vid träning i skogen köpte då st 8 som slutade ovan anklar jag ville ha skydd ner mot skorna och fick sy på 10-15 cm med kardborrestängning nedanför vanliga blixtlåsen på poplin träningskläderna från klubben.
Fördelen nu inga problem med stelhet och känsliga fötter då jag höll värmen och lärde sig sy på maskin själv.
Jag saknar i dag tex 150,250 storlekar som jag har på gamla HH skidbyxor skjortor till jobb eller kalas med extra långa armar.
Jag får idag till vardags hemma och ute i naturen ha avklippta strumpskaft på handlederna och anklar för att känna mig varm om man minskar på värmen i huset eller ute när det är kallt eller blåser.
Du får då ta fram saxen och fålla om du kan eller vika upp byxorna,det är ju mindre jobb än leta upp tex gamla träningskläder och där ta material till att sy,och till att förlänga skjortor till kostym osv krävs ju mer sömnads kunskap,jfr med att bara leta fram extra lång ärm i affären.(kanske finns dessa kvar men då i prisklassen 1-2000 kr för skjortor).

Grattis.
Att vara 193cm 95kg är fan inte lätt.
Förr fanns ToP C154 nu är alla kläder för personer under 185cm.
Ska börja vandra i kilt.
Jag är 193 och ca 90kg när jag ej hinner äta kommer jag ner till 88.5 kg men idealvikten ca 82-84 som jag hade som ung och vältränad.
3 år sedan efter Cryptosporidium mitt under en vandring efter ca 1/2 sträcka stod vågen på ca 85 vid hemkomsten,slutsatsen av detta Var att köpa Vattenfilter.

Ska vara populärt med hantverkskläder för män som liknar en vid kjol.(utan myggbett får ju fåglarna ingen mat till ungarna)
Jag köpte ett par Haglöfs travers med massa stretch och dessa ät ju tänkbara att anv i fjällen på låg höjd.
Jag går ju i Norge nu pga tåg upphandlingarna till Norrland och oftast inte under 1100 m mer än vid buss anslutning vid start och slut av turen så har inte använt myggmedel på flera år och har bara med en liten burk myggstift där sparar jag in minst 100 gr som kan anv till varmare kläder eller sovsäck tex.

Jag kan erkänna att jag agerar i byggbranschen och för många år sedan gjorde facket Bygg 1 Stockholm en kontroll av arbetsklädsel och jag åkte fast i deras trålnät. Dom bad mej att ta av mina byxor för att kolla mina lappar inne i mina byxor ifall dom är säkra!?? Jag gjorde klart för dom att jag alltid har kört med Fristads och så vad är problemet?? Den A4 stora lappen om alla säkerhetsföreskrifter saknades, som man bara klipper bort pga att den är ivägen.....då fick jag en varning om hur man hanterar säkerhetsklassade kläder...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
Wisentdual Storlek på ITAB:s kläder?? Kläder 7
samme83 Storlek på ITABs kläder Kläder 3
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
pelka storlek på keb trousers?? Kläder 0
perdavid Storlek på KM Frej Kläder 1
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Pär_D Storlek på byxor -kortare personer? Kläder 9
sierra10 Storlek på ryggsäck Kläder 4
Niithro Kan inte bestämma mig för storlek på Lundhags Ranger High Kläder 15
Vräkbjörn Storlek på Klättermusen Freke Kläder 1
Polarnatt Storlek på storskor Kläder 2
henkealf Rea på dunjacka/parkas i storlek Large? Kläder 3
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
axang Storlek på KM Njal?? Kläder 14
sarabackeus Storlek på damasker Kläder 2
dante Storlek på Lundhags Kläder 8
Vandrare Storlek på Meindlkängor Kläder 21
kristofer Storlek på Patagonia Drop Seat Byxor Kläder 0
grusiskon Hestra Army leather heli ski 5-fingrar - köpte för stor storlek Kläder 3
UAO Storlek KM Gere 2.0 Kläder 2
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
elinjani Stumpval/storlek för skalkängor? Kläder 9
elektronmusikern Aningen fel storlek. Kommer jag ångra det? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
anteåhej KM Loke, storlek? Kläder 2
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
snuffle Meindl Island MFS active storlek Kläder 4
MAW Nokian storlek Kläder 5
LindaBirgitta Vinterjacka i stor storlek Kläder 4
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Campse Var köper jag zip-off-byxa i storlek 170? Kläder 3
pack Jörnkängan,storlek-mondopoint? Kläder 1
JMel Storlek Montane? Kläder 6
Runner75 Lundhags kläder, storlek?? Kläder 7
Napoleon Vilken storlek i m90-kängor? Kläder 1
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
pack Jörnkängan antifrys storlek? Kläder 6
HannaE Vadarstövlar/byxor i storlek 37??? Kläder 1
vit.kanin Ägarbyte på företag Kläder 4
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
Småtärna Laga/limma fåll på Goretexjacka (Arcteryx)? Kläder 17
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 17
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg