Herregud, sida upp och sida ned med inlägg för att man möjligen skall kunna hitta en Lundhagskänga som sitter bra...
Är det inte egentligen bara att ge upp och byta märke?
Jag är inne på mitt andra par Lundhagskängor. Först var det Luffar, där jag fick ett måndagsex som visserligen efter ett antal mil satt bra, men där plösen på den ena kängan var felsydd (helt annorlunda än på den andra skon, vilket jag märkte efter några års användande.)
Ville ändå ha skalkänga så det blev ett par Scout när det blev dags att byta igen (efter mycket lång tjänst skall sägas till kängans fördel). Har gått högst femtio mil i de nya kängorna, och nu börjar sulan släppa där fram på båda. Dessutom får jag skav av de hårda kanterna inuti skorna. Dessa kanter känns ungefär som vass kartong....
Jag har säkert inte skött mina kängor så noga som en del tycker att man ska, med skoblock och insmorning efter varje tur osv... ORKA, liksom. Jag har gjort dem hyfsat rena i alla fall efter varje gång.
Nästa gång blir det nog något annat märke som passar en sådan som mig bättre.
Men kämpa på ni!
Jag vet inte vart du vill rikta kritiken, mot oss i tråden eller lundhags. Jag kan bara tala för mig själv och jag tycker tråden utvecklats mycket väl och kan fungera som ett oerhört bra hjälpmedel, nu och i framtiden, för de som står i begrepp att köpa ett par nya skalkängor av cellgummi typ.
Tanken med en referensbank är ju att den fungerar bättre ju fler referenser och mer fakta som finns i den, så jag ser inget problem i att tråden blir lång och ämnet stöts och blöts ett par varv.
Jag tror inte heller den som ska köpa ett par nya kängor för 4.500:- upplever en tråd av den här typen som "för lång"
Att det krävs lite mer kött på benen vid köp av en cellgummikängan än andra typer av skor har med typen av sko att göra, inte med vem som tillverkat dom, enligt min mening. En cellgummikänga anpassar sig ju inte alls i samma utsträckning efter foten, som en läderkänga, därför krävs det än mer att det blir rätt från början.
Sen vet jag inte riktigt om jag tycker tråden är ett tecken på kämpande, precis som allt annat som avhandlas här inne kan det väl vara intressant att snöa in på det här ämnet och jämföra vad man själv och andra har för modeller och storlekar.
Sen, enligt mitt sätt att se det är just skon eller kängan den detalj där nära nog perfekt passform är som mest eftersträvansvärd. ett par byxor, en jacka eller en tröja kan jag leva med om den är något stor eller fladdrig, men känslan av att hitta skodon som sitter som handsken är snudd på obeskrivlig och helt klart värd lite nerlagd energi.
Varför inte själv bidra med dina uppgifter? Du har ju dessutom erfarenhet från två olika modeller så det blir ju än mer värdefullt.