Stor sorg, förlorad livskamrat

tigertamjaren; sa:
vad tror ni om en ny Patagonia Capilene MW?

Patagonias Capilene är inte så dumt. Har försökt att tvätta sönder ett par sådana där halvkorta underställsbyxor (inköpte i förhoppningen att slippa knöka ned dem i telispjäxorna och kängorna, neders har man ju vanligen sockar) i 90 grader och tusen andra tvättar. De vägar dock lämna mig i sticket och har nu fått en egen plats på hyllan. Frun skriker så fort hon ser dem på och hävdar att det gränsar till otrohet. Själv kan jag inget göra, de sitter som ett ålskinn och hur fula de än är håller de både formen och vägrar benhårt att bli noppiga eller gå upp i sömmarna.

Ett tips att ta till är att ritualbränna favvoplagg under kontrollerade former. Gör ett litet bål nu i helgen å tag farväl av gamla godingar. Det är ibland sunt att klippa banden. Snyfta, bränn och gråt över en kall öl, på måndag känns det bättre! :D

olle11; sa:
Görs det tights i Nikes Dri-Fit?
Nikes hemsida var ju inte direkt användarvänlig, att det ska vara så svårt att få fram vilka tights de säljer mitt bland allt "Alla löpare är unika"-snack.

Nåja:
http://www.loplabbet.se/system/search/product.asp?id=474

De verkar i a f ha funnits, vet ej om de återkommer eller om Nike bytt ut dem mot "React Cool Tights". Det nya Sphere Dry materialet som de har i några linnen och tights är f ö också mycket bra. Man ska inte underskatta sportaffärerna och sportmärkena, ofta har de minst lika bra grejer som frilutsmärkena men till bättre priser och i större produktion (=större chans att pricka in en rea).

Buda; sa:
Snyfta, bränn och gråt över en kall öl, på måndag känns det bättre!
OLW-reklamen som aldrig sändes i svensk TV:
"-Har ni fest eller?"
"-Nej, vi bara super och bränner gamla löparkläder." [ryka, ryka]...

Men det ligger nåt i att gamla träningskläder kanske ibland borde ges ett värdigt slut. Innan man nöter ut sina löparstrumpor eller löparkalsonger luktar de ju, ja, inte så bra, och lukten går knappt bort trots 90-graders tvätt. Och då kanske man ska slänga dem för att gynna inomhusmiljön och kommersen.

Bit ihop Gunnar

Även om förlusten kan kännas hård och drabbande är det dock en världslig sak.

Du läste väl tråden om förlorad cykel som Janne Corax postade härom dagen. Alla slag som inte dödar härdar och gör dig starkare typ.

Thure

Thure

det är inte alla som får nya ersättningspatienter var dag som du... Gunnars stora sorg kräver vit dress (bomull kanal som reserv...) ritualen, aska och fest samt inköp av ny käresta...

Gunnar jag sörjer med dig, har förlorat ett par pacaway pants och en fleece windstopper i år, "jag lovar att packa ner i ryggsäcken framledes" x50 000ggr! Jag vet hur det känns...

Go tur

Vad gäller Nike Dry-fit tights vet jag att det iallafall HAR funnits. Jag har ett par gamla dylika men vet inte om de tillverkas/säljs fortfarande. Köpte dem i början av seklet men de är fortfarande i drift. Så gott som självspringande vid det här laget....

Gurkan,

sânt där är aldrig kul, men se det frân den ljusa sidan: nu kan du utan prut gâ till nätmaste butik och köpa lite nya pryls.

För att vârda din kompis minne tycker jag du ska bli Capilene trogen: Silkweight, LW och MW: allt är lika fantastiskt. Hade detta hänt lite tidigare kunde jag tipsat om att Friluftsaffären vägg i vägg med huset där jag bor stängde häromveckan: allt till 50%, inkl Capilene-underställen i alla dess varianter. Jag passade pà att köpa en tre fyra stycken, sâklart.

MW Tshirts kostar ca 45 Euro /styck, plus 9 Euro i frakt om du köper frân Patagonia Europe i la France. Fick faktiskt katalogen i brevlâdan igâr.

Sâ, som sagt, deppa inte utan fram med plânkan och frossa!

/M

Strykarräven; sa:
Nikes hemsida var ju inte direkt användarvänlig, att det ska vara så svårt att få fram vilka tights de säljer mitt bland allt "Alla löpare är unika"-snack.

Användarvänlig? Jag tror du har missförstått. Nike bryr sig inte om att visa upp produkter, utan om att visa upp sitt varumärke.
De har ju till och med slutat utveckla sina produkter själva utan lämnar det åt fabrikerna.

En sådan sajt känner man igen på att den börjar med "Loading..." och sen får en knapp som heter "Skip intro".

Jag räknar till 8 klick innan jag får information om en enskild sko! Och då är det "information" av typen "Help your body do your mind's bidding yada yada". Vad jag får reda på om skon är att den är gjord av läder och textil, samt har en plös och finns i storlek 5 till 12. Tack för den upplysningen, Staven Hawking.

Hos Haglöfs tar det 3 klick att se en enskild produkt, vilket även det är ett för mycket.

Och folk undrar varför jag klipper bort varumärken från mina kläder...

tigertamjaren; sa:
Ja i förrgår hände det dittils otänkbara, min gamla härliga gråspräckliga Patagonia underställströja som varit med i vått och torrt i årtionden och ändå såg ut som ny gled under en långtur på cykeln mig ovetandes av sadelväskan där den var fastspänd. Nu oroar jag mig så jag knappt kan sova över vad som har hänt med min gamla kompis. Har den det bra i sitt nya hem, är den hos någon som älskar den som jag gjorde? Har en kanin gnagt på den? Kan jag skaffa mig en ny lika bra och i så fall var?

Sorgen känns just nu stor, tung och oändligt svart. Kolsvart rentav.

Jag förstår ditt lidande och försöker lätta upp stämningen med en liten solskenshistoria. Hösten 2004 tappade jag bort min underbara windstopperväst mitt ute i storskogen. Jag ägnade flera timmar åt att leta efter västen och rekonstruera vägen jag gått. Västen var borta. Jag sörjde och letade efter ersättare men hittade inget som dög.

Så plötsligt en höstdag ett par veckor senaar e sprang jag på min väst igen ute i skogen! Inget kaningnag men sorkarna hade med stor glädje tagit sig an fleecetyget. Smågnag över stora delar av västen och i sidan sanades ett område stort som två handflator helt och hållet. Jag insåg till min fasa att min väst blivit vinterboning i sorkarnas bostäder... Framsidan i windstopper var nästan helt orörd vilket var glädjande! Kanske något nytt för Gore att skryta med...sorksäkra membran...

Väl hemma skickade jag ett brev till Craft som tillverkat västen och berättade om min västs tragiska öde. Några dagar senare kom en stor bit tyg med ett brev på posten. Några timmar vid symaskinen och västen var brukbar igen. Inte som ny men väl fungerande och vackert ärrad med en historia att berätta.

Kanske kommer du att återfinna din vän!? Annars är det nog bara att försöka gå vidare och leva på de vackra minnena. Sörj inte för att tröjan är borta, glädjs åt att du har haft den.

/A

Guest

Gäst
Ja, borttappade ägodelar är traumatiskt! Hade en liknande upplevelse för massa år sedan, när jag i mitten av aug skulle jag ta en heldag på Nord Koster. Soligt o frisk vind, mao perfekt väder för att vandra runt ön. Sen i vanlig ordning. Båten skulle precis gå, hann precis kasta mig ombord, (tröjan hade jag knutit om midjan,) fick tom tag på en sittplats på övre däck. Nöjd o glad började jag njuta färden, ända tills jag gjorde den hemska upptäckten att jag under sista spurten mot båten tappat min älskade tröja! Snacka om förstörd dag! Var bara en vanlig "gatukorsning" t tröja, ingen "stamtavla" alls, men för mig var den speciell. Satt o undrade om någon just lade beslag på den, el if den ramlat i vattnet, (den måste fallit av vid kajen.) Well, båten skulle inte vända för min tröjas skull, (funderade dock allvarligt på att följa m tillbaka...) Dagen var som sagt perfekt, nästan folktomt på utsidan, vågorna bröt, fina fotomöjligheter, men jag bara sörjde. På kvällen när båten anlöpte Strömstad, stod jag i fören o spanade, tänk ändå if den... och det gjorde den! Den låg det nedersta steget av en stentrappa ner t vattnet, vilken lycka!!!Blir fortf. glad vid minnet:)

Rätt ska var rätt: kollade priserna lite mer noggrant, och detta var resultatet (Rekomenderade konsument-priser i Euros, samt áven det man betalar om man köper direkt fràn patagonia Europe i Chamonix):

Silk Weight med tryck (mönster)
- lângärmad: 55
- T-shirt: 45

Silk Weight, utan tryck
- lâng ärm: 45
- T-shirt: 39

Medium Weight
- lângärmad: 38
- T-shirt: 35

Frakt inom Europa: 9 Euro

Personligen tycker jag silkweight är helt fantastiskt, dels som enda tröja vid varma, fuktiga dagar med mycket svett, och dels som undertröja vid kyligare váder.

MW är ocksà helt underbar som varmare undertröja, eller som extra tröja ovan en SW.

LW kommer lite emellan, och kánns inte lika viktig/nyttig, i alla fall vad gáller det klimat som ràder pà Mallorca. Det är ocksà det material som har minst varianter.

I óvrigt i Patagonias vârkatalog: intresanta láttviktsalternativ vad gáller skalplagg, vindjackor och värmeplagg. Nya kollektion ryggor med minst sagt speciell finish.

Intet ont som icke för nâgot gott med sig, som Franco sà kryptiskt utryckte sig dâ Amiral Carrero Blanco flög i luften i Madrid 1973.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg