Stor sorg, förlorad livskamrat

Ja i förrgår hände det dittils otänkbara, min gamla härliga gråspräckliga Patagonia underställströja som varit med i vått och torrt i årtionden och ändå såg ut som ny gled under en långtur på cykeln mig ovetandes av sadelväskan där den var fastspänd. Nu oroar jag mig så jag knappt kan sova över vad som har hänt med min gamla kompis. Har den det bra i sitt nya hem, är den hos någon som älskar den som jag gjorde? Har en kanin gnagt på den? Kan jag skaffa mig en ny lika bra och i så fall var?

Sorgen känns just nu stor, tung och oändligt svart. Kolsvart rentav.

tigertamjaren; sa:
Har den det bra i sitt nya hem, är den hos någon som älskar den som jag gjorde? Har en kanin gnagt på den?
Antagligen har den det väl så bra i en ombonad kaninhåla, där någon tidigare ensam kanin hittat en ny själsfrände. Undrar hur ungarna kommer att se ut? Angora?

Om ditt underställ luktade som mina brukar göra så är det mer troligt att räven tagit det... Vår lapphund formligen älskar gamla underställströjor och löparstrumpor.

Jag vet hur det känns.
För några år sedan var jag med om en liknande händelse. Jag hade spänt min underställströja på tork på ryggsäcken på tur i Tyresta. Det var en Tierra Midweight, viskos och syntet blandat. Såldes bara under ett par år i seklets början. Så snygg att jag har haft den under kavaj.

Den satt som sagt fastspänd under elastiska remmar på min Vulcan. Vi bestämde oss för att lämna stigen och bröta ut i terrängen i brandområdet för att hitta en smygig tältplats. Efter ett par hundra meters hinderbana modell "älskling, jag förstorade plockepinnet" beslöt vi oss för att vända tillbaka till stigen.

Döm om min fasa när jag insåg att tröjan hade ramlat av! Min favvotröja! Som inte fanns att köpa längre! Vilse i det ogenomträngliga plockepinnet!

Men historien har ett lyckligt slut. Jag kastade min rygga åt sidan och begav mig tillbaka ut i terrängen och lyckades hitta tröjan igen. Den används fortfarande av mig och min hustru, och kommer kanske att gå i arv till sonen.

Men det var jobbigt där ett tag.

avslutad210712

Gäst
Och sen undrar alla varför man inte skall bära sina saker utanpå ryggsäcken......

Slå ett slag för den stora säckens bevarande

Man stannar till ett tag av en människas sorg, och tänker på livets verkliga värden. Jag tackar er för att ni delade med er av era öden.

Jag lämnar jobbet och vardagsslitet för att åka hem och ta hand om de mina. Mysa lite.

En gammal avklippt Craft. Fint har vi haft det.
Och min ullunderställströja med hög polokrage. Ack vilka stunder...

Ta hand om er och det viktiga i livet.

Nu när du sörjt i de två dagar som lagen påbjuder kanske det är dags att skicka hem gråterskorna och börja fundera på hur du ska gå vidare. Jag vet att det kan låta bryskt, men kanske ska du se detta som en möjlighet? Började inte de gamla paltorna lukta järven, och var de inte väl noppiga i kanten?

Kort sagt: vad ämnar du ersätta Det Oersättliga med?

Och du kan je dig f-n pâ att när du köpt en ny favviströja kommer nâgon illvillig jäkel o knackar pâ o vill lämna tebaks din nu nâgot kaninbearbetade livskamrat.
Vad gör du dâ?

Jag skriker Lazarus, springer min vän till mötes och lovar att aldrig mer använda gummisnoddar när jag spänner fast honom på sadelväskan! Några kaninbett kan kanske repareras med ett gott handarbete? Ärren kommer vara en påminnelse om min skuld och mana mig till bättring!

Medan jag väntar på att undrens tid ska infalla, vad tror ni om en ny Patagonia Capilene MW? Kan dock inte hitta dem på Naturkompaniets hemsida. Den får inte vara för varm, inte otrevlig mot huden, utan gärna lite "hal", gärna något stretchig, tålig, osv. Några förslag?

tigertamjaren; sa:
Den får inte vara för varm, inte otrevlig mot huden, utan gärna lite "hal", gärna något stretchig, tålig, osv. Några förslag?

Är inte Capilene vansinnigt dyrt? (Som i "dyrare än de andra dyrmärkena"?)

Polartec Powerdry är en favvis i hushållet.
Finns lite här och där. Bla Haglöfs, Taiga, Houdini. Lagom tjocktunn.

Jag slår nog gärna ett slag för Capilene.. jag har en Patagonia underställströja som också den börjar bli en gammal trotjänare. Köpte den 89-90 har jag för mig och den håller fortfarande formen och funktionen. (Dock börjar den bli något tajt men det har nog andra orsaker) :)

Nordesjö; sa:
tigertamjaren; sa:
Den får inte vara för varm, inte otrevlig mot huden, utan gärna lite "hal", gärna något stretchig, tålig, osv. Några förslag?

Är inte Capilene vansinnigt dyrt? (Som i "dyrare än de andra dyrmärkena"?)

Polartec Powerdry är en favvis i hushållet.
Finns lite här och där. Bla Haglöfs, Taiga, Houdini. Lagom tjocktunn.
Polartec Powerdry är väl inte heller direkt billigt, ssk inte om det står "Haglöfs" eller "Houdini" på plagget...

Powerdry är också en av mina favoriter tack vare sin bra fukttransport och snabba torktid. Houdini tycker jag har en passform som är överlägsen Haglöfs. Nackdelarna med Powerdry är att det inte är så glansigt på utsidan utan tenderar att "haka i" (kardborreeffekten) t ex fleece som man har utanpå -> sämre rörlighet. Sedan är det inte heller värst stretchigt.

Haglöfs Dryskin tycker jag har ännu bättre fukttransport eftersom det är tunnare. Dessutom är utsidan mer glansig (mer "silkeskänsla"). Torkar fort och noppar mindre än Powerdry. Nackdelen är att det har ännu mindre stretch än PD, varför passformen blir av yttersta vikt.

Lowe Alpine Dryflo Lightweight är ett bra material. Lika stretchigt som Powerdry men med slätare utsida. Ungefär samma fukttransport och en skön borstad insida. Inte ultratunnt. Jag tycker dock Lowe lider av samma sjuka som Haglöfs när det gäller underställ, nämligen en oförmåga att göra tillräckligt långa ärmar och dito rygg.

Det grymmaste underställsmaterialet jag testat är Nikes Dri-Fit. Svalare och tunnare än Powerdry, bättre stretch, helt glansigt, sprider fukten minst lika bra (bättre?) och torkar fort. Jag har bara t-shirts i detta material, men om man kollar på närmaste sportbutik så måste det finnas långärmade löp-/cykeltröjor. Inte avskyvärt dyrt heller. Dessutom kan Nike sy snygga kläder.

Bra budgetalternativ är Newlines kläder i Polydacron, serien PD. Finns en uppsjö. Materialet Coolmax är likartat men något dyrare. Kom fram till att det torkar marginellt långsammare än Powerdry.

Sedan har ju Craft sina nya kläder i Pro Cool, som jag inte har testat. Crafts gamla material var väl sådär, men om de nu har satsat för fullt på kylning och svettransport så! Pro Cool verkar dessutom tunt och lite glansigt, vet ej hur det är med stretchen.

Strykarräven; sa:
Det grymmaste underställsmaterialet jag testat är Nikes Dri-Fit. Svalare och tunnare än Powerdry, bättre stretch, helt glansigt, sprider fukten minst lika bra (bättre?) och torkar fort. Jag har bara t-shirts i detta material, men om man kollar på närmaste sportbutik så måste det finnas långärmade löp-/cykeltröjor. Inte avskyvärt dyrt heller. Dessutom kan Nike sy snygga kläder.
(Borde varit i en annan tråd kanske. Men jag är på hugget nu.)
Görs det tights i Nikes Dri-Fit?
Vet du Anders?
(Glöm hållbarheten för ett tag nu.)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg