Nordesjö; sa:
tigertamjaren; sa:
Den får inte vara för varm, inte otrevlig mot huden, utan gärna lite "hal", gärna något stretchig, tålig, osv. Några förslag?
Är inte Capilene vansinnigt dyrt? (Som i "dyrare än de andra dyrmärkena"?)
Polartec Powerdry är en favvis i hushållet.
Finns lite här och där. Bla Haglöfs, Taiga, Houdini. Lagom tjocktunn.
Polartec Powerdry är väl inte heller direkt billigt, ssk inte om det står "Haglöfs" eller "Houdini" på plagget...
Powerdry är också en av mina favoriter tack vare sin bra fukttransport och snabba torktid. Houdini tycker jag har en passform som är överlägsen Haglöfs. Nackdelarna med Powerdry är att det inte är så glansigt på utsidan utan tenderar att "haka i" (kardborreeffekten) t ex fleece som man har utanpå -> sämre rörlighet. Sedan är det inte heller värst stretchigt.
Haglöfs Dryskin tycker jag har ännu bättre fukttransport eftersom det är tunnare. Dessutom är utsidan mer glansig (mer "silkeskänsla"). Torkar fort och noppar mindre än Powerdry. Nackdelen är att det har ännu mindre stretch än PD, varför passformen blir av yttersta vikt.
Lowe Alpine Dryflo Lightweight är ett bra material. Lika stretchigt som Powerdry men med slätare utsida. Ungefär samma fukttransport och en skön borstad insida. Inte ultratunnt. Jag tycker dock Lowe lider av samma sjuka som Haglöfs när det gäller underställ, nämligen en oförmåga att göra tillräckligt långa ärmar och dito rygg.
Det grymmaste underställsmaterialet jag testat är Nikes Dri-Fit. Svalare och tunnare än Powerdry, bättre stretch, helt glansigt, sprider fukten minst lika bra (bättre?) och torkar fort. Jag har bara t-shirts i detta material, men om man kollar på närmaste sportbutik så måste det finnas långärmade löp-/cykeltröjor. Inte avskyvärt dyrt heller. Dessutom kan Nike sy snygga kläder.
Bra budgetalternativ är Newlines kläder i Polydacron, serien PD. Finns en uppsjö. Materialet Coolmax är likartat men något dyrare. Kom fram till att det torkar marginellt långsammare än Powerdry.
Sedan har ju Craft sina nya kläder i Pro Cool, som jag inte har testat. Crafts gamla material var väl sådär, men om de nu har satsat för fullt på kylning och svettransport så! Pro Cool verkar dessutom tunt och lite glansigt, vet ej hur det är med stretchen.